• Erica666

Litet bröllop Stort bekymmer!

Jag o min sambo ska gifta oss i kyrka....eller det är ett gulligt litet kapell
    Till början var det meningen att vi skulle gifta oss borgerligt och ha två vittnen med oss för vi vill inte ha nåt stort bröllop.
    Men sen så började vi tänka om och ville iaf att  våra föräldrar o syskon med respektive ska vara med men that´s it.
    Jag har fortfarande min mormor o farmor i livet som jag vill ska delta under bröllpet såklart, min sambo har inga mor eller far föräldrar,
    Jag har en farbror som betyder allt för mig och honom vill jag såklart bjuda( han har inga barn)...så nu till det lite "större" problemet.... Måste jag bjuda min morbror o moster som jag inte har så stor kontakt med...då måste jag ju även bjuda mina kusiner.
    O ifall jag bjuder min farbror....måste då min sambo bjuda sin moster o morbror som det åxå tillkommer kusiner med?
    Vi vill inte vara taskig mot någon ,men känns nästan som om vi är det genom att tänka så...

Vill tillägga att vi ska gifta oss på en fredag kl 13.
    Ska ha en stor bröllopsfest månaden efter där vi tänker bjuda in all resterande släkt och vänner.

Men just nu vet vi inte riktigt hur vi ska göra med bröllopsinbjudningarna.....

• Svar på tråden Litet bröllop Stort bekymmer!
  • 737dagar

Finns inga måsten alls. Vi bjuder 2 av mina föräldrars 14 syskon.. varför ska jag ha en massa halvt främmande människor på mitt bröllop?

• Sara 120707

Jag känner igen din situation och tänker berätta hur vi gjorde för att ge dig lite perspektiv

För mig var det väldigt viktigt att vår vigsel var liten och privat med ett minimum av gäster/vittnen och bara de vi verkligen ville ha där. De jag ville ha där var min mamma och mina två närmsta vänner, dvs tre vittnen.

Eftersom jag ville ha tre så tänkte vi att sambon också skulle ha tre och han valde sin bestman och eftersom vi visste hur viktigt det skulle vara för dem så blev det även hans syster och mamma.

Det var alla...! Ingen av våra pappor eller brödrar var bjudna inte heller ngr far el. mor föräldrar.

Vi hade en liten vigsel ute vid havet, fotografering och sedan en underbar lugn dag med småplock och dricka i en vacker trädgård och sedan en härlig middag på kvällen för bara oss åtta.

Veckan efter hade vi en välsignelse i kyrkan med hela våra släkter inbjudna, detta mer traditionellt med tal och tårta och återigen uppklädda till tänderna etc.

Ibland är det okej att vara lite ego och vi fick faktiskt inte en enda sur min från någon

Sen får man naturligtvis utgå ifrån sin egen situation, i vår situation så gjorde vi bedömningen för vilka det skulle vara viktigast att få vara med vid vigsln och vilka som faktiskt inte skulle tycka det var ngn större skillnad mellan den och välsignelsen.

• Erica666

Känner så jag med.....hade så på både dottern o sonens dop.....då bjöd vi verkligen in alla o man hann ju inte prata med alla o det känns verkligen tråkigt.....men men vi får se

Tack för era svar

• Tilda93

Jag tycker absolut att ni inte behöver bjuda dem som ni inte vill och dem som ni inte har någon kontakt med! Ert bröllop - välj dem absolut närmaste och dem ni verkligen vill ha där! Vi kommer ha ca 70.gäster och har fått skära ner en heldel , då.sambon har ca 100 st till i Danmark som han kunde välja att ha på bröllopet. Men vi vill ha dem absolut närmaste och dem flesta säger att det.GÅR inte att bjuda alla. Vi vill gärna hinna med att kunna prata med alla under bröllopet. Hoppas ni får fram ett bra beslut. Och lycka till :)

• Erica666
    Sara 120707 skrev 2013-02-14 13:38:31 följande:

Jag känner igen din situation och tänker berätta hur vi gjorde för att ge dig lite perspektiv

För mig var det väldigt viktigt att vår vigsel var liten och privat med ett minimum av gäster/vittnen och bara de vi verkligen ville ha där. De jag ville ha där var min mamma och mina två närmsta vänner, dvs tre vittnen.

Eftersom jag ville ha tre så tänkte vi att sambon också skulle ha tre och han valde sin bestman och eftersom vi visste hur viktigt det skulle vara för dem så blev det även hans syster och mamma.

Det var alla...! Ingen av våra pappor eller brödrar var bjudna inte heller ngr far el. mor föräldrar.

Vi hade en liten vigsel ute vid havet, fotografering och sedan en underbar lugn dag med småplock och dricka i en vacker trädgård och sedan en härlig middag på kvällen för bara oss åtta.

Veckan efter hade vi en välsignelse i kyrkan med hela våra släkter inbjudna, detta mer traditionellt med tal och tårta och återigen uppklädda till tänderna etc.

Ibland är det okej att vara lite ego och vi fick faktiskt inte en enda sur min från någon

Sen får man naturligtvis utgå ifrån sin egen situation, i vår situation så gjorde vi bedömningen för vilka det skulle vara viktigast att få vara med vid vigsln och vilka som faktiskt inte skulle tycka det var ngn större skillnad mellan den och välsignelsen.

Det låter som om ni fick två toppen dagar
    Lite så jag åxå tänker med att ha en bröllopsfest(slår ihop det med min 30 årsdag) efteråt då vi bjuder in alla
  • Erica666
    Tilda93 skrev 2013-02-14 13:45:10 följande:
    Jag tycker absolut att ni inte behöver bjuda dem som ni inte vill och dem som ni inte har någon kontakt med! Ert bröllop - välj dem absolut närmaste och dem ni verkligen vill ha där! Vi kommer ha ca 70.gäster och har fått skära ner en heldel , då.sambon har ca 100 st till i Danmark som han kunde välja att ha på bröllopet. Men vi vill ha dem absolut närmaste och dem flesta säger att det.GÅR inte att bjuda alla. Vi vill gärna hinna med att kunna prata med alla under bröllopet. Hoppas ni får fram ett bra beslut. Och lycka till :)
    Tack så mycket!.-)
  • jimmyojennifer

Vi kommer inte bjuda min ena moster- har ingen kontakt alls med henne, därmed kommer vi inte heller bjuda hennes barn (mina vuxna kusiner som jag förövrigt inte har kontakt med heller) min andra moster och min morbror är bjudna.

Från min sambos sida har vi bjudit hans två mostrar och hans morbror. Däremot kommer vi inte bjuda hans farbror. Farbrodern är delaktig i min sambos pappas liv men gjorde en väldigt ful sak för några år sen därför vill vi inte ha honom på bröllopet.

Dom får säga vad dom vill, det ändrar inte situationen. Vi har valt vilka vi vill dela vår vigsel med och vi vill helt ärligt inte ha dom där och därför blir det så.

• Sara 120707
    Erica666 skrev 2013-02-14 13:45:55 följande:
    Det låter som om ni fick två toppen dagar
    Lite så jag åxå tänker med att ha en bröllopsfest(slår ihop det med min 30 årsdag) efteråt då vi bjuder in alla

Ja det blev verkligen två helt perfekta dagar, på två helt olika sätt

Det var viktigt för oss att alla i släkten skulle känna sig välkomna och därför var alla bjudna till det andra tillfället.

Sen hade vi ganska begränsad budget och det gjorde att skulle vi bjuda in så många så behövde vi göra mycket själva och det blev mycket springa runt och fixa både före och efter, vilket var en anledning till att vi ville ha en lugn dag där vi bara kunde luta oss tillbaka och njuta och bli upppassade.

I efterhand är jag jättenöjd och det kändes som vi fick det bästa av två världar.

• Erica666
    Sara 120707 skrev 2013-02-14 13:56:39 följande:

Ja det blev verkligen två helt perfekta dagar, på två helt olika sätt

Det var viktigt för oss att alla i släkten skulle känna sig välkomna och därför var alla bjudna till det andra tillfället.

Sen hade vi ganska begränsad budget och det gjorde att skulle vi bjuda in så många så behövde vi göra mycket själva och det blev mycket springa runt och fixa både före och efter, vilket var en anledning till att vi ville ha en lugn dag där vi bara kunde luta oss tillbaka och njuta och bli upppassade.

I efterhand är jag jättenöjd och det kändes som vi fick det bästa av två världar.

Men hur gick välsignelsen till?
  • Sara 120707
    Erica666 skrev 2013-02-14 14:16:36 följande:
    Men hur gick välsignelsen till?
    Välsignelsen var i kyrkan och utformad i princip som en vanlig vigsel med ingångs marsch, solosång, ringbyte, utmarsch etc men utan löftena
  • Erica666

Okej!
    Kanske vi åxå skulle kunna göra så  
    Värt att tänka på iaf!

Än en gång....Tack för svart!
    Känner att vi kommer nog att bjuda de som vi vill hellst ska komma   

• jimsan78

Aldrig lätt att göra alla nöjda och belåtna. Visst finns det säkert folk som undrar varför inte de fick komma.

Vi har liknande problem. Vi har bara bjudit våra föräldrar, syskon, ett par vänner, hennes morföräldrar, samt tre av mina kusiner (från samma familj) plus allas respektive och deras barn.

Vi har bjudit de vi har "daglig" kontakt med. Har absolut inget emot övriga släktingar men känner att då vi ville ha ett litet bröllop och har begränsad ekonomi så var detta en bra lösning.

Svar på tråden Litet bröllop Stort bekymmer!