Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Folkvisor istället för psalmer?

Nej det kan man inte. Man måste ha minst två psalmer-som är en del av gudstjänsten. Frångår prästen den ordningen begår h*n tjänstefel. Däremot finns det såklart inget som hindrar att ni har folkvisorna också.

Men du, allvarligt talat; vad är det för träligt med

Den blomstertid nu kommer,

">

En vänlig grönskas rika dräkt,

">

Du vet väl om att du är värdefull,

">

O vad världen nu är skön,

I denna ljuva sommartid (psalm 300) 

">

(
    lite udda version med Kraja)

">

(traditionellt m gosskör)
    tillexempel?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    TheD skrev 2013-02-15 00:24:19 följande:
    Men dessa är faktiskt träliga ;) Den sista är riktigt dålig tycker jag.
    Ja, man tycker ju som man tycker-men jag förökte vara lite konstruktiv och lämna ett par förslag. Har du någon du inte tycker är trälig?

Det finns ju som sagt 800 att välja bland, så det kan ju underlätta att få några konkreta förslag tänkte jag.
  • passionsblomman
    Du vet väl om att du är värdefull
    Att du är viktig här och nu
    Att du är älskad för din egen skull
    -för ingen annan är som du
    Det finns så många som vill tala om
    att du bör vara si och så
    men Gud vår far, han accepterar dig ändå
    det kan du lita på!

Är bara en liten enkel strof , utan krusiduller och med ett budskap som är ganska ovanligt i ett samhälle där man nästan bara räknas för det man presterar-möjligen också för hur man ser ut. Därför har den betytt mycket och den har varit en sådan där vers som lätt gått fram till människor, inte minst tjejer med pressen på sig att vara si eller så. De där snacken på kvällarna på konfalägren med unga tjejer...ojoj!
    Jag tror att den är älskad för att den är så enkel och avskalad, och också riktar sig personligt till den som sitter i gudstjänsten.

(Annars tycker jag allmänt att det är asjobbigt att sjunga vilken psalm som helst i en miljö där ingen sjunger, kantorn spelar för långsamt eller själv sjunger väldigt starkt och inte så vackert. Det spelar då ingen roll längre vilken psalm det är-det blir framförandet som blir plågsamt.)
Svar på tråden Folkvisor istället för psalmer?