Hur blir man lycklig?
Jag kan ibland känna en stor sorg eller tomhet. Jag är oftast en positiv person, men det finns bitar i min tillvaro som jag är mindre nöjd med, saker som stjäl energi och/eller gör mig ledsen då och då. Därtill kikar man ju alltför ofta på grannen och tänker att gräset är grönare på andra sidan, att alla andra verkar ha det så bra medan man själv bara har det sådär... Känner någon igen sig?
Jag bor med min sambo och vi har det bra på många sätt, men pga jobb bor vi i en stad där vi inte känner så många och det är mest bara vi två som umgås på helgerna. Kollegorna har sitt, men visst går det att styra upp en after work då och då. Familj och barndomsvänner träffar jag högst någon gång i månaden pga avståndet. Ibland undrar jag vad jag gör med mitt liv just nu. Jag gillar att vara aktiv och hitta på saker, men sedan jag träffade min sambo har det blivit mindre sånt, han har ingen energi och är lite av en nej-sägare och vi har inte ekonomi till att hälsa på våra gamla vänner särskilt ofta.
Min sambo har lidit av depression en tid och eftersom jag själv är rätt känslig för negativitet och lätt dras med så påverkar det mig väldigt mycket. Jag tränar inte lika mycket som jag brukade, eftersom min sambo saknar mig när jag är borta sent efter jobbet. Ja det känns verkligen som en negativ spiral just nu. Jag försöker stötta min sambo men undrar om jag slutat ha roligt i samma veva. Har ingen att prata med, det skulle kännas som ett svek mot min partner. Han blir bara arg om jag säger att jag inte är lycklig.
Har jag blivit en vårdare istället för flickvän? Ska man gå i samtals-/parterapi för sånt här? Vet inte hur jag ska ta mig ur denna spiral.