En eller två ringar för mannen
Min fästman vill väldigt gärna ha två ringar på sitt finger, jag själv tycker det är väldigt fint men har endast sett ett fåtal bära två, hur många ringar har din make? eller hur många planerar han att ha?
Min fästman vill väldigt gärna ha två ringar på sitt finger, jag själv tycker det är väldigt fint men har endast sett ett fåtal bära två, hur många ringar har din make? eller hur många planerar han att ha?
Min sambo vill bara ha en ring. Han ska gravera vårt vigseldatum i sin förlovningsring. Däremot ser jag inget konstigt med att en man har två ringar. Min pappa har det. Så länge man gör det som känns bäst för en själv.
Min make har en ring, men han använder den sällan, då han inte får ha smycken på sig i jobbet. När han hade sin förlovningsring, så tog han av sig den när han började och på sig den när han slutade. Det slutade med att han tappade bort den. Därför använder han bara vigselringen nu på helger ibland eller vid speciella tillfällen.
Vi har inte diskuterat det riktigit än, bara små pratat om det. Han får själv välja och för honom spelar det ingen roll, han nöjjer sig med förlovningsringen. Men jag skulle vilja ha den lite större på honom men vi har inte kollat vad det kostar att göra om den.
Det viktigaste är den blivande makens åsikt och inte om andra har eller inte har.
Vi har inte diskuterat det riktigit än, bara små pratat om det. Han får själv välja och för honom spelar det ingen roll, han nöjjer sig med förlovningsringen. Men jag skulle vilja ha den lite större på honom men vi har inte kollat vad det kostar att göra om den.
Det viktigaste är den blivande makens åsikt och inte om andra har eller inte har.
Min sambo kommer endast att ha vigselring. Men visst kan man ha två :)
Vi har pratat om det men inte bestämt än. Men det är min blivandes val, och han lutar åt 2st. Men jag vet många med 2st så det är inte konstigt i mina öron att ha 2. =)
Min blivande man skall bara ha 1 ring, men jag tycker att varje brudpar gör som de själva vill. :) Om din fästman vill ha 2 är det ju inga problem. :)
Både jag och min blivande man vill att han ska ha 2 ringar! Det är så otroligt fint.. Han längtar oxå till att ha 2 ringar på sig.. 3,5 månad kvar!!
Min make har bara en ring. Han fick välja själv och ville då bara gravera in ett extra datum i den han hade.
Han jobbar ju som programmerare och var rädd att det skulle bli tungt på fingret med två ringar. Han tar till och med av sig den han har ibland när han jobbar...
Men senast i dag så såg jag en kille med två ringar på bussen
Så det är inte helt ovanligt längre i alla fall.
Jag tycker att det är kul att killarna har ett val (eller tja det har dom väl alltid haft, men förr så kom det ju inte ens på tanke liksom...)
Den svenska traditionen är väl att man utbyter ringar vid förlovningen, och att mannens ring övergår till att vara en vigselring vid vigseln, endast kvinnan får en till ring vid vigseln..? Men klart man ska göra som man vill och bära så många ringar man trivs med! Min blivande kommer endast ha en (förlovningsringen), och jag kommer ha två :)
Kul diskussion eftersom jag själv funderar över detta =). Jag vill att det ska synas att han är gift o inte "bara" förlovad, kalla mig löjlig o jag vet det ska vara för ens egen skull o ingen annans men det känns liksom som det "väger tyngre" att vara gift än förlovad idag, kanske bara en status-inbillning i mitt huvud men jag menar det är ju inte ovanligt att 13-14-åringar förlovar sig som en kul grej typ men gifter sig gör inte alla par idag så det är lite speciellt. Men rent praktiskt är det nog lättare för min blivande att bara ha en ring eftersom han liksom många andra män måste ta av den på jobbet ofta, har den i en kedja runt halsen då oftast. Vi harförlovningsringar i silver med 2 guld-ramar runt eller vad man ska säga o den ena ramen/guld pläderingen lossade lite på hans ring då han hoppat över att ta av sig den på jobbet =(, superlim... Men lite orättvist är det kanske att det bara kommer "synas" på mina fingrar att jag e gift, även om han inte kommer dra sig för att nämna det ofta för allt o alla =P. Hur gör man då enligt seden? Graverar in bröllopsdatumet i förlovningsringen hos mannen?
Igår var det exakt 2 månader kvar! =D
Min make har två. Han tyckte det var en självklarhet att han också ska ha en vigselring och inte bara en förlovningsring eftersom vi skulle gifta oss ;)
Ja alltså, jag menar verkligen inte att man måste göra så för att det är tradition, men om det är så att någon undrade vad som är "tradition"/sed så är det nog sådan det är :) man gör ju som man vill, så klart!
min sambo vill bara ha en. :)
Du ska inte ta åt dig av något jag skriver för det är inte riktat mot dig!
Jag gillar traditioner men det här tycker jag är jättefel. Isf så ska bruden också bara ha en ring. Finns brudar som endast har sin förlovningsring också.... Jag tycker det är skönt/bra att i detta fall får alla göra som man själv vill :D Tänk om det vore lag på att brudgummen endast får behålla sin förlovningsring....nej, då skulle det bli blodbad :p
Min karl ville ha två!
"det ska synas att jag också är gift!"