• Sevil

Ingen att bjuda

Jag och min sambo är förlovade sedan 5 år. Vi har länge velat gifta oss, båda två vill ha ett litet bröllop, intimt och kanske lite annorlunda, vi har diskuterat ishotellet, Ven(utanför skåne) ev ute i naturen i sann medeltida anda. Ingen av oss har djup kontakt med släkt, inga riktiga vänner.. när vi räknar på de som betyder något så blir det totalt 8 personer, av dessa vägrar mina syskon vistas i samma lokal,..de kan inte ens komma överrens för mammas skull på 60 års dagen.. vilket betyder att 4 personer är de endaste vi kan bjuda, våra föräldrar.. känns dock FÖR tråkigt.. ibland funderar vi på att bara åka vi två, gifta oss borgeligt och sedan åka utomlands.. men föräldrarna, i synnerhet min mor ( de andra är sambons mor, far och plastpappa) skulle bli så ledsen..
    Känns onödigt med dyra pengar på tex ishotellet men kanske är det just detta vi ska göra då vi har så få gäster, att lägga pengar på upplevelsen..

känns på något sätt pinsamt att inte ha någon att bjuda, när kolleger frågar hur många vi blir och man svarar ca 10 så häpnar folk.. är det så fel att ha ett så pytte bröllop.. jag gifter mig med den man jag älskar, inte för att folk ska festa i lyx..
    Någon mer som ska ha eller haft litet bröllop pga familjefejd och saknaden av vänner? Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Ingen att bjuda
  • Pixilina

Jag tycker att ni ska gifta er ensamma, kanske utomlands? Ni slipper känna oro för personer som bråkar ovh inte vill komma för att någon annan kommer.. Sedan när ni kommit hem igen kan ni ha en ''Vi har gift oss''-fest i stället, eller en middag ute på en fin restaurang. 

Jag tror jag det känns mycket lättare att säga till folk också om du är orolig för frågor om hur många ni blir. Att säga att vi gifter oss lite i smyg utomlands, låter bara helt fantastiskt romantiskt. Det är vad jag tycker i alla fall. Lycka till! 

• sophiebus

om jag var ni skulle jag åka utomland å gifta mig där, jag förstår din kännsla. 
    säg åt era föräldrar att spara så åker ni efter en rimlig tid när folk har hunnit spara.
    då får ni en mysig resa alla tillsammans =)
    så kan ni ha vigseln på en mysig strand om de nu är en sån resa ni vill på =) 

• stormhelen

Jag tycker inte ni ska oroa er över att ni inte har så många att bjuda. Det finns de som väljer att ha väldigt små och intima bröllop för de absolut närmaste. Det är inget ni ska skämmas över. Jag kan sätta mig in i hur det kan tänkas kännas att inte ha så många vänner, då jag själv bara har typ 4 stycken som är riktigt nära vänner (varav en av dessa är min kusin, men som jag ser mer som en vän).

Jag tror att folk på ditt jobb blir förvånade då folk i alllmänhet brukar dra likamedtecken mellan bröllop = hela släkten, vilket brukar resultera i många gäster.

Ett bröllop blir varken bättre eller sämre pga dess storlek.

Gift er litet och intimt. Ni måste ju inte nödvändigt vis åka iväg långt bort för att det ska bli stämningsfullt om ni tycker att det blir för dyrt. Det går ju att göra på hemmaplan också.

Ni kan ju ha bröllopet i er eller någon av gästernas trädgård och hyra in en kock som lagar er bröllopsmiddag och serverar er.

Sätt er du och din blivande och fundera på hur och var ni vill gifta er. Å'  så oroar ni er inte för att ert bröllop blir litet. Det viktigaste är ju att ni blir gifta. Flört

• Principisessan

Vi har medvetet valt att ha litet bröllop, 9 st med oss inräknade och ser tvärtom bara fördelar med att inte bjuda alla för ett stort bröllop. Bröllopet är för er och dem ni är bekväma med, inte ett stort jippo för att era bekanta ska tycka att det är kul att höra allt om ert stora feta bröllop ;) Njut iställetav att slippa stress, pengaångest och massor massor med planering av vem som gillar vad, tänk om det blir tråkigt på festen eller vem ska sitta var. Nu kan ni istället njuta på ett helt annat sätt under planeringstiden :)

• PimPim83

Vi ska också ha ett litet bröllop, helt egenvalt. Vi bli 18 personer inklusive två barn under 3 år. 

Jag håller helt med majjja. Ert bröllop är för er och ni ska ha med dem ni känner er bekväma med. Om det så blir bara du och din blivande samt två vittnen. Man blir inte mindre gift för att man är få personer.

Kom gärna med i den här tråden förresten: www.brollopstorget.se/Forum-1-86/m4258731.html Glad

• FruForsmark

Inget fel alls! Man ska hålle den sortens bröllop man själv vill ha då tror jag det blir som mest lyckat.

Svar på tråden Ingen att bjuda