Transport av gästerna? Hjälp! Dyr historia
Har bara läst trådstarten, men låt gästerna fixa transport själva! På alla bröllop jag varit på har gästerna förväntats ordna egen transport både till kyrkan, mellan kyrkan och festlokalen och mellan festlokalen och hem. Ofta har toastmastern eller någon annan uppmuntrat till samåkning men det har aldrig ordnats någon transport till gästerna. Och det har ändå varit festlokaler som legat långt utanför kollektivtrafiknätet, så det har varit egen bil alternativt taxi som gällt.
Blir man bjuder på en vanlig fest förväntas ju gästerna ta sig dit och hem själva också.
Ibland kan jag tycka att det inom "bröllopssvängen" blir ett himla curlande av gästerna. Det är toalettkorgar, det är hyrda bussar, det är festprogram med pyssel för att gästerna inte ska ha tråkigt en enda minut osv. Det är klart att det är bra att tänka på gästerna men om det går så långt att man håller på att stressa sönder sig för att vara alla till lags, eller om budgeten spricker för att man tror att man måste ordna med transport till gästerna så tycker jag att det är dags att ta det lite lugnt.
Enda gången jag tycker att man som bröllopspar måste ordna transport till gästerna är om man är på en ö dit man bara kan ta sig med egen båt (dvs det går ej några passande turbåtar). Väldigt få människor äger ju en egen båt liksom men de flesta kan ta sig med taxi, buss, egen bil etc.