Inlägg från: sisabelle |Visa alla inlägg
  • sisabelle

ni som är bra på diamanter, snälla hjälp mig att välja en..

Efter många om och men har jag om min fästman valt att låta en guldsmed göra min förlovningsring. Jag ska däremot beställa en diamant från bluenile eller James Allen, det skiljer en tusenlapp för likadan diamant men James Allen verkar ha bättre villkor som livstidsgaranti, fri frakt tillbaka och 60 dagars öppet köp. Det står emellan 3 diamanter - 0.35ct briljant, ideal cut, G VS2. - 0.38ct briljant, ideal cut, E SI1. - 0.40ct briljant, ideal cut, E SI1. Den ska sitta i en ring av vitguld. Känner mig lite vilsen på vad som ska prioriteras, blue nile tycker inte att en clarity högre än SI1 är nödvändigt i denna storlek, de säger att slipningen och färgen är viktigare.. Va tycker ni?

• Svar på tråden ni som är bra på diamanter, snälla hjälp mig att välja en..
  • sisabelle
    FruForsmark skrev 2013-02-21 11:15:37 följande:

Sant, slipning och färg är viktigare än klarheten (flera juvelerare som sagt). Och så länge klarheten inte understiger SI så tycker jag det är ok för dessa storlekar. Färgerna du har att välja på är alla av mycket hög kvalitet (var bara noga med att du får ett GIA certifikat). Tycker inte man skall gå under H i färg (Weselton). så jag tycker det stora avgörandet borde vara caraten på stenen. Dvs välj den storlek du tycker passar dina fingrar bäst.

Själv har jag ditt alternativ 1, fast med vvs1 som klarhet. Supernöjd :)

Man får med ett GIA certifikat från blue nile, det är ju även 30 dagars öppet köp så vi kommer att skicka den på värdering här i sverige under den tiden för att få det ytterligare bekräftat.. även om jag litar väldigt mycket på sidan! Jag tycker att det är så svårt att se vilken storlek som passar bäst, känns som att ju mer jag provar desto mindre blir dom, haha! du har inte lust att ladda upp bild på din ring här så jag får se hur stor stenen ser ut på ett finger? :) 
Svar på tråden ni som är bra på diamanter, snälla hjälp mig att välja en..