• Myris

    Barnfritt bröllop. Hur blir det med våra egna två barn?

    Vi önskar att ha ett barnfritt bröllop, största anledningen är att släkten & vännerna har så många barn och det skulle lätt bli ett barnkalas istället för bröllop ;)

    Men, hur ska vi göra med våra egna barn? De som vi har som kan passa barnen vill vi självklart ha med på vår dag.

    Hur har ni gjort?
    Jag är rädd att det kan bli mkt sura miner om våra barn får vara med, men inte gästernas.

  • Svar på tråden Barnfritt bröllop. Hur blir det med våra egna två barn?
  • MariaochDaniel

    Vi är i samma sits. Hade vi bjudit barn, hade det blivit 12 st vilket är en förskolegrupp och det går inte. Vi vill inte ha skrikande barn under vigsel eller middag så vi har skrivit att bröllopet är barnfritt.

    Men att vår egen son är med ser jag som självklart, dels eftersom vi vill dela dagen med honom också och dels finns ingen som kan vara barnvakt då alla är gäster på bröllopet. Dock kommer en kompis till oss vara barnvakt åt honom på bröllopet.

    Vad gästerna tycker om att han är med struntar vi faktiskt i. Vi har inget val och dessutom är han för liten för att vara borta från oss en hel dag.

    Är dina barn äldre skulle kanske en kusin eller så kunna passa den hemma hos er eller så?
    Men annars ser jag inget fel i att ha sina egna barn med på bröllopet även om det är barnfritt.

  • Mmmaria

    Jag har svårt att tro att era gäster skulle reagera på att era barn är med trots att det är "barnfritt". Vill ni ha med dem så ha det. Annars kanske ni kan få hjälp med barnvakt av någon dagiskompis, förskolefröken eller bekanta till era föräldrar eller liknande.

  • Chicita

    Det är nog inte många som ser det som konstigt att era barn är med.
    Speciellt inte om alla "vanliga" barnvakter är med där. Glad

    Men beroende på hur gamla barnen är så kanske dom kan få sova över hos någon kompis från dagis/skolan sen om du hör med deras kompisars föräldrar?
    Dessa kanske kan hämta barnen dessutom efter att själva middagen är över (eller vigseln om ni hellre skulle vilja ha det barnfritt helt). 

  • Myris

    Barnen kommer vara 3 år och en nyss fyllda ett år.

    Om vi hade bjudit med barn hade det blivit ca 25 stycken och det funkar inte. När det är kalas är det rena kaoset.

    Jag skulle kunna höra med mitt kusinbarn om hon vill ta hand om barnen på kvällen när festen drar igång, eller kanske sambons mormor inte vill vara med på hela festen då hon börjar bli till åren. Passa barnen orkar hon iallafall som det är just nu =)

  • Myris

    Men, om mitt kusinbarn är med som barnvakt på bröllopet kommer det säkert bli gnäll över att hon får vara med och de andras barn inte.
    Jag känner min släkt :/

    Kan man med att be sonen dagmamma att hon har honom över natten? Jag känner henne sen 30 år tillbaka. Jag är inte förtjust i tanken att den yngsta ska sova borta, han kanske kan vara med & sova i vagnen senare på kvällen.

    Usch va jobbigt det är för det ska passa alla.

  • mirreth

    Vi kommer ha barnfritt, men våra egna två är med och några kusiner/kusinbarn som är mellan 12 - 20. Vet inte vad andra kommer tycka men jag skulle iallafall inte misstycka om några släktbarn och brudparets barn var med på ett bröllop jag var bjuden på. Vi har skrivit ut läget i inbjudan.

  • Mustikka

    Jag hade blivit sur om någon ens kommenterat om att mina egna barn närvarade. Det är dina barn och det är en självklarhet att dem ska vara där om du vill ha dem där!

  • jimmyojennifer

    Om brudparet inte vill ha "barnkalas" istället för bröllop och därmed säger att det är barnfritt men vill ha med sina egna barn eller inte kan lämna bort dom tycker inte jag att det är konstigt alls!
    Klart brudparet ska kunna ha med sina egna barn! Kan ju lika gärna vara så att dom skulle varit hos barnvakt men det sket sig i sista sekund. Brudparet kan ju inte gärna inte komma till sitt eget bröllop för att barnvakten ställde in!


    Brudparet har ju det flesta i sin närhet som brukar vara barnvakt på sitt eget bröllop. Gästerna bör ju med största sannolikhet ha mor/far föräldrar, vänner och dyligt att ha som barnvakt.
    Jag förstår faktiskt inte varför folk är så himla känsliga. Jag skulle inte tycka att det var konstigt att gå på bröllop med bara min karl medan barnen är kvar hemma men brudparets barn är där. Det är ju deras dag! Varför skulle dom inte vilja ha sina barn där?


    Sen är det en jäkla skillnad på att ordna lite åt sina egna två barn så dom är sysselsatta än att ordna saker till en 10-12 barn som alla ska vara nöjda, glada och få uppmärksamhet!


     

  • Nicch

    Våra två döttrar ska självklart vara med när vi gifter oss och även under middagen, i övrigt har vi barnfritt vi med. Ammande barn är dock medbjudna om föräldrarna inte anser sig vilja lämna bort dem. 

    Gästerna kommer nog inte reagera på det :) 

  • FruForsmark

    KLart ni kan ha med era barn om ni vill, det är ju ERT bröllop. Dagen är ju för er ära :) om ni skall ha dem med så kanske någon nära släktig eller föräldrar kan hjälpa till att passa upp på dem under själva festen och vill ni ha helt barnfritt så kanske ni har någon snäll granne eller kollega som kan rycka in?

  • GravidMammaBrud

    Håller med de flesta andra här! Självkklart ska man/kan man ha med sina egna barn på sitt bröllop även om man bett om barnfritt från gästerna! Å sjävklart lär de flesta "barnvakterna" vara med på bröllopet. Själva har vi två barn 6 o 3 år gamla som ska få vara med både i kyrkan (6-åringen ska dessutom få vara brudnäbb tillsammans med sin moster som hon ska hålla i handen =) och på bröllopsfesten som dock inte blir så sen. Men vi ber våra föräldrar o mina syskon om lite "assistans" med barnen i både kyrkan å på festen såklart precis som allting annat kan man behöva lite assistans med. Dock får våra gäster ta med sig sina barn om dom vill, men alla väljer inte att göra det iaf. Kan tillägga att det inte blir mer än max 10 barn iaf, medräknat våra egna. Men såklart så tycker jag inte på något sätt illa om att göra så som ni o välja att ha ett barnfritt bröllop.

  • Akjson

    Vi har önskat barnfritt men våra två tjejer, 4 och 7 år kommer att vara med så länge dom orkar. Dom ser fram emot våran dag som dom även ser som hela familjens dag. Dom är överlyckliga över att vi ska gifta oss . Stora kusiner över 15 år kommer att vara med men för övrigt blir det barnfritt.... Det skulle bli riktigt stimmigt om alla tog med sina barn. Nu när det bara är två kan dom gå undan och kolla på film med nån storkusin om dom inte orkar va med direkt i festen....

  • hsmamma

    Vi har barnfritt bröllop, förutom släktingars barn, det blir 8 om alla kommer

  • Humle

    Vi kommer också ha barnfritt (förutom ammande barn eller "nödfall"). Våra barn, som kommer att vara 6 resp 3 år, ska dock få vara med. Det känns som en självklarhet.
    Eftersom vi kommer gifta oss på annan ort än där vi bor är det inte akutellt att lämna dem hos någon kompis för vi vill att de ska få vara med under vigsel och så. De får "köra på" så länge de orkar och sen tänkte jag att man kan fråga om mor- och farföräldrarna kan turas om att hålla koll på dem när de (förhoppningsvis) somnat. Så får de också pusta ut lite från festligheterna.

  • PimPim83

    Vi kommer endast att ha med våra egna barn vid vårt bröllop. Om någon blir sur så får det väl stå för dom. Passar det inte kan man stanna hemma tycker jag. Jag hade inte reagerat om jag gick på ett barnfritt bröllop där brudparets egna barn var med.


  • Myris

    Tack för alla era svar =)

    Våra barn får följa med, vill gärna ha med dem över middagen iallafall =)

  • Mustikka
    Myris skrev 2013-02-27 15:26:35 följande:
    Tack för alla era svar =)

    Våra barn får följa med, vill gärna ha med dem över middagen iallafall =)
    Solig
Svar på tråden Barnfritt bröllop. Hur blir det med våra egna två barn?