• Myris

    Inbjudan & infohäfte. Tips tack =) !

    Sitter & kladdar lite på vad som inte får glömas av i inbjudan & infobladet.

    Men vad ska stå vart & hur formulerar man sig?

    Har sett fina inbjudningar på vistaprint som jag är sugen på, men hur gör man då med ett infoblad? Skriver man bara ut ett vanligt papper (snyggt såklart!) och lägger tillsammans med inbjudan?

    Det som måste finnas med som inte ryms i inbjudan är tex vägbeskrivning till kyrkan& lokalen som ligger på landet och något "bra" sätt att skriva att barn ska stanna hemma.

    Ang klädsel skriver man i inbjudan va?

    Allt det här är en djungel för en virrig människa som jag ;)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-27 15:39
    Tillägg:

    Ska man ha med vem som är toastmaster och telefonnummer till honom? Ang tal osv?

    Vem ska de lämna OSA till? Oss, våra föräldrar, toastmastern?

    Kanske märks att jag bara varit på 2 bröllop & inte har någon koll.

  • Svar på tråden Inbjudan & infohäfte. Tips tack =) !
  • sommar2014

    Jag tycker att de mest "grundläggande" och inte så skrymmande (dvs kräver många ord!) uppgifterna ska stå på själva inbjudningskortet:


    Vem som gifter sig Vem som är bjuden Vilken dag & tid vigseln är Var vigseln är Hur dagen/kvällen fortsätter efter vigseln: fika, middag, fest, dans etc. När man ska svara + till vem man ska svara Klädsel

    Det kan vara fint att ha med info om tal & toastmaster, det kan man ju ha i infobladet. Det gör det ju lättare för toastmastern att planera talordningen, än om hen måste göra hela planeringen på bröllopsdagen!


    Vem som ska ta emot OSA väljer ni själva, har ni jätteröriga föräldrar är det väl bättre att ni gör det själva men om ni känner att ni redan har mycket att hålla reda på inför den stora dagen är det kanske skönt att leja bort till någon annan. En smart sak med att låta någon annan ta hand om OSA (t.ex. föräldrar) är att de kan svara på frågor om presentönskemål.

  • Fröken Finemang

    vi skrev såhär:


    Vi har nöjet att inbjuda
    För och efternamn
    att övervara vigselakten mellan din ljuva vän


    Heléne Efternamn
            
     och
     Per Efternamn


    Lördagen den 3 augusti 2013
    Klockan 15.00 i Forshaga kyrka.


    Klädsel: Kavaj
    OSA senast den 6 juni till
    Heléne: 070- xx xx xxx eller
     maila:
    heleneochper@mailadress.com
    Vid OSA är vi tacksamma om ni meddelar eventuella allergier,
    specialkost och om ni önskar Öl, Vin eller alkoholfritt till middagen.

    Middagen är barnfri. Ammande spädbarn är givetvis välkomna.
    (Undantag för brudens syskonbarn/brudfölje kommer göras.)


    Era tal och eventuella roligheter anmäls i FÖRVÄG till
     toastmaster "Namn", på:  mailadress
    – ange TOASTMASTER i ämnesraden.

     Vi skulle bli så glada om ni mailbombar honom och hjälper
     oss göra denna dag än mer minnesvärd. Info för långväga
     gäster/ beskrivning till kyrka/festlokal och andra roligheter:
    namn på bröllopssida

     
  • Stoxoz

    I vårt inforbrev skrev vi med tips på boende för de som ville övernatta. Plus att vi skrev att vi gärna önskade oss ett bidrag till vår bröllopsresa för den som önskade uppvakta (formulerade oss inte så här).

  • Myris

    Tack för hjälpen.

    Vi kommer också önska hos pengar, ska på semester i november =)

  • FruForsmark

    Vi hade ett infoblad bakom inbjudningskortet. Infobladet var finare tjockare papper med fin print på. Annars kan man ju ha en hemsida som man hänvisar till i inbjudningskortet.

  • karamell

    Hej!


    Vi blev precis klara med våra och ska skicka ut dem i helgen! Jag håller med att det är ett djungel,


    Vi beställde själva inbjudningskorten från Calligraphen, betalade 2000kr för 45 stycken, jättesnygga med sidenband osv, blev jättenöjda med dem. Jag gjorde sedan ett infoblad i word som vi lägger med i kuvärtet.


    På inbjudan tog vi en mall som fanns på calligraphen mer eller mindre och fyllde i, där ska det endast stå vilka som gifter sig, plats, tid, datum, efteråt bjuder vi på fest, klädkod, barnfritt och osa till.


     


    Här är det vi har skrivit i infobladet, tycker det är tydligt och tror att vi har fått med allt! =)



    Bröllop 2013-07-20



    Brudpar:


    Värdpar:


    Toastmaster:


    Toastmadame:



    Bröllopsdagen – upplägg



    Vigseln äger rum i Värmdö Kyrka klockan: . Samtliga gäster transporteras gemensamt efter vigseln med buss till Villa Soludden där det bjuds på middag, festligheter och fri bar.



    Tal - Anmäl ert tal i förväg till Malin eller håll ett ”spontant tal”. Alla tal är hjärtligt välkomna! Malin:



    Allergier



    Är du allergisk mot något i matväg eller är vegetarian? Maila bruden:



    Bröllopspresenter



    Ja tack! Tas gärna emot i alla former. Det vi allra helst önskar oss är ett bidrag till vår bröllopsresa.



    Förtydligande



    Det är de personerna vars namn står på kuvertet som är inbjudna. Vi önskar oss ett barnfritt bröllop. Undantag gäller för ammande.



    Vägbeskrivning


    Kommunalt: Buss 437-439 från Slussen. Hållplats Värmdö Kyrka. Kyrkan syns från hållplatsen.



    Bil: (Värmdövägen 55-57) - Väg 222 mot Värmdö. Från Ålstäket väg 274 förbi Hemmesta vägskäl, följ skyltarna. Kyrkan ligger på vänster sida 5 km från Hemmesta vägskäl. (Bil rekommenderas ej om man har planer på att intaga rusdryck på bröllopsfesten)



    Att ta sig hem:


    Taxi till Stockholm central från Villa Soludden kostar 490 SEK, fastpris med Värmdö Taxi



    Boende


    Det finns möjlighet att övernatta på Villa Soludden efter bröllopsfesten.


    Väljer ni att boka ett hotell i Centrala Stockholm, ligger Värmdö ca. 30 minuter därifrån.



    Övriga frågor? Ring eller maila Bruden



    Vi hoppas att ni kan vara med och förgylla vår bröllopsdag!



    / Brudparet


  • kitkät

    Vilken bra tråd! Vi behöver också hjälp med hur man ska formulera att man önskar sig ekonomiskt bidrag.. Vi ska inte flytta ihop förrän efter bröllopet, så vi behöver egentligen inhandla allt som hör till ett hem, men vi vill gärna välja själva och därför önskar vi bidrag till hemmet. Någon som har ett bra tips på hur man formulerar det? :) 

    Myris, hoppas du inte tar illa upp nu för att jag lägger ut en fråga på din tråd! 

  • kitkät
    Fröken Finemang skrev 2013-03-01 23:17:35 följande:
    å här såg jag att vi skrivit fel mailadress på inbjudningarna..

    Bra det går! 
    Oj, vad trist. Har ni redan skickat ut inbjudningskorten? 
  • Fröken Finemang
    kitkät skrev 2013-03-02 11:35:59 följande:
    Oj, vad trist. Har ni redan skickat ut inbjudningskorten? 
    det har vi, men registrerade bara den felaktiga adressen, så var det inte konstigare än så hehe
  • PimPim83
    Fröken Finemang skrev 2013-03-02 23:55:34 följande:
    det har vi, men registrerade bara den felaktiga adressen, så var det inte konstigare än så hehe
    Bra att det gick att lösa. ;)
Svar på tråden Inbjudan & infohäfte. Tips tack =) !