palma2013 skrev 2013-02-28 21:46:38 följande:
Brudtärnan
Ofta är tärnan brudens väninna eller syster. Precis som marskalken kan det vara en person eller flera, det är valfritt.
Hon kan vara såväl gift som ogift. Den enda skillnaden är att hon går inte uppför altargången om hon redan är gift. En gift kvinna går inte den gången med en annan man, utan då väntar hon på bänken framme till vänster. Är hon ogift går hon efter brudparet uppför altargången tillsammans med marskalken. Brudtärnans uppgift är att hjälpa bruden med allt från att klä sig praktisk hjälp och givetvis ett stöd. Under ceremonin befinner sig tärnan framme vid altaret, ser till att släp och klänning ligger vackert och håller brudbuketten. Hennes klädsel matchar brudens färger, men hon får inte utmana bruden genom att bära en vackrare klänning än hon.
Mina tärnor var min (ogifta) syster och min väldigt gifta och höggravida väninna. De gick bakom mig med marskalken. Litade på att min gravida vän kunde hålla sig från att i hemlighet bedriva otukt bakom min rygg med sin manliga kavaljer ;) ärligt talat ta inte dessa traditioner så bokstavligt. Då tycker jag man skall köra på det fullt ut och skippa den vita brudklänningen, för hur många brudar är egentligen oskulder när de gifter sig?