Inlägg från: Mustikka |Visa alla inlägg
  • Mustikka

Vill ha barn men vi studerar.

Anonym (dröm) skrev 2013-03-02 22:43:23 följande:
    Ja fast att behöva gå på soc ser ju inte jag som en lyckad planering. Så det ser jag som det stora problemet i eran lösning. Hur kan man ens planera ett barn när man knappt har någon inkomst och inte kan försörja ens sig själv utan soc?
    Snacka om att leva på samhället.
    Socialen är där för att trygga och hjälpa dem som behöver hjälp. Man lever inte på samhället om man får bidrag som man behöver. Du vet inte vad som hänt med den familjen, det är inte många som vänder sig till socialen om man inte behöver hjälp. Visst finns det fall som kan utnyttja sådana tillfällen men vem vill bara kunna leva på socialbidrag? och dessutom gör man granskningar, man ger inte bara bort pengar hur som hellst.

• Mustikka
    Anonym skrev 2013-03-03 18:39:01 följande:

Vi har skaffat oss fin bil, dyra vanor och stort, fint boende tack vare bra jobb, utbildning och en medveten planering att vänta med barn.Tack vare den goda planeringen så har vi också ett stort sparande som kan ge oss föräldraledigt så länge vi vill(innom rimliga gränser). Dessutom så är vi säkrade om någon av oss skulle bli sjukskriven eller förlora jobbet. Våra barn kommer inte behöva sluta spela hockey eller sälja hästen för att mamma o pappa inte har planerat. Jag tror att de flesta med bra lön också har ett stort sparande. Så det argumentet för att skaffa barn utan en stabil grund håller inte.

Om vi ska slippa barnfattigdom i sverige eller inte är endast upp till blivande föräldrar och deras familjeplanering.

Så kan man ju inte heller säga. Menar du då att dem ska hellre vänta och kanske inte få några barn alls pga att dem inte har världens bästa ekonomi? Tror nog ni hade tänkt om ifall ni var i samma situation som TS! Vissa kan inte vänta med att ha allt det där och vem har sagt att dem inte kan få en bra karriär om några år? båda studerat och kommer säkert få ett bra jobb om ett par år. Nu handlar det ju om att dem har en situation med en diagnos som gör att dem kanske inte får barn om dem väntar några år!
Svar på tråden Vill ha barn men vi studerar.