• xMariax

Dålig hy

Jag har extremt dålig hy! Jag har jättetorr hy och får massor med svarta porer och finnar; precis som en 14-åring... Jag har ibland dessutom finnar på axlar/rygg.. Inte så kul att ha när man gifter sig..  Som tur är så har jag gott om tid att förändra det (ca 14 månader) så jag ber om hjälp redan nu. Vad ska jag göra för att bli av med finnarna och porerna!? Min hud blir normal med återfuktningskräm så det är inte så svårt.. Men finnarna.. :/

• Svar på tråden Dålig hy
  • Pixilina

Jag hade jätteproblem i tonåren med just finnar på ryggen. Hade det i många, många år och provade allt, men inget hjälpte. TIllslut gjorde jag några behandlingar på ett hudvårdscenter, minns inte vad för saker dem använde, men har för mig det var Aha-syra eller något liknande. Det tog ett tag innan jag såg resultat men det blev helt klart mycket bättre. Och nu är nästan alla borta helt. Kan få någon då och då, men numera  har jag hittat en hårdtvål på ICA som heter Reporia, som är Grym! Den kostar knapt en 20-lapp, men funkar super!

Tycker helt klart att du ska prova den:) 

• söt nöt

jag hade stora problem med finnar på hakan. jag gick till VC och fick en kur av läkaren att anända basiron 10%. Jag skulle tvätta ansiktet morgon och kväll. På kvällen skulle jag smörja in ansiktet med ett TUNT lager Basiron och på morgonen skulle jag smörja med en bra hudkräm. För mig fungerade Propyless bäst. efter någon månad var det betydligt mindre och eftre några månader var dom helt borta. Nu använder jag bara Basiron på själva finnen när det dyker upp någon och dom försvinner alltid innom några dagar. 
    Sammanfattningsvis kan man säga att det finns mängder av saker som kan hjälpa. Men det man måste börja med är att be om hjälp.

Lycka till! 

• msE

zink är också ett bra tips, det finns i tablettform på hälsokosten o hjälper om man har problem med hyn.

• Mustikka
    msE skrev 2013-03-03 14:45:30 följande:
    zink är också ett bra tips, det finns i tablettform på hälsokosten o hjälper om man har problem med hyn.
    Ooo ja det hjälper verkligen. Glömde bort det tippset =) Min fästman och hans bröder tog det när dem var yngre. De hade massa finnar och försvann när de tog zink tabletter =)
  • afturelding

Jag har ganska bra hy numera egentligen, men i perioder kan jag få problemhy. Min rutin ser ut såhär:
    Ångbad med rosmarin
    Apotekets egna ansiktsscrub (mild och bra storlek på kornen tycker jag)
    lermask
    Neutrogena VCLR toner

e-vintamin spray från Body Shop
    Fuktcreme från Lancome (som tyvär inte säljs längre. )

Efter den kuren är så gott som det mesta borta, förutom de pormaskar som sitter riktigt djupt, men dessa har dock blivit mindre i alla fall.

Gå till apoteket du och be om hjälp, det gjorde jag i tonåren när det var som värst och fick bra hjälp :) 
  • jeanettejohansson

Tvätta med vanlig honung ! Honung är antibakteriellt! Huden bli både renare och finnarna läker fortare. Dessutom slipper man vara blank i ansiktet men samtidigt så torkar det inte ut.

Jag blöter ansiktet i varmvatten, sen smörjer jag på honung och masserar in, väntar ett par minurter och tvättar sedan bort.

• FrökenMäkelä
    jeanettejohansson skrev 2013-03-03 16:13:55 följande:

Tvätta med vanlig honung ! Honung är antibakteriellt! Huden bli både renare och finnarna läker fortare. Dessutom slipper man vara blank i ansiktet men samtidigt så torkar det inte ut.

Jag blöter ansiktet i varmvatten, sen smörjer jag på honung och masserar in, väntar ett par minurter och tvättar sedan bort.

Detta ska jag testa :)
  • xMariax

Om jag ska vara helt ärlig så gör jag verkligen ingenting med min hy just nu.. :/ Jag tvättar av det med vatten och torkar av med handduk varje dag, men inget mer.. Så ja jag får väl skylla mig själv.

• MarieTherese05
    xMariax skrev 2013-03-03 16:34:35 följande:
    Om jag ska vara helt ärlig så gör jag verkligen ingenting med min hy just nu.. :/ Jag tvättar av det med vatten och torkar av med handduk varje dag, men inget mer.. Så ja jag får väl skylla mig själv.
    Har skickat dig ett Pm så vet du  

Vatten har ett pH-värde på 7, neutralt.
    Huden har ett pH-värde på 5,5, surt, på vissa stälen surare för att bakterier ej ska trivas på huden & det är därför man bör ha en mild rengöring & ansiktvatten för ansiktet! 

Sten 1 = Rengöringen hjälper till att öppna upp huden & ser till att döda hudceller & olika miljöpartiklar som ex avgaser & partiklar från dator, mobil mm avlagsnar från huden. (en bra rengöring tvättar du av med vatten...

därför använder du Steg 2 = Ansiktsvatten pga få tillbaka det sura pH-värdet & stäng till poorena, lite bakterie dödane mm  

Detta bör göras morgon & kväll!

Morgon pga du förmodligen sovit & när man sover så har sopstationen sätt i ggr i kroppen & man vaknar upp med bla döda hudceller som man givetvis vill tvätta bort för att krämen ska få någon funktion. 

Kväll pga du förmodligen har varit vaken en hel dag & utsätt dig för olika partiklar... avgaser, rökning, regn, sol, vind, smink mm det är bra att få bort den hinnan innan du ska gå & lägga dig för att sova...
    Eftersom kudden får en dos av lite allt möjligt sådanna fall...

Lycka till  
Svar på tråden Dålig hy