Inlägg från: afturelding |Visa alla inlägg
  • afturelding

äkta päls - seconhand?

Jag får också en obehagskänsla av skinn och päls, men det har hänt att jag köpt vintageskor i skinn. Jag skulle dock aldrig ha en skinnjacka, det är för mycket. Så ja, jag tycker det är okej att köpa päls och skinn på secondhand, även om jag själv inte skulle köpa just päls för att jag tycker att det är fruktansvärt fult ;) Eftersom att det är secondhand så ser inte tillverkarna ditt köp och då tycker jag inte att man stödjer produktionen.

• afturelding
    Sörön10 skrev 2013-03-04 12:02:40 följande:
     Om det finns en begagnatmarknad kommer ju försäljningen kunna fortsätta, man vet att folk köper det vidare. Om den också tar slut, så kommer inte det behöva slängas några kappor till slut eftersom ingen kommer vilja köpa, varken eller första eller andra hand!
    Köper man via privatpersoner så kan det ju bli så ja, men köper man från butiker där någon faktiskt givit bort plagget så är det garanterat inte nytt. Man kan även köpa från butiker som bara säljer vintage (=äldre än 30 år), som t.ex Beyond Retro. Då går plaggen bara runt i kretsloppet, och att tillverka nya pälsar för att inte sälja dem på 30 år verkar inte rimligt det heller. Så det du säger är ju inte direkt felaktigt, jag menar bara att man kan välja att köpa gamla pälsar istället, och inte bara begagnade :)
Svar på tråden äkta päls - seconhand?