• drömmer

Hjälp med in-och utgångsmusik! Vad tycker ni?

Vi håller på att välja ut musiken vi ska ha i kyrkan, men tycker det är jättesvårt! Vi vill inte ha typiska kyrksånger, utan vill ha musik som är speciell för oss att gå in och ut till.

Vi kommer välja 2 traditionella psalmer, och 2 solosånger, men just in-och utgångsmusik har vi svårt för.
    Har aldrig heller varit på bröllop, och ska dessutom gifta oss utomlands i svenska kyrkan med bara 2 vittnen Flört. Blir det för mycket att göra vigsen personlig då?

Funderar på dessa:

In: Words med Boyzone
    Ut: Det vackraste jag vet med Skumdum

• Svar på tråden Hjälp med in-och utgångsmusik! Vad tycker ni?
  • Chicita

Jag vet inte hur det ser ut när man viger sig utomlands. Men om det är ok med den som viger er så kan ni ju ha vilken musik ni vill. Glad
    Prästen har ju dock rätt att ha åsikter om musiken eftersom det är prästens gudstjänst i första hand och er vigsel i andra hand (egentligen)...

Hade det varit i Sverige så hade det nog inte varit några problem. Om ni inte ville ha musiken på CD. För det kan dels vara omöjligt pga att inte alla kyrkor har musikanläggningar, och dels för att vissa präster inte vill ha annat än livemusik så om kantorn inte kan spela låtarna så får dom inte vara med... 

Om musiken är viktig för er så är det inte för mycket.
    Men det är inte heller något som är nödvändigt för att göra vigselakten personlig. Det kan väl inte bli personligare än att just ni två gifter er där och då? Glad 

• drömmer
    Chicita skrev 2013-03-05 23:38:18 följande:
    Jag vet inte hur det ser ut när man viger sig utomlands. Men om det är ok med den som viger er så kan ni ju ha vilken musik ni vill. Glad
    Prästen har ju dock rätt att ha åsikter om musiken eftersom det är prästens gudstjänst i första hand och er vigsel i andra hand (egentligen)...

Hade det varit i Sverige så hade det nog inte varit några problem. Om ni inte ville ha musiken på CD. För det kan dels vara omöjligt pga att inte alla kyrkor har musikanläggningar, och dels för att vissa präster inte vill ha annat än livemusik så om kantorn inte kan spela låtarna så får dom inte vara med... 

Om musiken är viktig för er så är det inte för mycket.
    Men det är inte heller något som är nödvändigt för att göra vigselakten personlig. Det kan väl inte bli personligare än att just ni två gifter er där och då? Glad 
    Nej klart det mest personliga är just VI, men ja du förstår vad jag menar. Vi planerade först ett stort bröllop här hemma men vände helt om så därför vill vi ändå behålla känslan av det vi tänkt från början. Utan gäster, och i värmen
  • daniiel

Så länge ni tycker om låtarna och får klartecken från präst, så kör på! :) Hade ni tänkt ha musiken på CD-skiva?

Och roligt med Skumdum! Ska ni springa ut ur kyrkan? ;) haha

• drömmer
    daniiel skrev 2013-03-07 21:18:09 följande:
    Så länge ni tycker om låtarna och får klartecken från präst, så kör på! :) Hade ni tänkt ha musiken på CD-skiva?

Och roligt med Skumdum! Ska ni springa ut ur kyrkan? ;) haha
    Haha ja hade vi varit här i Sverige så hade vi gjort någt kul av det. Jag kan liksom inte stå stilla av den låten . Men nu vet vi ju inte hur det ser ut eller någonting dit vi ska, så vi får kanske ta den lugna varianten annars
  • jimsan78

Denna kommer vi ha som ingångslåt: Air med Bach

kommer troligtvis vara Ronja Rövardotter. Kommer även ha två solosånger,1. Kärleksvisan, Sarah Dawn Finer2. Utan dina andetag, Kent (Carolina Wallin Perez version är fin)Dessutom ska vi ha en eller två psalmer, dock inte klart vilka än.            

• galen2012

Vi kommer nog ha Chicagos låt youre the inspiration som in-låt. :)

• kärlekensbrudpar

alltså jag är inte van vis bröllop men brukar det inte spelas den här vanliga när man gifter sig eller är jag ute och cycklar har bara varit på ett och då minns jag inte om det var nån ingångs el utgångs musik

• drömmer
    kärlekensbrudpar skrev 2013-03-17 13:17:46 följande:
    alltså jag är inte van vis bröllop men brukar det inte spelas den här vanliga när man gifter sig eller är jag ute och cycklar har bara varit på ett och då minns jag inte om det var nån ingångs el utgångs musik
    Vill man ha en vanlig ingångspsalm så väljer man det, vi vill det helst inte
  • daniiel
    drömmer skrev 2013-03-07 21:30:36 följande:
    Haha ja hade vi varit här i Sverige så hade vi gjort någt kul av det. Jag kan liksom inte stå stilla av den låten . Men nu vet vi ju inte hur det ser ut eller någonting dit vi ska, så vi får kanske ta den lugna varianten annars
    Det blir säkert bra vilket som skulle jag tro :) Alltid roligt dock att stöta på folk som lyssnar på Skumdum ;)
  • daniiel
    kärlekensbrudpar skrev 2013-03-17 13:17:46 följande:
    Om man väljer "den vanliga" (vet inte riktigt vilken du menar), så får man "den vanliga". Det är dock många brudpar som väljer något annat. Gifter man sig i kyrkan, så ska ju dock prästen säga okej till den musiken man väljer och om man inte har egen musiker, så måste kantorn också säga okej till att spela det man valt.

Vi valde "Visa vid vindens ängar" som ingång och "Änglagård" som utgång :)
Svar på tråden Hjälp med in-och utgångsmusik! Vad tycker ni?