Gammalt som borde vara glömt
För ungefär fyra och ett halvt år sedan gjorde jag slut med min dåvarande fästman. Då kunde jag inte ge någon anledning till varför, bara att det kändes fel att vara med honom. Jag kände mig pressad av hans familj att gifta mig eftersom de var tokreligiösa och jag var ung.
Efter alldeles för kort tid egentligen träffade jag min nuvarande karl och vi blev tillsammans under senvåren. Det var ungefär då som jag började få flashbacks. Mitt ex hade misshandlat mig och behandlat mig som skit under våra år tillsammans, men jag hade förträngt allt för att orka med livet. Att jag någonstans visste det var nog anledningen till att jag gjorde slut med honom.
Saken är den att under de fyra år som följt har min karl fått vara den som tröstat, lyssnat och skyddat mig när jag varit ledsen och rädd. Jag har gått i terapi och allt, så jag söker inte hjälp här. Däremot så har jag dåligt samvete för att jag lämpat över så mycket på någon som kanske inte hade behövt höra alla detaljer och dra så stor del av lasset.
Ljuspunkten i det hela är att jag nu, efter så lång tid, kan känna mig fri åtmistone till största delen. Jag är bara rädd att jag fortfarande låter det komma mellan. Det är småsaker, som att vårt preliminära vigseldatum visade sig vara mitt ex namnsdag. Jag vill byta datum nu, men vet inte om jag bara är överhispig.