• Anonym (gravid?)

Hjälp! Tänk om jag är gravid!

Hej,

Jag brottas med en jätte jobbig sak just nu! Jag och sambon längtar super mycket efter barn med hade bestämt att vi inte skulle börja försöka fören i maj. För att jag inte vill vara stor på bröllopet som är i juli + att jag har min dröm klänning hemma och ja lite andra anledningar.

Jag var tvungen att ta ut min spiral i november och vi har sen dess använt kondom eller pessar. Sen var vi slarviga nog att glömma bort att jag inte längre har spiral. Ni vet när man har de där härliga tillfällena när spontan sexet slår till hihi.

Jag kom dock på det mitt i och vi slutade ha oskyddat sex. Min mens är 2 dagar sen... Jag har haft regelbunden mens sen jag var 13. (Jag är 25) Jag har dock senaste 2 veckorna stressat som en galning på jobbet.

Vad tycker ni ska jag göra ett grav.test eller vänta ut det ett par dagar till? Tänk om det är för tidigt och testet visar negativt?

Samtidigt som jag/vi verkligen vill ha barn är vi super nervösa för att faktiskt vara med barn eftersom det inte alls är bra just precis nu!

Åh hjälp! Ni som har barn tror ni att jag kommer se på det annorlunda om jag faktiskt är gravid? Att vi kommer ändra villkoren efter det lilla livet och att allt vi planerat inte spelar någon roll längre?
    Som sagt vi vill ju verkligen ha barn! Men jag är så rädd att det inte alls kommer fungera med bröllopet, den bokade brölllopsresan i höst osv!

• Svar på tråden Hjälp! Tänk om jag är gravid!
  • Sandra380

Köp en ask med två test i, testa imorgon bitti med morgon urin, visar det negativt väntar du ytterligare en vecka innan du tar nästa test. 

Hoppas att allt löser sig till det bästa :) 

• Krila

Du kan ta ett gravtest nu eftersom din mens redan är sen. 

Hur ni ska göra med bröllopsklänning osv vet jag inte. en del får knappt någon mage i början, medans andra syns det på direkt.

Det finns ju massa fina bröllopsklänningar för gravida med.

Resa kan man väl göra trots att man är gravid. Bara de sista veckorna som man inte får flyga.

Men ta ett gravtest så slipper du undra=) 

• FruForsmark

Fast vad är alternativet? Skulle ni abortera barnet om det visade sig att du var gravid? av ditt inlägg så tror jag inte att det är ett alternativ. Du skriver att ni vill ha barn så egentligen är väl allt resultat ni får ändå positivt? Är du inte gravid så är det positivt för bröllopet och är du gravid ja då är det bara att gratulera :) tycker du ska ta ett graviditetstest och ta det för vad det blir. Ett bröllop går alltid att anpassa :)

• Anonym (gravid?)

Nej, abort är inte ett allternativ. Skulle aldrig kunna ta bort ett barn vi verkligen vill ha. Vi har fasta jobb, fast boende, ett stadigt förhållande (vi ska ju gifta oss =) ) alla förutsättningar för att bilda familj och vi vill ju verkligen ha familj.
    Bara att vi inte hade planerat för det just precis nu.

Förlåt jag låter så dum när jag är orolig över något jag verkligen egentligen vill ha speciellt när jag vet hur många som kämpar med att bli med barn.

Sen är jag lite orolig för jag har både rökt och druckit vin senaste veckorna. brukar inte röka egentligen slutade för snart 2 år sen med pga stressen på jobbet har jag rökt. Tänk om barnet (om jag är gravid) är skadat för att jag varit oförsiktig med sånt?

• Anonym (gravid?)

Jag förstår hur dumt allt låter, men jag visste liksom inte vart jag skulle vända mig. Vill inte gärna prata med mina nära om det här. För om jag är gravid vill vi ju att det ska vara våran lilla hemlighet tills man ser att allt går vägen.

• PimPim83

Jag tycker också att du ska köpa ett graviditetstest. Du kan testa nu eftersom du skriver att mensen redan är sen. Om det visar negativt så ta ett nytt om några dagar. Lycka till!

• Sandra380

Jag tycker du kan vara lugn även fast du rökt och druckit vin. Inte för att det är nyttigt på något sätt men jag är ganska säker på att de flesta tagit sig ett glas vin eller något annat onyttigt och sedan fått reda på att de varit gravida. När jag var gravid första gången hade jag mens de tre första månaderna och anade inte alls att jag var med barn såå, det blev nog en del onyttigheter.

Det här med klänningen och det beror ju helt på hur stor du hinner bli runt magen om det nu visar sig att  du är gravid. Jag var otroligt liten med nummer 2. Platt om magen ända in i vecka 30 och så pass liten att jag sov på mage under hela graviditeten så det är ju väldigt olika. Men sånt går ju alltid att lösa :)

• FruForsmark
    Anonym (gravid?) skrev 2013-03-07 11:13:46 följande:

Nej, abort är inte ett allternativ. Skulle aldrig kunna ta bort ett barn vi verkligen vill ha. Vi har fasta jobb, fast boende, ett stadigt förhållande (vi ska ju gifta oss =) ) alla förutsättningar för att bilda familj och vi vill ju verkligen ha familj.
    Bara att vi inte hade planerat för det just precis nu.

Förlåt jag låter så dum när jag är orolig över något jag verkligen egentligen vill ha speciellt när jag vet hur många som kämpar med att bli med barn.

Sen är jag lite orolig för jag har både rökt och druckit vin senaste veckorna. brukar inte röka egentligen slutade för snart 2 år sen med pga stressen på jobbet har jag rökt. Tänk om barnet (om jag är gravid) är skadat för att jag varit oförsiktig med sånt?

Det är ett angenämt problem du har :) och livet blir inte alltid som man planerat. Tror inte du behöver oroa dig för vin och cigaretter, har vänner som druckigt och rökt innan de visste att de var gravida och deras barn är det inget fel på.
  • Anonym (gravid?)

Tack för ert virituella stöd och råd trots att det som sagt är ett otroligt nördigt problem! Behöver bara reflektera lite över det här med några andra kvinnor. Sambon har inte så mycket med det där med mens att referera till =P

• Niini

Om du nu skulle vara gravid så är det inte så sannolikt att du skulle vara enorm i juli. Möjligen en liten prydande kula som bara är söt om nånting.

• anne på grönkulla

Välsignelser tar man emot - så resonerade jag själv när jag (hyfsat oväntat om än i ett långvarigt förhållande) blev med barn, även om det kändes oplanerat. Vill man nån gång ha barn så skulle åtminstone jag inte riktigt kunna med att t ex överväga abort, om det bara handlade om att det hamnade lite fel i tid mot vad man planerat. Känner man sen att man är i fel förhållande eller andra faktorer väger tungt, då är det såklart en helt annan sak. Detta sagt så är det inte okomplicerat att planera saker när man är gravid, jag mådde fysiskt helt ok men kände mig ändå tung och trött långt innan det syntes eller var riktigt motiverat av hur långt gången jag var. 

En sista grej, bröllopsresan - det beror ju helt på vad ni planerat. Men kolla att reseförsäkringen fortfarande gäller komplikationer i graviditeten, mina gällde bara fram till vecak 28. Efter det skulle jag inte resa, även om jag mådde ok och reste rätt mycket före det, både i jobbet och privat. 

• Fröken Finemang

om du är gravid är det fantastiskt och allt löser sig!

Men man får ha panik, men du vet, det blir bra hur som! 

• Anonym (gravid?)

Jag är så tacksam för alla era svar! Som sagt ett väldigt angenämt problem men som jag behövde reflektera lite. Jag gjorde ett grav.test igår vilket var negativt. Däremot har mins mens fortfarande inte kommit. Ringde barnmorskan som rekommenderade en lugn och fridfull helg så skulle förmodligen min mens komma som ett brev på posten.

Däremot bör jag ta ett till test om en vecka för säkerhetsskull.

Ni har så rätt, hur det än blir kommer det bli fantastiskt! Det är ju min och kärlekns lilla mirakel i så fall. Precis som Anne på Grönkulla skrev så är vårt förhållande underbart och vi har alla förutsättningar för att få ett barn så det finns inget skäl till varför det inte skulle fungera.

• Anonym
    Anonym (gravid?) skrev 2013-03-08 08:01:43 följande:

Jag är så tacksam för alla era svar! Som sagt ett väldigt angenämt problem men som jag behövde reflektera lite. Jag gjorde ett grav.test igår vilket var negativt. Däremot har mins mens fortfarande inte kommit. Ringde barnmorskan som rekommenderade en lugn och fridfull helg så skulle förmodligen min mens komma som ett brev på posten.

Däremot bör jag ta ett till test om en vecka för säkerhetsskull.

Ni har så rätt, hur det än blir kommer det bli fantastiskt! Det är ju min och kärlekns lilla mirakel i så fall. Precis som Anne på Grönkulla skrev så är vårt förhållande underbart och vi har alla förutsättningar för att få ett barn så det finns inget skäl till varför det inte skulle fungera.

Klokt som en bok låter det där :) Vi har samma "problem", fast det är inte problem för oss för vi har försökt bli gravida länge... Men skulle jag bli det denna månad (vi gifter oss också i juli) innebär det att vi skulle vara ungefär i vecka 20 :) Och jag vet inte när Ni planerar att resa men du kan ju resa gravid... Beror iofs på När på hösten. Lycka till! Allt har en mening! Och det finns egentligen ingen rätt tid för sådant här, mirakel kan man inte styra över :) Kram & trevlig helg
  • Fröken Finemang

jag kan säga att vi skyddar oss inte, blir det så blir det, 
    och blir det NU, så blir det nu, då kommer jag njuta av alkoholfria alternativ på vårt bröllop i augusti å längta tills födseln =)

Men även om jag vill vill vill, så är de klart att jag gärna få plussa veckan efter brölopet :P 

• CoG

Om du mot förmodan skulle vara gravid är det ju fullt möjligt att skjuta upp bröllopet till nästa år i juli tex så att du ändå kan ha din klänning osv

Juli är ett tag bort och vissa saker som är bokat borde väl inte vara försent att avboka?

Anonym (gravid?) skrev 2013-03-07 11:02:25 följande:

Hej,

Jag brottas med en jätte jobbig sak just nu! Jag och sambon längtar super mycket efter barn med hade bestämt att vi inte skulle börja försöka fören i maj. För att jag inte vill vara stor på bröllopet som är i juli + att jag har min dröm klänning hemma och ja lite andra anledningar.

Jag var tvungen att ta ut min spiral i november och vi har sen dess använt kondom eller pessar. Sen var vi slarviga nog att glömma bort att jag inte längre har spiral. Ni vet när man har de där härliga tillfällena när spontan sexet slår till hihi.

Jag kom dock på det mitt i och vi slutade ha oskyddat sex. Min mens är 2 dagar sen... Jag har haft regelbunden mens sen jag var 13. (Jag är 25) Jag har dock senaste 2 veckorna stressat som en galning på jobbet.

Vad tycker ni ska jag göra ett grav.test eller vänta ut det ett par dagar till? Tänk om det är för tidigt och testet visar negativt?

Samtidigt som jag/vi verkligen vill ha barn är vi super nervösa för att faktiskt vara med barn eftersom det inte alls är bra just precis nu!

Åh hjälp! Ni som har barn tror ni att jag kommer se på det annorlunda om jag faktiskt är gravid? Att vi kommer ändra villkoren efter det lilla livet och att allt vi planerat inte spelar någon roll längre?
    Som sagt vi vill ju verkligen ha barn! Men jag är så rädd att det inte alls kommer fungera med bröllopet, den bokade brölllopsresan i höst osv!

• Zarah

När jag var gravid med mitt första barn så började magen inte växa innan vecka 23 ungefär. I vecka 25 märktes det knappt, det var bara en liten, liten bula. Men sedan gick det snabbare. I vecka 28 gick det inte att dölja längre även om jag velat.

Svar på tråden Hjälp! Tänk om jag är gravid!