• Lucia2010

Schalins Virvla uthämtad igår, vart kan jag sälja den?

Pga av att jag valt helt fel storlek, och den inte går att ta in så mycket utan att Förstöra fattningen på diamanterna, funderar jag på attt sälja den i all hast:( Den är i 18 karats guld i 16,5 storlek. Tänkte sälja den för 6000kr Har intyg på den osv, men var säljer man en helt ny ring? Tradera? Blocket!? Behöver råd är så olycklig över detta och vill bara beställa en ny ring i rätt storlek, nypris är ju bra mkt mer så måste få sålt den innan jag kan göra det. Ligger helt sömnlös över detta har testat alla alternativ men det här är enda utvägen:( Butiken där jag köpte den hjälper mig inte då de bara säger att det inte går att Ta in den så mkt som behövs samt att det inte är bytesrätt. Det är inte något ingraverat i ringen heller men tydligen spelar det ingen roll. Nån som har några råd att ge??

• Svar på tråden Schalins Virvla uthämtad igår, vart kan jag sälja den?
  • ThereseV

Var köpte du den? Det låter märkligt att det inte är bytesrätt. Det är ju ingen specialdesignad ring dessutom, utan massproduktion. 

• yavanna81

jag tycker också det här är lite konstigt. Om affären hjälpte dig att välja storlek och det inte blir rätt borde det väl falla under samma kategori i konsumentköplagen som om det är fel på en vara. Isåfall ska de ge dig en ny vara utan extra kostnad. Om det däremot är du som gått in och beställt ring utan att de hjälpt dig med storleken är det nog tyvärr så att du får bita i det sura äpplet.

Om jag var du skulle jag ringa och prata med konsumentvägledaren i kommunen bara för säkerhets skull. Det är inte alls säkert att affären har koll på komsumentköplagen.

• yavanna81

Jag ser att det är en massa kommentarer om bytesrätt ovanför och att det borde finnas. Bytesrätt är frivillig från affärens sida, små butiker har ofta inte det. Så att det inte finns i det här fallet är inte konstigt alls. Kedjor har ofta bytesrätt, men inte alltid på beställningsvaror.

• Titanringar

Självklart är det bytesrätt om det är en vanlig Schalinsring.
    T.om.  Schalins själva tar emot ringen om butiken som du köpte den skickar den i retur för storleksbyte.
    (Jag har jobbat i guldsmedsbutik)

• MariaochDaniel

Varför blev det fel storlek?
    Hjälpte de dig att välja ut storleken i butik så ska du absolut propsa på byta på något sätt.
    Men om det inte var så, kan jag förstå att de inte kan köpa tillbaka den. Det är (antar jag) gravering och dylikt i den.

Har inget bra svar på vart du kan sälja den. Hos en annan guldbutik?
    Säljer du privat förlorar du ju massor...=(

• yavanna81
    071101 2 skrev 2013-03-08 16:03:17 följande:
    Självklart är det bytesrätt om det är en vanlig Schalinsring.
    T.om. Schalins själva tar emot ringen om butiken som du köpte den skickar den i retur för storleksbyte.
    (Jag har jobbat i guldsmedsbutik)
    Men om Schalins erbjuder bytesrätt så borde hon väl kunna prata direkt med dem om inte butiken kan/vill byta, eller?
  • FrökenMäkelä
    yavanna81 skrev 2013-03-08 15:16:52 följande:
    Jag ser att det är en massa kommentarer om bytesrätt ovanför och att det borde finnas. Bytesrätt är frivillig från affärens sida, små butiker har ofta inte det. Så att det inte finns i det här fallet är inte konstigt alls. Kedjor har ofta bytesrätt, men inte alltid på beställningsvaror.

Bytesrätt är inte "frivilligt" kunden har alltid rätt till att ångra sitt köp. Så det spelar ingen roll om det är en kedja eller en liten butik.

http://www.konsumentverket.se/global/konsumentverket.se/best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/lathundar/lathund_konsumentk%C3%B6plagen.pdf

• CoG

Gå till en butik som har egen guldsmed, där borde man ju kunna använda materialet för att göra en ring som passar dig utan att det behöver kosta mer än arbetet.

• ThereseV
    FrökenMäkelä skrev 2013-03-08 18:46:56 följande:

Bytesrätt är inte "frivilligt" kunden har alltid rätt till att ångra sitt köp. Så det spelar ingen roll om det är en kedja eller en liten butik.

www.konsumentverket.se/global/konsumentverket...

Fast längst ner står det faktiskt att öppet köp och bytesrätt är "frivilligt". 

Det är ju så vanligt med bytesrätt att man lätt glömmer bort det..
    Men jag kan ju tycka att om det är så att dom fått hjälp med mått så bör det räknas som reklamation, och det har man ju rätt att göra.  
  • yavanna81
    FrökenMäkelä skrev 2013-03-08 18:46:56 följande:

www.konsumentverket.se/global/konsumentverket...

I den här länken står det ju uttryckligen att butiken själv väljer om de ska ha bytesrätt eller inte, alltså att den är helt frivillig för säljaren. Läs under "öppet köp och bytesrätt".
  • jossan2013

Men TS skall ju inte lämna tillbaks eller byta varan. Hon vill ju bara få den att fungera dvs passa på hennes finger.

Om butiken dessutom hjälpt till med att ta mått på hennes finger så är det ju solklart att de skall ta sitt ansvar så att ringen passar.

Tycker att du skall tala om vilken butik det är så att vi andra kan undvika den.
    TS, stå på dej !

2013-Bästa året-Ever
  • SandraElisabet

Jag förstår inte heller hur det kunde bli så fel med storleken??

Det är helt riktigt att bytesrätt och öppet köp inte är lagstadgat. Däremot så finns det en praxis bland butiker som säger att man ska ha 30 dagar byte. Ring konsumentverket. Be om att få tips på vad du kan säga till butiken, gå tillbaka dit och kräv en lösning. Alternativt - ring Shalins, de borde absolut kunna hjäla dig!!

• sommaren13

Hur mycket ska den tas in då? Jag köpte en sån här ring, dock inte schalins ring, men min togs in från strl 16 till 15,1..vet ju dock inte hur mycket det är men det gick iallafall. Tog även in min förlovningsring som är väldigt smal från samma strl och det gick oxå

• Josefin o Micke

Jag jobbar i en guldsmeds butik och skulle aldrig rekommendera att ta in en sådan ring i storlek om man inte läger i ytterligare en ring eller droppar av guld inuti ringen, för att på så sätt få den mindre. detta för att inte riskera att skada fattningarna på ringen (vilket de flesta guldsmeder med liten butik inte heller gör). Och att det skulle vara bytesrätt stämmer inte om den är köpt i någon av de stora kedjorna då den är special tillverkad och butikerna har inte rätt att skicka den tillbaka till schalins. Detta står även längst ner på kvittot. Att det blev fel storlek är kanske inte så konstigt, du kan tex ha varit varm om handen när du provade storleken och kall när den hämtades, på de allra flesta skiljer det då mycket i storlek och om personalen inte rådde dig om storleken finns inget att göra. Och nej den i butiken ska inte råda om storlek på ringen då alla kunder vill att den ska sitta olika hårt/ löst. Det är lika svårt som att tala om vilken skostorlek du ska ha.

Svar på tråden Schalins Virvla uthämtad igår, vart kan jag sälja den?