Inlägg från: Aniara4 |Visa alla inlägg
  • Aniara4

Kinaklänning WTF?!

Oj, är det här som Anonyma Kinaklänningshatare har årsmöte?

Jag ville inte heller ha en kinaklänning, av flera skäl, men jag har lite svårt att förstå varför man har så starka känslor inför andras val. Och att man dessutom upplever det som att denna åsikt är så känslig att man måste vara anonym för att yttra den?

• Aniara4

Jag föreslår att vi alla försöker hålla en god ton här. Om man ogillar stilen i de anonymas inlägg kan man ju välja att uttrycka sig på ett annat sätt själv.

• Aniara4
    goli skrev 2013-03-11 20:57:08 följande:
    Tror att TS är beredd på att hans/hennes tråd kan skapa en dålig ton, därav beslutet att vara anonym...
    Så varför ge henom vatten på sin kvarn?
  • Aniara4

Tja...

Om vi försöker oss på lite konstruktiv problemlösning nu då.

Vad är syftet med tråden? Vill du

A) Förmå alla att avstå från att köpa kinaklänningar?
    B) Starta en diskussion om för- och nackdelar med att köpa klänningar? Och vilket sorts debattklimat vill du i så fall ha i tråden? Ett klimat med upprörda känslor, stora bokstäver och många utrops- och frågetecken på rad och utsagor som endast kan göras i skydd av anonymiteten? Eller ett sansat samtal med genuin nyfikenhet på hur andra tänker och hur de kommit fram till sina beslut?
    C) Reglera dina egna känslor, dvs pysa ut den ilska som du inte orkar bära inom dig, utan något annat syfte än tillfällig känslomässig lättnad?

A kommer du aldrig att kunna uppnå. Folk kommer att köpa kinaklänningar, oavsett vad du tycker om det.
    B skulle kunna vara intressant, men med en sån här trådstart är det väldigt osannolikt att vi kommer dithän.
    C är inte särskilt konstruktivt även om det känns bra i stunden, så om det är känsloreglering som är problemet kan jag tipsa om mindfulnessövningar för att öva upp din förmåga att lugnt iaktta utan att döma.

• Aniara4
    josvi558 skrev 2013-03-11 21:19:44 följande:

Jag arbetar själv som designer och jag VET vad det innebär när någon skickar efter saker som man själv gjort från kina... Det betyder att någon stjäl från mig.. att göra om klänningen då är det ju inte längre samma klänning. No problem!

Det argumentet kan jag förstå. På ett sätt utnyttjar man ju att lagstiftningen ser annorlunda ut i Kina, och att den sortens idéstöld som är förbjuden på många andra håll tillåts hålla på där. Det är klart att det är surt för en designer att se andra kopiera ens saker.

Samtidigt kan jag tänka att den som köper en kopia för 2000:- förmodligen inte hade varit en presumtiv kund till en klänning för 15 000:- ändå. Om kopian inte hade funnits hade den kunden inte gått till originaldesignern, utan försökt hitta någon helt annan klänning som hon hade råd med.
  • Aniara4
    PiaB skrev 2013-03-11 21:43:57 följande:
    I mitt fall hade jag inte mycket val. Jag är väldigt överviktig och de som syr upp klänningar här i Sverige som jag besökt, skulle ta en månadslön för att sy en klänning till mig. Inget jag har lust med. Om jag har råd är ointressant för er. Att
    Jag funderade på en kinaklänning av samma anledning faktiskt. Kort och tjock och med konstiga proportioner! Jag var på en brudbutik där ägaren förgäves försökte hitta en klänning som funkade och till slut gav mig visitkort till en sömmerska. Det känns ju lagom kul att få höra att man är ett hopplöst fall!

Som tur var hittade jag till slut en fantastisk klänning på Lilly. Men då fick jag (eller mamma) betala 6000: också. Och även där var det bara 1 eller 2 klänningar som hade tillräckligt hög midja för att passa på mig som inte bara har väldigt breda höfter, utan de sitter väldigt högt upp också!

Jag kan ärligt säga att det som för mig var mest avskräckande med att beställa från Kina inte var moraliska betänkligheter (även om jag hade såna också) utan osäkerheten. Jag förstod att resultaten var kraftigt varierande, att det kunde bli bra men också katastrof, och till skillnad från om man handlar på hemmaplan har man ju ingen som helst bytesrätt eller garanti, utan blir det fel är det trots allt ett par tusen i sjön.

Men jag tycker inte alls det är fel att lyfta de moraliska aspekterna, både av designstölder (vilket inte hade varit ett problem för mig eftersom jag nog hade varit tvungen att sätta ihop min egen klänning utifrån flera idéer), och det som jag har tänkt mest på, arbetsvillkoren vid syfabrikerna.

Sen finns det ju olika sätt att inleda en diskussion.
Svar på tråden Kinaklänning WTF?!