PiaB skrev 2013-03-11 21:43:57 följande:
I mitt fall hade jag inte mycket val. Jag är väldigt överviktig och de som syr upp klänningar här i Sverige som jag besökt, skulle ta en månadslön för att sy en klänning till mig. Inget jag har lust med. Om jag har råd är ointressant för er. Att
Jag funderade på en kinaklänning av samma anledning faktiskt. Kort och tjock och med konstiga proportioner! Jag var på en brudbutik där ägaren förgäves försökte hitta en klänning som funkade och till slut gav mig visitkort till en sömmerska. Det känns ju lagom kul att få höra att man är ett hopplöst fall!
Som tur var hittade jag till slut en fantastisk klänning på Lilly. Men då fick jag (eller mamma) betala 6000: också. Och även där var det bara 1 eller 2 klänningar som hade tillräckligt hög midja för att passa på mig som inte bara har väldigt breda höfter, utan de sitter väldigt högt upp också!
Jag kan ärligt säga att det som för mig var mest avskräckande med att beställa från Kina inte var moraliska betänkligheter (även om jag hade såna också) utan osäkerheten. Jag förstod att resultaten var kraftigt varierande, att det kunde bli bra men också katastrof, och till skillnad från om man handlar på hemmaplan har man ju ingen som helst bytesrätt eller garanti, utan blir det fel är det trots allt ett par tusen i sjön.
Men jag tycker inte alls det är fel att lyfta de moraliska aspekterna, både av designstölder (vilket inte hade varit ett problem för mig eftersom jag nog hade varit tvungen att sätta ihop min egen klänning utifrån flera idéer), och det som jag har tänkt mest på, arbetsvillkoren vid syfabrikerna.
Sen finns det ju olika sätt att inleda en diskussion.