Inlägg från: daniiel |Visa alla inlägg
  • daniiel

Kinaklänning WTF?!

Jag gillar kinaklänningar. Jag tycker det är bra att det alternativet finns. Jag vet också att många av klänningarna inte är i sämre kvalitet, att det överlag inte är plastiga tyger som används och att sömnaden inte alls behöver vara dålig nödvändigtvis. Jag måste säga att ni två, TS och Anonym JA inte verkar veta speciellt mkt om vad ni pratar om, men ni får såklart tycka illa om kinaklänningar ifall ni vill. Det är svårt att förstå dock hur erat har och er avsky kan vara så stor att ni måste starta/skriva i en sådan här tråd och dessutom vara anonyma. Det här är, för mig, typiskt missbruk av anonymitetsfunktionen här på forumet.

Personligen har jag otroligt svårt att förstå hur i hela friden man kan tycka att det är värt att köpa en klänning för 10-20-30 000kr som ska användas en gång under en dag.

Men, alla är fria att välja som dom vill och jag tycker därför det är jättebra att det finns alternativ för alla typer av åsikter, viljor, plånböcker osv.

• daniiel
    josvi558 skrev 2013-03-11 21:53:58 följande:

Det är ju superbra för dig att du hittat en klänning som du kan ha, men jag har svårt att tro att alla som köper kinaklänningar har samma bekymmer

Nej, alla som köper kinaklänningar har olika anledningar, ibland bekymmer, och det är deras val. Precis som det är någon annans val att köpa en klänning på HM till bröllopet eller en jättedyr designerklänning.

Alla kan vi ha våra åsikter om det ena och det andra, pga diverse anledningar, men i slutändan måste alla få göra sitt eget val. Vad det nu än må vara.
  • daniiel
    josvi558 skrev 2013-03-11 22:05:33 följande:
    Ja, men på samma sätt som ni får tycka vad ni vill om det här så får ju också jag göra det OCH uttrycka det.
    Absolut, det handlar mer om på vilket sätt man väljer att göra det. Jag tycker tex inte att TS sätt är det bästa kanske.
  • daniiel

Många kinaklänningar är ju faktiskt inte kopior rakt av, utan mer inspirerade av någon eller några andra klänningar. Och ärligt, är det så stor skillnad mellan många designerklänningar? Nja, det brukar vara ungefär samma skillnad som en kinaklänning inspirerad av en designerklänning brukar ha.

Ja, det finns klänningar som kopieras rakt av och jag kan absolut förstå den moraliska aspekten i det. Precis som jag kan förstå det här med att tänka på arbetsförhållandena osv.

Men, jag tycker ändå inte att man absolut måste klanka ner på någon som väljer att göra något på ett annat sätt än en själv. Precis som med brudöverlämnning och kuvertavgifter, som är två andra ganska hett diskuterade ämnen här på BT, så brukar det mest bli "Jag tycker och tänker.." mot "Jag tycker och tänker.." och visst är detta ett diskussionsforum, men efter att ett ämne (som ofta brukar spåra ur) varit uppe X-antal gånger, så blir det mest tröttsamt. En evighetsdiskussion där den ena sidan i regel aldrig brukar kunna "vinna över" någon från den andra sidan.

• daniiel
    jenniferochaugust skrev 2013-03-12 10:09:40 följande:
    Chicita skrev 2013-03-12 11:23:13 följande:
    Jag håller med och jag har inte så mkt mer att tillföra. Väldigt bra skrivet av er båda två.
Svar på tråden Kinaklänning WTF?!