Kinaklänning WTF?!
Det var intressant att läsa igenom tråden.
De två första sidorna var det väldiga känslostormar som brakade loss. Sedan blev det väll en mer lugnare nivå på åsikterna.
Personligen så gillar inte jag häller det här med kinaklänningar av anledningar som redan nämnts t.ex. kopiering, dåliga arbetsvilkor, potensiell barnarbete osv.
Och jag håller med josvi558 om att piratkopieringen skulle nog minskas (och förhoppningsvis försvinna) om det inte fanns en marknad för det. Dvs, att folk faktiskt tänker sig för med vad de köper för något.
Givetvis är det inte alltid så lätt att veta att det man köper kommer från bra förhållanden (t.ex. HM). Men när det gäller valet av att köpa en klänning från en butik eller köpa från en Kinsida så kan man ju styra det hyffsat lätt.
Och det är inte alla klänningar i en butik som är dyra det finns billigare där också (kanske inte lika billigt som kinaklänningarna), men man kanske har lite bättre samvete iaf av att man inte köpt en kopia och attt klänningen förhoppningsvis kommer från bra förhållanden. (Som sagt det kan vara svårt att faktist veta vart klänningen faktist är sydd) men då har man ju iaf FÖRSÖKT styra sina sitt inköp för att minska piratkopieringen och att de som syr upp klänningen har bra arbetsvilkor.
Detta är min åsikt och jag kan ju bara styra mina egna val och inte andras.
Däremot så kan det vara bra att få upp ögonen och kanske tänka en gång extra på vad det kan ge för konsekvenser av valet av vart vi köper våra produkter (i detta fall kinaklänningar).
Sedan tror jag ju inte att folk som köper kinaklänningar inte är medvetna om vilka konsekvenser det kan medföra. Men ibland kan det ju vara bra att reflektera över.
Även om TS trådstratsinlägg inte var den bästa, så är det ju iaf bra att ämnet dikuteras för att öka medvetenheten.