Inlägg från: Alyllyra |Visa alla inlägg
  • Alyllyra

Kinaklänning WTF?!

jenniferochaugust skrev 2013-03-12 10:09:40 följande:
    Bra poäng där, och väldigt intressant att du frågade i butiken! Olika märken syr ju naturligtvis upp i olika länder, men det är ett faktum i dagens samhälle att mycket produktion sker i Kina, Thailand, Indien, Vietnam... dvs. på andra sidan jorden.
    Även tyger till klänningar som sys i Europa, eller till och med av den lokala sömmerskan, kan vara gjorda i Kina. Dessutom kan bomullen vara skördad i ett land, vävd i ett annat och färgad i ett tredje. Som konsument är det svårt att bilda sig en uppfattning om hela kedjan.

På ett märkligt, nästan ironiskt sätt skulle jag vilja säga att en kvinna som köper en Kina-klänning är mer medveten om "kedjan" än jag, som köper en klänning från ett amerikanskt märke, är. Jag har ingen aning om var den sys upp eller vilka villkor arbetarna har där (även om jag blev inspirerad nu till att maila och fråga ).

Jag tycker absolut att det är intressant att lyfta diskussionen om ens moraliska värderingar (även om jag har blivit nedskjuten i andra trådar när jag har försökt ta upp moralfrågan t.ex. när det gäller diamanter, det är tydligen inte aaaalls konsumentens ansvar...). Men var och en måste få ta sina egna beslut, och det hör till att hålla god ton, oavsett om man håller med eller inte. 
  • Alyllyra

Kom ihåg den här gamla tråden och tänkte uppdatera lite angående min klänning:

Jag har då, som jag kanske sagt tidigare, beställt min klänning i butik. Klänningen är av det amerikanska märket Alfred Angelo, och med anledning av den här diskussionen mailade jag dem och frågade några frågor angående deras produktkedja.
    Fick först inget svar, men när jag åter mailade dem ca en månad senare fick jag svar samma dag.

Dessa frågor ställde jag:

Where are the fabrics from? Are they ethically produced?
    Where is the dress made? Are the workers properly paid, do they have decent working hours?
    How far is the dress transported if I buy it here in Sweden? By what mode of transportation, air, road, rail, sea?

Och följande svar fick jag:
    All are dresses are produced in the Far East, some of the factories we own ourselves and some are third party producers. However all the factories we deal with and produce from, have very exacting standards. Unfortunately as the goods are produced in the Far East, we have to move them to Europe. But we do so by shipping by Sea primarily on huge container vessels, minimizing the carbon footprint.

Alfred Angelo takes its responsibility towards producing ethical goods very seriously, as we are a family owned business first and foremost.
    Kikade även in på deras hemsida och fick reda på att "Far East" betyder Kina och Hong Kong. Som ni ser svarade hon inte på alla mina frågor, men jag orkade faktiskt inte driva det vidare. Hemsidan visar också fina bilder från fabriken, men hur sanna de är jämfört med de faktiska förhållandena har jag ingen aning om.

Sammanfattningsvis alltså:
    Klänningen görs i samma land och fraktas samma sträcka oavsett om man köper den på Milly eller i butik. I alla fall är fallet så för min klänning, och jag misstänker att det är samma för många av de stora klänningsföretagen. 
Svar på tråden Kinaklänning WTF?!