Kinaklänning WTF?!
Apropå att det är mer miljömedvetet att sy upp klänningen i Sverige...
Vart tror ni att tygerna tillverkas?
Inte är det i Sverige i alla fall... Eller väldigt få tyger tillverkas här och då är det sällan tyger man skulle välja till en brudklänning.
Jag sydde min egen klänning. Men tygerna som jag köpte i vår lokala affär (hej vad jag är bra som handlar lokalt *ironi*) är ju tillverkade i Thailand, Kina eller andra delar av världen där jag inte har någon som helst inblick i arbetsvillkor mm.
Jag tror inte att tygerna hade kortare resväg eller var mer miljövänliga bara för att jag köpte dom som metervara och inte som färdig klänning.
Att köpa en klänning i butik betyder inte heller alltid att det är från någon etablerad designer.
Många billigare klänningar är så kallade "kinaklänningar" även om det inte är kopior på andras design. Utan enklare basmodeller.
Det finns inte flera miljoner sätt att sy en klänning på. Alla etablerade designers "stjäl" från varandra om man ska tänka så. Ibland är det bara valet av ytskikt på klänningen som skiljer två olika designers klänningar ifrån varandra. Den ena valde georgette och den andra organza exempelvis. men i botten är det en axelbandslös sweathartringad empireskuren full-längds klänning.
Det finns också bröllopsbutiker som bara beställer "kinaklänningar" och sen lägger på 50% i ren vinst.
Bruden går därifrån och känner sig nöjd med att ha hittat en billig klänning i en vanlig affär och undersöker inte vart den kommer ifrån... Men det är exakt samma klänning hon hade kunnat få utan butiken som mellanhand...
Och nej det är inte alltid så, men det har framkommit rätt tydligt här på BT i flera gamla trådar att några har råkat ut för just det...
Det är självklart fult att kopiera någons design rakt av. Alltså att kinaklänningsföretagen plagierar klänningarna (dvs att dom använder andras bilder och sen försöker påstå att det är deras egen design).
Många kinaklänningsföretag syr upp egna klänningar som är inspirerade av andras design, men inte direkta kopior. Dom är också så pass seriösa att dom inte använder designerns bilder för att låtsas vara upphovsmakare till dom klänningarna.
Vissa "kinaklänningar" sys tydligen upp i samma fabriker som procucerar originalklänningarna.
Dom använder alltså samma tyger och det är samma sömmerskor som syr. Men dom gör det "vid sidan av"...
Kanske av den där balen med tyg som blivit lite solblekt. Eller den där en tråd hade råkat bli lite grövre än resten. Inget som en vanlig "Svensson" skulle tänka på. Men som designern / inköparen skulle rata.
Man kanske skulle kunna säga att i de fallen så är ens kinaklänning en designerklänning men av 2:a handssortering...