Kinaklänning WTF?!
Väldigt intressant med alla upprörda tongångar angående dessa kinaklänningar.. Som statsvetare och väldigt intresserad av hur vårt samhälle fungerar, plus att jag skrev min c-uppsats om barnarbete kan jag inflika med lite fakta. Större delen av vår konsumption, när det kommer till till exempel kläder är ej producerade i Sverige, utan andra länder (vanligtvis mindre utvecklade länder). Appropå miljöaspekten kan jag säga att klänningarna som finns i butik i Sverige (många, inte alla) har också färdats långt och även fast företag säger sig veta att det inte förekommer varken slav eller barnarbete vet vi i dagens läge att detta inte är helt sant. Vad jag försöker säga är: Vad spelar det för roll ifall du vill köpa en vanlig eller kinaklänning. Kvalitén behöver faktiskt inte vara bättre för att den är producerad i Sverige. Jag funderar starkt på att köpa en kinaklänning. Detta på grund av budget och för att jag inte hittat min drömklänning i alla bröllopsaffärer här i Stockholm. Vi här inne på forumet borde istället ödsla vår tid med att stötta varandra och glädjas åt att vi ska få leva i kärlek med våra respektive. Väldigt många av de dyra märkerna som finns i Sverige och resten av världen har haft en relativt billig produktionskostnad (så till och med vi med mindre budget hade haft råd med), men sedan lagt på en massa på priset på grund av statusen den designern har (nu pratar vi inte att dessa designer ska klara sig med en dräglig lön, vi pratar multum i lön). Sedan förstår jag klart att det som designer inte är roligt att någon stjäl ens verk och därmed kunder. Är inte anonym och ni får mer än väl kommentera detta inlägg, så länge vi alla kan hålla det på en civiliserad nivå