Kinaklänning WTF?!
Jag är själv hobbysömmerska (slutförde aldrig min utbildning), och jag ser faktiskt ingen större skillnad, rent miljömässigt, på att låta sy upp en klänning i asien, eller att importera tyger för att sy upp en klänning här. I Sverige prodcúceras små mängder av bomull, linne och syntetfibrer, men det är allt. Man vill nog inte sy en klänning i linne dock. Den produktion som vi är kända för i i Sverige är handtryckta tyger, men tygerna från början är inte alltid producrade här.
Men etiskt sett skulle jag själv aldrig köpa något uppsytt från asien. Eftersom att jag syr allting själv så behöver jag inte köpa kläder eller andra textilvaror från de stora kedjorna. Jag skulle aldrig betala så lite för det hantverk som jag vet läggs ner på produkterna. Det är så mycket erfarenhet/utbildning som behövs för att sy kläder, och speciellt brudklänningar, och jag tycker att det ska värdesättas av konsumenterna.
Men det är bara min åsikt, och de som väljer att köpa klänning i Kina hoppas jag har tänkt över sitt köp, och kan man då stå för det så ser jag inget fel i det.