Kinaklänning WTF?!
SoonToBeBride2013 skrev 2013-04-19 11:39:53 följande:
Jag kan bara tillägga att jag har en kompis som gifter sig i sommar och som faktiskt har beställt sin klänning från en sömmerska som gör klänningen från scratch - det behöver INTE alls vara billigare. "Det finns billiga sömmerskor" : kan du ge något konkret tips på en sådan sömmerska (som gör klänningar av bra kvalitet)?
"Den billiga sömmerskan" finns i Kina. Det finns en anledning att industrialliseringen hjul snurrar som det gör, och vi ska alla vara glada för det.
Om jag själv skulle sy en klänning (hobbysömmerska) skule det med mönsterkonstruktion, toiller, provningar med mera ta minst en arbetsvecka à 40 h. Om jag gjorde det på fritiden (alltså inte behövde betala in skatt etc) skulle jag ändå ta minst 200 kr/h. Då är inte material eller maskinförslitning inräknat.
Så 8000 kr + material och omkostnader. MINST! Så det där med "billig sömmerska" i Sverige finns inte om du inte känner någon som gör det gratis eller tar betalt så hen inte går runt.
Jag tycker hela den här diskussionen visar på extrem okynnighet hos TS och andra som visat på total oförståelse för textilbranschen, logistik samt hur världen faktiskt snurrar. Det är lite pinsamt.