Mina svärisar är sånna egoister.
Det är ert bröllop och ert liv. Ni göra era val och jag tycker inte att ni ska låta dom köra över er. Vill ni inte bjuda folk under 18 år då vil ni inte det. Det har faktiskt inte dom med att göra. I dessa avseenden tycker jag att ni ska säga ifrån och vara tydliga med att de är ni som bestämmer i vissa frågor.
Men sen tyvärr så är det ju faktiskt så att killens familj kommer på köpet, dom går inte riktigt att ta sig ifrån. Om du ändå inte tycker om dom, lägg inte så mycket energi på det.
Förstår att det kan kännas tråkigt att å dina barns vägnar, men jag vet inte om det är lönt att göra din kille ledsen. Det är i så fall en diskussion han måste ta med sina päron på hans villkor. Vissa människor är bara knepiga och ibland har man oturen att dom råkar ingå i ens släkt =P.
Din kille är nog väldigt väl medveten om hans föräldrars små nycker och vill dom åka hem klockan 22 så låt dom göra det. Tacka för en trevlig kväll och fortsätt ha roligt. Du kan i alla fall inte tvinga någon att stanna längre än dom vill så bli inte upprörd över de, det tar bara din energi.
Njut av livet du och din familj har ihop. Var bestämd när det gäller saker som du/din kille faktiskt har all rätt att ta era egna beslut i. Nej, man behöver inte alltid anpassa sig efter alla och din svärisar har inte frisedel på något sätt att få sin vilja igenom i alla avseenden.
Och när dom väl är i närheten, vilket på dig verkar vara sällan, låt det bero. Det få gångerna. Är dom på besök, le var glad och ta dagen för vad den är. Dom kommer inte att stanna och dom kommer påpeka saker.
Jag hade också drömmar om att ha en underbar relation till mina svärföräldrar där man har kul ihop och umgås och åker på semestrar osv. men så blev det inte. Vi har däremot lyckats hitta en relation som fungerar.
Jag tänker så här, jag funkar inte riktigt ihop med min svärfar (svärmor finns tyvärr inte :( ) men vi ses så pass sällan att jag kan anstränga mig när vi väl ses.
Å andra sidan så har vi en alldeles fantastisk relation till min familj. Vi umgås jättemycket med mina föräldrar och min bror.