snälla hjälp mig svärmor är psykiskt sjuk & nu är vi osams vi ej leva
Helt ärligt, tycker jag att du är väldigt grov i munnen du också. Man är faktiskt två om att bråka. Det är inte acceptabelt att din svärmor kallar dig för sådana saker, nej. Men att inte bjuda henne på bröllopet handlar inte om självrespekt det handlar om stolthet.
En stolthet du bör svälja och acceptera att hon faktiskt är din blivandes mamma, oavsett era dispyter måste du förstå att hon faktiskt är din blivandes mamma i vått och torrt. Om inte din blivande själv säger att han inte vill ha henne där men då ska det vara hans beslut och inte efter påtryckningar från ditt håll.
Jag tycker faktiskt inte att det är rätt att du bråkar med din blivande om hans mammas beteende, dom är faktiskt två olika personer och han kan inte styra hennes beteende och reaktioner.
Jag tycker inte heller att du ska begära att han ska lösa era konflikter. Du är vuxen och likaså hans mamma, ni måste själva kunna prata om era problem. Hade du kunnat välja mellan din mamma och din blivande?
Om du gifter dig med honom kommer alltid hans mamma finnas med i bilden på ett eller annat sätt. Du behöver inte vara bäst vän med henne, prata om dina/era beslut osv. Däremot kommer din blivande förmodligen göra det och hon kommer vara med på högtider och födelsedagar där byte av artighetsfraser ingår.
Att du och din svärmor inte kommer överrens är inte en giltig anledning till att din blivande inte ska få ha sin mamma i sitt liv, eller att dina barn (framtida barn?) inte kommer få ha kontakt med sin farmor.
Om du nu tycker att allt är hennes fel, visa dig vara den bättre personen och ta första steget. Kontakta henne och säg att ni behöver prata. Försök reda ut problemet som är just nu och säg att du vill hålla en god och trevlig stämning på bröllopet och därför tycker att ni ska reda ut era problem.
Berätta hur du ser på din och din blivandes självständighet och säg att du gärna tar emot tips och råd med att det slutgiltiga beslut är ditt/ert och de måste hon ha respekt för.
Håll en trevlig ton och vad du en gör, fräs inte tillbaka för det är att hälla tändvätska på eld, då får hon bara ännu mer fart förmodligen.
Att blockera någon med alla kommunikations -medel som går, inte vilja prata, dra in inbjudan till bröllopet, inte äta, bara gråta och ta ut de på din kille,( som faktiskt är oskyldig ), är för mig fullkomligt oresonligt och faktiskt rätt barnsligt beteende.
Sen håller jag med passionsblomman, jag tycker du ska ta kontakt med din vårdcentral och be om en remsiss till en psykolog eller beteendevetare, jag tror också att du behöver prata med någon utomstående. Speciellt om det är så illa att du inte äter pga att du mår dåligt.
Vi på bröllopstorget kan ge objektiva tips och råd, men vi kan inte reda ut dina problem. Det finns så mycket runt ikring familjeproblem som främmande personer inte kan känna och se över en internet tråd.