• Anonym (Hur ska vi göra?)

    Mormor missförstod inbjudan :(

    Jag behöver lite input från nån utomstående. Jag och min sambo ska gifta oss i juni och nu har vi skickat ut inbjudningskorten. Vi ville hålla inbjudningskortet så enkelt som möjligt och inte så "högtidligt" eftersom vi är ganska lättsamma och vill ha ett enkelt bröllop. Så vi skrev helt enkelt "välkomna på vårt bröllop!" och info om datum och tid samt en hänvisning till vår hemsida. Alla våra släktingar och vänner är relativt datavana så vi trodde inte att det skulle bli några problem. Nu till problemet, min svägerska hälsade på oss idag och hon berättade att min sambos mormor är upprörd för att hon inte är bjuden på festen. Och när min svägerska påpekade att det är hon visst och att hon ska kika på hemsidan, vägrar mormodern att göra detta för att hon inte är bjuden på festen. Vilket hon absolut är. Jag vill att min sambo ska prata med sin mormor och förklara läget men han påstår att mormodern inte kommer lyssna. Och jag som tar åt mig av dålig stämning blir jätteledsen eftersom jag vill att bröllopet ska vara en glad händelse för alla. Någon som har en bra idé för hur vi ska förklara att hon självklart är bjuden både på vigsel och fest?

  • Svar på tråden Mormor missförstod inbjudan :(
  • FrökenMäkelä

    Åk hem till henne båda två och förklara för henne över en kopp kaffe. Din sambos föräldrar kanske också kan komma dit så där är fler som kan förklara om hon inte vill lyssna.

  • Cenicienta

    Jag tror att ni har rätt, det är bäst om vi åker dit och visar henne :) min sambos mamma är avliden och familjerna är inte de bästa vänner tyvärr, annars hade det varit jättebra om hans föräldrar hade varit med.

  • anne på grönkulla

    Tråkigt, Jag tror som övriga att ni måste prata med henne.

    Sen tror jag att det finns en lärdom för alla i detta, då särskilt äldre släktingar kan ha väldigt fasta uppfattningar om hur det ska vara och om man själv då är mer informell och otraditionell kring t ex bröllop så uppstår missförstånd lätt. Ni har tänkt att "inbjudan till bröllop" innebar hela dagen med vigsel o middag/fest, antar jag, medan hon tolkat det som enbart vigseln och då inte ser sin inbjudan till middagen/festen nånstans - har jag förstått det rätt?  Jag tror vi alla kan lära oss av detta att vara väldigt tydliga och att inte alla förstår exakt det vi tänkt, särskilt inte när man mer och mer går ifrån formella och traditionella sätt kring t ex bröllop.

  • Sara 120707

    Klart att ni måste åka dit och prata med henne!


    Jag tycker en lärdom att ta av det här är att akta sig för fallgroparna med fenomenet bröllopshemsida.


    Funkar super till de som är datavana och där det är lätt och självklart för dem att kika in på en hemsida men till de som tillhör den äldre generationen kanske man ska skriva ut och bifoga informationen i inbjudan.


    Samma sak man får akta sig för när man endast skriver en mejladress för osa, det är lätt att bli "hemmablind" för att man själv är så van vid datorer.

  • PimPim83
    Sara 120707 skrev 2013-03-15 11:47:35 följande:

    Jag tycker en lärdom att ta av det här är att akta sig för fallgroparna med fenomenet bröllopshemsida.


    Funkar super till de som är datavana och där det är lätt och självklart för dem att kika in på en hemsida men till de som tillhör den äldre generationen kanske man ska skriva ut och bifoga informationen i inbjudan.


    Så kommer vi att göra till sambons farmor som är den enda gästen utan datorvana.
  • Anonym (Hur ska vi göra?)

    Du har så rätt. Vi tänkte att "bröllop" betyder vigsel och fest, speciellt som vi pratatat med alla släktingar innan inbjudan skickades ut. Tur i oturen är att det "bara" är mormodern som verkar ha missförstått. Men vi ska ändå prata med alla gäster så de inte tror att de bara är bjudna på vigseln. Och imorgon träffar vi mormodern på ett släktkalas så då ska vi prata med henne :) Tack för alla tips,förhoppningsvis löser det sig efter imorrn när vi pratar med henne.

  • Anna S Olsson

    Skriv ett personligt kort som ni tar med och lämnar till henne när ni förklarar att hon visst är bjuden.
    Tror det skulle lätta upp stämningen lite mera :) 

Svar på tråden Mormor missförstod inbjudan :(