Inlägg från: Anonym (C) |Visa alla inlägg
  • Anonym (C)

Bröllop med strul

Hej!

Måste bara får beklaga mig lite.
    Vi har påbörjat vår planering. Lokal o kläde ro så är klara.
    Preliminära gäster är på planering.

Då börjar strulet.
    Jag öppnade en sida om vårt bröllop, där gäster kan läsa om oss, kyrka o lokal med kartor odyl.
    För tillfälligt kan ingen gå in där för vi öppnar inte upp den förrän inbjudningskorten är utskickade.

De flesta vet om att vi ska gifta oss o jag nämde för en om fotona för jag önskade få bättre foto på 2 i den familjen till vår sida där alla gästerna är med på foto med namn o så under var o en.
    Jahapp, vad händer då?
    Jo först måste jag förklara flera ggr vad en bröllopssida är för denna släkting.

Jag får veta att hon INTE vill vara med på bild o att hennes föräldrar inte är aktiva på nätet o att dom med all säkerhet tycker samma sak o att ingen av dom ville synas.
    Nehe så jag undrade om dom skulle ha en varsin påse över huvudet under vigsel o festen då för där kommer
    såklart o vara folk som tar foto.

Nej då tyckte hon jag gjorde mig lustig o jag svarade att jag inte tyckte något var lustigt utan bara löjligt o att jag inte hade några problem med att skriva på vår sida att den o den inte vill vara med på bild o att jag även kunde informera alla andra gäster att dessa inte fick vara med på något foto!!
    Jag blev bara så TRÖTT!! SOm om jag ens tänkte göra nåt sånt!! O jag tänker verkligen inte retuschera bilderna på dom.

Men nu är jag i dilemma.....för jag vill ha ett GLATT bröllop....o jag känner att detta blir fel.
    Funderar på att ta upp de med hennes föräldrar o säga som det är.

Till saken hör att jag varit gift en gång innan o då hade vi bestämt att barn under 12 år inte skulle med.
    Då kom inte dessa för just den här tjejen var under 12 år.

Vad hade ni gjort? Hade ni bjudit dom?

• Svar på tråden Bröllop med strul
  • Anonym (C)

Nej tjejen ifråga är betydligt äldre idag (skrev de nog lite fort).

Hon vill INTE vara med på bild o vill INTE att bilder på henne eller hennes familj läggs upp på ex facebook.

Så mitt bekymmer är att jag måste säga till alla andra gäster att de INTE får fotografera dessa 3 släktingar till  mig!!

Och då känner jag att ska jag hålla reda på det med o skriva de på min bröllopssida så blir de aningen konstigt i slutänden. Eller att när vi går ut ur kyrkan behöva säga till alla att inga foton kan tas....

Vad gäller denna familj har de redan träffat alla som  kommer på bröllopet på andra kalas odyl så jag kan ju känna som så att de hela var en kul grej. Vi är inte heller så många på bröllopet. Hade jag haft ett mastodontbröllop på 80 pers hade jag inte ens funderat på foto. Nu är vi ca 20 med brudparet.

Meningen är att sidan inte kommer o släppas förrän vi VET vilka som tackat ja för det är ju först då man vet vilka gäster som kommer. Dock vet vi redan nu att 2 inte kan komma pga sjukdomar men dom har redan sagt ja till att få vara kvar då alla redan vet om detta. Men det är ju en annan "femma" vad gäller dessa två.

• Anonym (C)

Kan tillägga att sidan inte kommer att vara öppen för mer än just gästerna. Så det är ingen officiell hemsida.

• Anonym (C)
    Allis skrev 2013-03-18 18:09:20 följande:

När jag berättade för mina föräldrar att vi skulle ha bröllopssida såg de ut som frågetecken och det är väl inte så konstigt, allt kan man ju inte känna till. När de väl förstod att det var en sida på i-n-t-e-r-n-e-t och dessutom en som inte alla har tillgång till så trillade poletten ner :).

Att folk inte vill ha sin bild på nätet är inte konstigt alls. Facebook ger mig fortfarande krypningar och att gamla klasskompisar och liknande lägger ut foton med namn utan att fråga tycker jag är ett oskick. Strunta i bilder öht tycker jag, folk kommer ju ändå att träffas på bröllopet. Om man sedan av olika anledningar inte vill vara med på foton från själva bröllopet så får man själv ta ansvar för det och i så fall ägna kvällen åt att hålla koll på ev. fotograf och vända sig bort om det nu känns viktigt. Men det behöver inte du ta ansvar för.

Faktiskt, den enda gången du skulle behöva ta ansvar är om någon har spärr i folkbokföringen - inte särskilt vanligt - och upplysa fotografen om det. Men om man har det brukar man i allmänhet ha väldigt, väldigt bra koll själv......

Ingen har spärr men jag är med på vad du menar.

INGEN får lägga ut bilder där dom är med för hon värnar om sin familj.
    Och därmed blir det svårt för folk o ta foto för självklart kommer folk att lägga ut bilder på fb osv. o även om där inte är namn så ser man personerna ändå.
  • Anonym (C)
    knackamackadam skrev 2013-03-18 18:17:12 följande:
    Jag lägger inte heller ut bilder på mig själv eller min familj,varken på min egen facebook, blogg eller på andras. Jag skulle inte uppskatta att andra gjorde det heller. Varför måste du lägga ut en massa bilder på andra? Lägg ut på dig själv eller andra som vill ha sina bilder på nätet!
    Nja så om du är med på mitt bröllop o så tar någon foto på festen o där kommer du med. Detta foto läggs ut på ex facebook av den som tagit fotot.....
    Anser du då att bruden ska retuschera bort just dig på de fotona som någon annan lägger ut? Eller hur menade du?

Nu är det inte så att JAG lägger ut massa bilder på facebook. (trist när folk inte läser vad man skriver)
    Från början handlade detta om foto på gästerna på en sida som är avsedd för gästerna o inga andra!!
    MEN denna familj kräver att foto på dom inte ska läggas ut någonstans!!
    O vem ska kolla detta? Jo BRUDEN såklart.....eller?

Sen har inte jag problem med foto på facebook eftersom jag har ytterst få på min MEN jag kräver inte att andra ska retuschera bort mig för att jag råkar vara på samma fest/samma bröllop osv.

Hur hade du läst detta dilemmat?
    Hade du sagt åt alla dina gäster att INGA foto får tas på festen? Inga foto utanför kyrkan får tas? Att vissa gäster inte får vara nära dig som brud ifall någon tar foto?
  • Anonym (C)
    SingingFantacia skrev 2013-03-18 18:34:52 följande:
    Är det en bröllops sida som kommer att vara lösenords skyddad? I så fall kan du ju berätta det så kanske det är lättare att få en bild. Samtidigt kan jag förstå att det finns de som inte vill ha sina bilder publiserde på internet. 
    Den är lösenordsskyddad o ska ligga ut strax innan bröllopet var det tänkt.
    Lösenordskyddad mycket därför att ingen mer än gästerna behöver veta vilka som inte är hemma vid den tidpunkten o sen har vi inte haft råd att bjuda mer än ett fåtal.
    O dessa bilder som är på den sidan FINNS redan på min facebook o där har dessa personer redan godkänt dom!!!
  • Anonym (C)
    passionsblomman skrev 2013-03-18 18:38:19 följande:
    Frågan är väl om en person som fått så näsvisa kommentarer av dig som "då kanske du ska sitta med en påse på huvudet då", i slutänden kommer att vara vidare intresserad av att fira dig och ditt bröllop. Jag tycker -av det du skriver - och den attityd du visar upp, att du verkar ha otroligt låg förståelse för någon annas syn på integritet. Varför ska ho behöva ta att du kalalr henne löjlig för det? 

Backa lite och var lite ödmjuk är mitt råd. Och vad i hela friden skulle människan rimligen ha gjort sig skyldig till som är allvarligt nog för att hon inte skulle bli bjuden?
    Är det jobbigt att alla inte tänker precis som du runt bildhantering? Varför är det ett problem?
    Vad gäller fotografering, så kan man väl bara be en toastmaster eller värd påpeka i början av festligheterna att det finns anledning att komma ihåg att alal inte uppskattar att bli utlagda på nätet med bild. Den uppmaningen tilleftertanke kan gott behövas lite till vardags för den delen och kan knappast anses vara någon glädjedödare.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Att jag svarade så var med tanke på vad hon skrev till mig.
    Foto fungerar på vissa sidor men inte på en spärrad sida som bröllopssidan o jag sa åt henne att hon har inget emot när 200 facebookvänner kan se henne på min sida (de bilder är hon väl medveten om att de finns).
  • Anonym (C)
    Fröken Finemang skrev 2013-03-18 18:43:39 följande:
    När man tar kort vid tex bröllop, lägger jag aldrig ut det på FB om jag inte vet att de som är med på bilderna tycker att det är ok. Jag har ingen rätt att lägga ut sådana bilder. Det kan man skriva i infoblad och på ehmsdia att man ska ha personens godkännande. För det SKA man. I ALLA LÄGEN när man publicerar foton på inteernet. 

Det är upp till den som tar kort att se till att övriga gäster är suddiga eller att bara brudparet syns eller liknande. 

Jag anser att du inte har nån rätt att tycka att personen är dum/tråkig. Den är i all rätt att säga så.
    Jag skulle inte heller vilja visa mig på bild eller ha större gästpresentation på ån hemsida. det räcker med de som brukar finnas i festhäftet. 

Det finns så många anledningar till varför folk vill eller inte vill vara med på internet. Och det har nån annan inte rätt att säga nått om. Bara acceptera.
    Nja nu är det så att jag varken tycker att hon är dum eller tråkig!!!

Den som tar foto o om de lägger ut dem ska ju även se till att brudparet ska tillfrågas hoppas jag :O

Men jag har INGEN lust att som brud stå o behöva tvingas be alla gäster att få se alla foto för att retuschera bort en familj!! Då är det tyvärr enklare att dessa inte kommer för jag kan inte garantera någonting vad gäller foto!
    Och hon anser att hon och hennes föräldrar INTE ska vara med på bild ALLS!!

Och detta kom upp nu i samband med gästgrejet o jag blev aningen paff för hon har aldrig nämt ett enda ord om sånt innan.
  • Anonym (C)
    TheD skrev 2013-03-19 17:41:55 följande:
    Den här meningen får mig rikitgt irriterad. Snacka om att ha en spydig attityd mot gästerna... Vore jag gäst skulle jag inte komma!
    Nu känner vi varandra sen 36 år tillbaka så den kommentaren tog personen o jag tog dennes kommentar.
    Vi behöver inte tassa på tå för varandra o har aldrig gjort de heller.Flört

Nu  var det inte kommentarer som var problemet men det var uppenbart det du hakade upp dig på, tråkigt att du inte kunde se problemet de handlade om!

Men som tur e så e detta löst. SkrattandeDe e helt ok o fotografera dom på bröllopet o de hela blev ett missförstånd från deras sida när jag försökte förklara o därav helt fel.
    Därför hade detta aldrig vatt på tapeten innan heller.

Så de löste sig bra o de härliga e att jag o personen kan säga saker till varandra och uppenbart reda ut det med utan att personen ska tjura o inte vilja komma eller att ja ska tjura o inte vilja bjuda.
  • Anonym (C)
    annagustafson89 skrev 2013-03-19 15:24:49 följande:
    Men det är väl som det gäller typ vid tv-inspelningar och så. Om man går på Ullared när de spelar in och hamnar på bild så har man ju ingen laglig rätt att bli borttagen om man inte har speciella skäl. 

Från datainspektionen:
    "Enlig personuppgiftslagen är det tillåtet att behandla personuppgifter i så kallat ostrukturerat material, till exempel löpande text och enstaka bilder, utan andra restriktioner än att man därigenom inte får kränka den enskildes personliga integritet. Att lägga upp några bilder på någon annan på en vanlig hemsida på Internet kan därför vara tillåtet. Men det får alltså inte ske om det kränker den enskildes integritet." 

Det känns som att det är så överdrivet med att folk inte vill vara med och synas. Om jag lägger ut bilder från mitt bröllop på Facebook eller liknande så hoppas jag att mina vänner där fokuserar på OSS på bilderna. Om den min gamla farmor är med på bilden i bakgrunden kan ju inte vara speciellt belastande för henne. Och om någon nu skulle tycka att man såg hemskt otrevlig ut på just den bilden så kan man ju göra om och rätt. Men vi måste ju ha något slags spelrum.  
    Håller helt med det du skriver Glad
Svar på tråden Bröllop med strul