• Chicita

Bröllop med strul

Jag levde under hot väldigt länge. Eller tja hotet har aldrig försvunnit, men i samband med bröllopet valde jag att försöka ta klivet ut ur anonymiteten och hoppas på att personen tröttnat och att det var säkert.
    Så jag kan förstå att vissa inte vill vara med på bild och att dom faktiskt har skäl att inte visas upp.
    Men jag kan även förstå bara de som inte gillar att vara med på bild - utan att det finns en "seriös" anledning bakom eftersom jag inte tycker om hur jag ser ut...
    Att få all positiv feedback jag fått här efter bröllopet har gjort att jag i alla fall inte springer och gömmer mig när det kommer en kamera i alla fall Flört 

Jag skulle låtit bli att lägga ut bilder till gästpresentationerna över huvud taget faktiskt. Eller skrivit med ett infoblad i inbjudan att det skulle stå information om gästerna på hemsidan så man kan lära känna varandra lite mer i förväg om man vill (alltså vad man kan läsa sig till) och att om man tycker att det är ok att vara med på bild där så får man gärna säga det, eller till och med skicka en bildfil som läggs upp på den låsta sidan.

Sen skulle jag ha informerat på något sätt (kanske på hemsidan, och kanske till och med via toastmaster på festen) att inte alla vill vara med på bild på nätet. Så att om man vill lägga ut bilder så är det bra att inhämta godkännande för de som syns på bilden, alternativt att radera ut ansikten och andra igenkänningsmärken på dessa personer.

• Chicita
    annagustafson89 skrev 2013-03-19 15:24:49 följande:
    Men det är väl som det gäller typ vid tv-inspelningar och så. Om man går på Ullared när de spelar in och hamnar på bild så har man ju ingen laglig rätt att bli borttagen om man inte har speciella skäl. 

Från datainspektionen:
    "Enlig personuppgiftslagen är det tillåtet att behandla personuppgifter i så kallat ostrukturerat material, till exempel löpande text och enstaka bilder, utan andra restriktioner än att man därigenom inte får kränka den enskildes personliga integritet. Att lägga upp några bilder på någon annan på en vanlig hemsida på Internet kan därför vara tillåtet. Men det får alltså inte ske om det kränker den enskildes integritet." 

Det känns som att det är så överdrivet med att folk inte vill vara med och synas. Om jag lägger ut bilder från mitt bröllop på Facebook eller liknande så hoppas jag att mina vänner där fokuserar på OSS på bilderna. Om den min gamla farmor är med på bilden i bakgrunden kan ju inte vara speciellt belastande för henne. Och om någon nu skulle tycka att man såg hemskt otrevlig ut på just den bilden så kan man ju göra om och rätt. Men vi måste ju ha något slags spelrum.  
    Som polisen och åklagaren förklarade för mig (när jag levde under hot) så har jag egentligen ingen rätt att säga åt folk att sudda bort mig om jag befinner mig på en offentlig plats och någon tar bilder.
    Men om det sker i en icke offentlig miljö (som de flesta festplatser är) så kan jag säga ifrån att bilder på mig inte får publiceras.
    Men att man alltid kan be fotografen/ kameramannen om att slippa synas.

Så när dom exempelvis spelade in ett inslag för TV om när vi gick första kursen någonsin i Dalarna om ansvarsfull alkoholservering så fick jag lov att gå till journalisterna under pausen och be att dom klippte bort mig. Jag hade redan försökt undvika att vara med på bild, men eftersom dom filmade från ena sidan och fotade från andra och jag satt i mitten så var det svårt att undvika att synas på bilderna...
    Så dom tog lite andra bilder på deltagarna där jag inte var med istället.
    Jätteshysst av dom Glad 

Men rent generellt alltså... Gästerna i TS exempel får nog helt enkelt försöka undvika kamerorna själva så långt det går.
    Och sen kan alltid TS + Toastmaster (eller annan) påpeka på exempelvis hemsida + kanske i något välkomsttal eller i festhäftet - att alla inte vill vara med på bild och att om dom vill lägga ut bilder på facebook mm så bör dom be personerna som syns på bilden om lov först. 
  • Chicita
    Anonym (C) skrev 2013-03-20 08:12:03 följande:
    Men som tur e så e detta löst. SkrattandeDe e helt ok o fotografera dom på bröllopet o de hela blev ett missförstånd från deras sida när jag försökte förklara o därav helt fel.
    Därför hade detta aldrig vatt på tapeten innan heller.

Så de löste sig bra o de härliga e att jag o personen kan säga saker till varandra och uppenbart reda ut det med utan att personen ska tjura o inte vilja komma eller att ja ska tjura o inte vilja bjuda.
    Vilken tur att det löst sig.
    Lät som om ni båda hade överreagerat lite då  Flört
Svar på tråden Bröllop med strul