Inlägg från: Principisessan |Visa alla inlägg
  • Principisessan

Vad tycker ni, kan man ha ringar med cubic zirkon istället för diamanter?

det är ju en smaksak, ha det du vill ha. 
    om din tanke är att du någon gång vill byta ut stenen till en äkta så kan det vara bra att ha i åtanke vad för slags metall det är man har i ringen. dvs helst guld. titan och stål är väldigt hårt medan silver är väldigt mjukt. Så då är det bra att ha i åtanke vad man kan göra OM man vill göra om ringen någon gång. 

Själv har jag hellre äkta än stor sten. Nu har jasg ju visserligen en hyfsat stor sten på min ring, men för mig var det viktigare att den var äkta. Men det är ju som sagt en smaksak och det finns inga rätt eller fel. Gå och prova ringar och känn efter hur det känns med en cz.  

• Principisessan
    daniiel skrev 2013-03-21 18:46:28 följande:
    Nu säger jag inte att det är fel på något sätt, men hur är känslan av en äkta sten annorlunda mot känslan av en oäkta? Om någon skulle byta ut stenen på din ring mot en oäkta, utan att du visste om det, skulle det kännas annorlunda när du tog på dig den då? Och jag frågar för att jag uppriktigt undrar. Jag undrar för att jag är nyfiken på vad som gör en äkta sten bättre?

Självklart får man, och bör man, välja det man själv helst föredrar :)
    Det handlar ju såklart om ett intresse. att jag tycker att det är roligt att ha en väldigt fin och bra sten. Men så är jag ju rent genrellt som så att vissa saker ska ha "ordentlig" kvalité medan jag såklart inte väljer det med allt jag köper (man är ju inte gjort av pengar och det känns väl mer eller mindre viktigt beroende på vad det handlar om) Just vigselringen är en sån sak. Alla kan inte riktigt förstå detta tankesätt och tänker att märke eller kvalité inte spelar någon roll, och det är ju olika det där men för mig så gör det det. Jag är även otroligt noga med tex datorer och teknikprylar och är verkligen noga med vad det ska vara för grejer och jag är oerhört mån om dem så de håller sig fina och bra. Vilket också gör att mina teknikprylar tex håller länge, de ser sproilans nya ut efter flera år och de känns ja "obesudlade" i brist på bättre ord när det kommer till repor, skavanker osv. 

En CZ slits med tiden. Du måste vara mycket mer försiktig med en sån sten för att den ska hålla sig fin. Och jag planerar ju inte att ta av mig ringen utan vill alltid ha den på fingret utan att oroa mig för att den blir ful.  
    Den har inte alls samma hårdhet som en diamant och kan därför alltså repas, till skillnad från diamanten som har en fantastisk lyster som inte mattas ner. Vidare kan man kontrollera om en diamant är just en äkta diamant genom att andas på den. (imman försvinner direkt om den är äkta) 

Så jo, om någon nu lyckades få av mig ringen och byta ut till en EXAKT likadan ring så tror jag faktiskt att jag skulle se skillnad. Det rätt snabbt och jag skulle inte älska den lika mycket alls. Dels såklart för att det inte är MIN ring. Men sen också för att den skulle kännas billig. 

nu menar jag ju absolut inte att ni måste känna likadant eller att det är något fel alls att ha en cz, men du frågade ju och då förklarar jag hur jag känner. Jag hoppas att ingen tar illa vid sig här, för självklart ska man välja det som är viktigt för en själv. Och då kanske en stor fest, en nyare bil, eller ja, vad det nu kan vara, känns viktigare för dem att ha istället för den där dyra stenen. Och det är ju i så fall rätt för er. Man väljer ju liksom själv :) 

• Principisessan

sen kan jag tillägga att min ring var faktiskt inte helt ny, utan båda mina ringar är begagnade. köpta via kaplans. så då blev det mer kvalité och sten för pengarna. Vigselringne är inte alls särskilt märkvärdig och har väldigt små små diamanter. men den är fin och matchade bra till förlovningsringen som är den med "the rock" 

• Principisessan
    daniiel skrev 2013-03-21 19:57:50 följande:
    Som sagt, jag säger inte att det du tycker och tänker är fel alls, utan jag är som sagt bara väldigt intresserad av hur man resonerar så olika kring saker och ting och jag tackar för ett väldigt bra och utförligt svar! :)
    hehe ja men vad bra. :) sen har jag ju gladeligen köpt kinaklänning och kopior på converse till ungarna så man väljer ju liksom sina "prylar"  
  • Principisessan
    daniiel skrev 2013-03-21 20:10:23 följande:
    Det håller jag med om till 100%! För mig är inte en äkta sten i ringen viktig alls, men en bra och säker bil är A och O, precis som äkta converse är viktigt för mig och skulle aldrig ta på mig eller dottern kopior ;) Men jag bryr mig inte speciellt mkt om pastan vi köper är Ica basic :P
    haha du ser! och jag som får "onda ögat" av min blivande om jag vågar komma hem med något annat än Barillas pasta.
Svar på tråden Vad tycker ni, kan man ha ringar med cubic zirkon istället för diamanter?