• DMV

Näbb på 1 år och 3 månader, är det möjligt?

Min sambo och jag ska gifta oss i slutet av juni. Vår äldsta son som är 7 år ska vara ringbärare, och vår yngsta son som kommer vara 1 år och 3 månader hade vi tänkt lämna med farmor på första bänken. Men nu har jag sett här att många har sina jättesmå barn som näbbar/brudnäbbar, och det vore ju jätteroligt att ha det, men hur är det möjligt?? Kan man bara låta honom gå in tillsammans med oss, tärnorna och mashalkerna och sen kommer farmor fram och tar honom? Är de ens relativt lugna under vigseln även om de inte står vid altaret?? Han avgudar sin farmor och hon avgudar honom så det blir hon som får ta honom, men om hon måste ta ut honom mitt i för att han blir arg/ledsen/uttråkad så kommer hon bli jätteledsen över att missa vår vigsel :( Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Näbb på 1 år och 3 månader, är det möjligt?
  • DMV
    xMariax skrev 2013-03-22 21:57:57 följande:
    Jag kan bara säga att min 15 månader gamla son INTE hade klarat av att vara ''näbb'' eller sitta i kyrkan under en vigsel. Vi kommer att gifta oss i maj nästa år, så sonen kommer hinna bli 2,5 år och då hoppas vi på att han kan stå ut ett tag..
    Nej, så känns det här också, men vad ska vi göra då? :( Ingen kan sitta barnvakt, alla är såklart i kyrkan.. Hur kan jag inte ha tänkt på det här?!
  • DMV
    daniiel skrev 2013-03-22 22:04:38 följande:
    Vår dotter hade nog klarat det vid den åldern, men barn är ju så olika.

Vi hade nog, i er situation, prövat låta den minsta sonen gå hand i hand med sin storebror fram till första bänkraden, där farmor då tar över. Om det sedan skulle bli så att någon måste gå ut med honom, kanske ni har någon vän som kan ta över då? Det är ju synd om den personen missar (förhoppningsvis bara) lite av vigseln, men kanske hellre någon vän än brudgummens mamma?
    Ja, det kan man ju prova.. förhoppningsvis mognar han under de kommande 3 månaderna :P Om vi hade gjort det nu hade han för det  första vägrat hålla brorsans hand, sen skulle han säkert få syn på något roligt åt ett helt annat håll och sprungit iväg och tjutit av glädje, alternativt skuttat fram till prästen och börjat dra i hans rock :D Han skulle inte heller gå ut med någon annan än oss, farmor och farfar, möjligtvis morfar i 5 minuter.. och skrika som en stucken gris om någon försökte ta ut honom från "det nya häftiga stället med färgglada fönster, ljus, blommor, olika gångar, musik och en massa människor" ;) Men det kan ju ändras... Ja, det vore synd om min svärmor missade en del, jag har bott hos dem som tonåring och hon ser mig som sin dotter så hon är verkligen glad för både min sambo och mig, hon pratar en massa om hur det ska bli, hur hon ska klä sig osv :) Men min sambo sa precis att han tror att hon kommer bli ärad att få vara den vi litar mest på, våra pojkar är det bästa hon vet så jag hoppas han har rätt och att hon ändå känner sig nöjd. Det finns små barnrum i kyrkan, hon skulle faktiskt se oss vid altaret därifrån men kanske inte lika bra. Men jag kanske oroar mig i onödan :)
  • DMV
    Fröken Finemang skrev 2013-03-22 22:40:22 följande:
    om han är med i brudföljet, kan inte farmor då gå med honom in i famnen, sen sätter de sig längst fram där han har en massa leksaker eler låt han äta kex hos farmor o farfar ,Ränner han sen runt, ja då  får väl farmor kanske parera det värsta, men han  är ju er son å alla förstår hur det kan vara, mo ni inte rä stressade över honom så känner han väl inte av det heller, men om det inte är fy och nej och stanna här å sitt still, kanske han nöjer sig med att leka med sina saker på golvet. Å kanske går fam å pussar mamma å pappa mitt under vigseln.
    Men de gör väl inget :) 
    Jag tänkte faktiskt också på det, han skulle kunna gå fram med farmor, då skulle hon bli så lycklig och stolt också! Och kex är en bra idé, såg någon annan här som kört med det. Och du har rätt i att folk förstår.. min sambo vill nog ha det "som det ska vara" men i värsta fall får han väl vara i min famn medan vi byter ringar haha :) Bara vi blir gifta så är jag nöjd (typ) ;)
Svar på tråden Näbb på 1 år och 3 månader, är det möjligt?