Inlägg från: marolo |Visa alla inlägg
  • marolo

Bröllop vintern 2013/2014

bettansss skrev 2014-01-10 18:34:36 följande: 
    Här går det lite upp och ner. En jobbarkompis till mig spelar fiol och hade frågat om han och några kompisar ville spela in- och utmarch och lät som att det skulle gå bra. Men helt plötsligt kunde inte kompisarna och så ville han inte göra det själv så då blev det inget med det. Lite tråkigt så nu funderar jag på en plan B. 

Vi har i alla fall varit i kontakt med en jätteduktig tjej som nog ska sjunga två låtar under vigseln. Och jag lyckades sälja in mina båda önskelåtar hos sambon så jag är glad och nöjd med att få som jag vill med det! :) 

Bestämde mig för blommor också och beställde tygbuketter och korsage från en säljare på Etsy. Håller tummarna att det inte blir några jättesummor i tull eller så.  
    bettansss - såg att du oxå skulle gifta dig borgligt i linköping, Hur har ni tänkt kring själva vigseln? ska ni vara i stadshuset? jag tänkte att det kunde vara kul med en solist eller liknande men det känns lite svårt att ha i stadshuset? fiol hade varit mitt bästa cenario oxå men tyvärr känner jag ingen violinist i lkpg. Glad
  • marolo
    bettansss skrev 2014-01-11 11:28:41 följande:
    Vi ska inte vara i statshuset, utan i ett rum på Livgrenadjärmässen på garnisonsområdet. Vi har drygt 60 gäster och det var supersvårt att hitta en fin plats inomhus där man kan ha en borgerlig vigsel med så många gäster. Nu är just det rummet vi ska vara i inte sådär superfint men resten av huset och byggnden är det så det får gå. Vi har varit i kontakt med en vigselförrättare som gärna har en lite längre vigsel än just de två minutrarna som själva vigseln annars tar. 

Min plan var som sagt att min kompis och hans kompisar skulle spela fiol som in- och utgångsmusik. Enligt min kompis skulle det inte låta så bra med bara en fiol (jag är ju inte sådär superduktig på musik så vet inte om jag skulle märka det men men) så han ville gärna att de skulle vara 2-3 st i alla fall. Nu vet jag inte riktigt hur vi gör med den saken eftrsom de inte kunde. Antingen om man bara spelar upp musiken på en musikspelare eller om vi kanske försöker leta upp nån som kanske kan spela in- och utgångsmusik på piano (har för mig att det stod nåt pianoaktigt i rummet vi ska vara). 

Sen har vi också som sagt en solist som sjunger två låtar, hittade henne på artistmarknaden.se. Är ganska enkelt att söka där, och många lägger ju upp klipp så man kan få höra dem också. Har mailat med henne lite och det lät som att hon kunde fixa fram en musiker som kompar henne. De låtar vi valt tror jag skulle låta bäst med gitarrkomp men vi får väl se vad hon tycker/säger. 

Utöver det har jag hittat en text som jag vill att vigselförrättaren läser och ytterligare en kort dikt/text som jag skulle vilja att någon läser (vet inte vem bara, och nu är det ju inte så långt kvar tills vi gifter oss så det kanske vi hoppar). Vi har inte pratat igenom vigseln helt med vigselförrättaren än så vet som sagt inte så mycket än, men det här är mina planer och funderingar i alla fall.  Antar att vigseln inte tar så läng tid i alla fall även om vi fyller ut med lite sång och sånt, jag räknar med kanske 20-25 minuter. 
    åh okej, men livgränadjärsmässen är fint, vi tänkte faktiskt var där först, men sen mejlade vi och det skulle kosta 2500 och eftersom vi bara har 4 vittnen + fotograf känndes det en aning överflödigt för en 15 min vigsel, har tyvärr inte hittat några andra fina ställen att vara på inomhus, slottsmuseet finns ju men då skulle man vara tvungen att ha vigsel efter 16 och vår förättare kunde bara kl 14. du har inga förslag på en fin vigselplats i lkpg? Glad . jag funderade oxå på möjligheten att spela upp låten via musikspelare men vet inte hur det rent praktiskt går blir bra så det får nog bli utan musik, det tråkiga är att vigseln blir så kort då bara. vart ska ni ha middag sen? :)
  • marolo
    bettansss skrev 2014-01-11 16:51:42 följande:
    Just det, glömde att du frågade var vi ska vara sen! Vi ska äta middag och ha fest på Frimis. Pelarsalen är som ett avskilt rum där vi får plats att både äta och sen dansa. De fixar allting med dukning och mat och personal och städning. Behöver inte tänka på nånting, känns superskönt! 
    ja det förstår jag, vi ska vara på stång magasin och det känns också skönt att inte behöva fixa med någonting eftersom vi åker på bröllopsresa dagen efter. tack för ideérna, hade inte alls tänkt på biblioteket men det känns finare än stadshuset, det är endå så öppet med glasfönstrerna, så det ska jag absolut titta upp Gladja den gården var fin men eftersom vi gifter oss på alla hjärtans dag hade de tydligen drop in vigsel i där och det känns varken speciellt eller roligt inte för oss i alla fall, länsmussét har jag tänkt på men det blir nog att kolla upp det en gång till, men som för er är det inte så lång tid kvar nu Flört jag tror nog det kommer bli bra även om det bara skulle bli i stadshuset, hoppas bara på lite snö så bröllopsbilderna blir fina :)
  • marolo

ja verkligen får hoppas att den ligger kvar, ja desto närmare bröllopet det kommer känner jag att allting blir nog bra endå, känns som fler får mer panik ju närmare bröllopet men jag får mindre haha, vi åker till domikanska republiken :)

• marolo
    izredam skrev 2014-01-14 09:33:05 följande:
    Åh, jag vill också åka någonstans där det är varmt! En klasskompis åker till Dominikanska republiken direkt efter att de har gift sig om någon månad.. Tänk om man hade haft tid med det :(

Grattis också till Bettansss som verkar få snö på bröllopet! Det hade jag också velat ha!

Det har förresten gått över tre veckor nu och fortfarande inget namnbyte genomfört! Blir så frustrerad! Vet ju att det har varit både jul och nyår så att det inte är så konstigt egentligen, men ändå! Jag vill ju få mitt nya efternamn nu på en gång! Framförallt eftersom den nya terminen börjar på måndag och jag skulle vilja ha nya efternamnet på uppropslistorna då för att slippa krångla med efternamnsbyte under kursernas gång...
    det förstår jag, har också tänkt på det, jag läser iof bara typ en termin till sen är jag klar, fast ska ju forska så mastern är ju lite längre kvar till, men hur blir det liksom med namnbyte och skolan? man har ju både personligt inlogg till portal och sådanna saker och sen har vi student-id kort också, men det löser sig nog :)
  • marolo
    bettansss skrev 2014-01-11 16:45:30 följande:
    För oss var det typ det enda alternativet som kändes bra med så många gäster så det fick bli så. Förstår att det känns lite onödigt dyrt när man är så få. Vet inte vad det kostar, men har ni tittat på Von Lingens gård i Gamla Linköping? Var lite tveksam när jag bara sett bilder men när jag var där blev jag helt kär. Skulle lätt varit där om det inte var för att vi är så många, har för mig att man kunde ta in max 25 per där. Slottsmuseet tänkte jag också föreslå men då har du ju redan tänkt på det :) Du har inte kollat om man kan vara nånstans på Länsmuseet? Tycker att det är ganska fint där inne med marmor och högt i tak och så men det kanske kan vara svårt att hitta en plats som är lite avskild och som passar bra om man ska ha en vigsel. Tycker att det är fint inne på Statsbiblioteket också och delar av Konsert och Kongress, men kan inte riktigt ge förslag på VAR där inne man skulle vara i så fall. Haha, som du kanske märker så spånar jag bara helt fritt nu! :)

Ni kan inte försöka få tag på nån som både sjunger och spelar gitarr då? Tänker att det är ganska enkelt att bara komma med en gitarr och sjunga en låt eller två om man nu vill ha det under vigseln. Om ni är så få så kanske den personen inte ens behöver ha en mikrofon? 
    Bettanasss, det blir vigsel på länsmuseet för vår del, på konstavdelningen, vi var där och titta och det är endå himla fint och speciellt för tydligen har det bara varit 3 vigslar allt som allt där, och personalen var jättetrevlig och tillmötsegåeende :) nu letar jag bara efter en solist som kan spela gitarr men det är omöjligt så det får nog vara :( Bara 4 veckor kvar för mig idag! :)
  • marolo

hehe, ja vi hade så himla tur att den resan passade in så bra så vi kan åka dagen efter, det blir lite roligare för oss med tanke på att vi bara kommer ha med 4 vänner så "rymmer" vi och då passar det bättre med att resan kommer så tätt inpå :)

• marolo
    izredam skrev 2014-01-17 18:42:17 följande:
    Oj, vad mycket ni har gjort i veckan! Själv har jag pluggat och skrivit tre tentor... Fortfarande inget namnbyte genomfört dock :/ På måndag tänkte jag ringa och kolla vad handläggningstiden är just nu...

Marolo: Här på MDH så ska det tydligen bara vara att gå till expeditionen och berätta att man har bytt namn (antar att man får visa personbevis/nytt körkort typ) och så kan man hämta ut ett nytt kort typ, det andra ska sköta sig själv då skolan är en statlig myndighet så kollar de tydligen i alla fall här mot folkbokföringen en gång i veckan och uppdaterar det som behövs.

VHS (antagning.se t ex alltså) ska tydligen ha svårare för sånt dock (även om de ju också är en statlig myndighet) så dit har jag hört att folk fått ringa och gnälla massor med gånger, vilket känns lite jobbigt då jag måste söka exjobbskurs via dem snart, DEN vill man ju inte ska krångla om något.. .
    tur att du sa det, det hade jag aldrig tänkt på att det skulle vara problem däregenom, för mig är det värt att kolla upp eftersom jag sätter ihop min egen examen och måste förnya kurser en gång i halvåret :P hur långt har du kvar till examen? :)
  • marolo
    bettansss skrev 2014-01-19 15:15:54 följande:
    Mina vänner överraskade mig med möhippa igår! Morgonen började med att det ringde i telefonen från en träningsanläggning i närheten av där jag bor och som jag leder pass på på min fritid. Hon sa nåt i stil med "Ja, vi ser ju här att du ska leda pass här nu på morgonen, det är väldigt många som står här och väntar på dig så det vore bra om du kunde byta om lite snabbt och komma över!" Förstår ingenting men medan jag pratar i telefon och börjar förstå att det nog är möhippa det handlar om tar min sambo fram en väska som han smygpackat åt mig, så det är bara att ta på sig träningskläder och gå dit.

Väl där visar det sig att jag inte ska leda pass utan att mina kompisar ordnat med två killar som kör mig därifrån hem till min syster. Där väntar min syster, några från mitt arbetslag och mina bästa kompisar med en brunch. Har en kompis som bor och jobbar utanför Oslo och en som pluggar i Umeå, men båda dem har tagit sig hem över helgen, jag blev så glad så jag började gråta där i hallen (bådar inte gott inför bröllopet...)! :)

I alla fall, efter brunch åker vi till en annan träningsnläggning och går på ett privat Zumba-pass och efter det åker mina jobbarkompisar hem men vi andra stannar kvar på relaxavdelningen som mina kompisar abonnerat bara för oss, med bastu och bubbelpool och grejer. De har också fixat dit tapas som vi äter till lunch där i relaxavdelningen.

När vi varit där i några timmar fixar vi oss iordning och går till ett ställe där de har discobowling och när vi har bowlat går vi hem till en kompis som bor i närheten. Hennes mamma och min mamma har då lagat mat och levererat dit som vi äter och har det allmänt mysigt. En av mina kompisar har fixat musikquiz och jag får också i uppdrag att skriva upp på små lappar 10 olika orsaker till att jag älskar min blivande.

Tillslut lurar dom i mig att vi ska vidare till ett annat ställe men att vi först ska skjutsa hem min syster, men jag får en ögonbindel i bilen så jag inte ska se var vi åker. Vi släpper av min syster med det visar sig att vi sen åker tillbaka till samma kompis men att några då stannat kvar och lagt madrasser och bäddat över hela vardagsrumsgolvet så när jag får av mig ögonbindeln har de lagt fram en pyjamas som de köpt åt mig och satt på ett bildspel på datorn med en massa bilder på mig och mina kompisar. Så berättar de att de helt enkelt planerat att vi avslutar med ett pyjamasparty så vi kan ligga där på madrasserna och prata minnen tills vi somnar. 

En helt perfekt helg tillsammans med mina bästa kompisar! Blev lite långt kanske men ville så gärna berätta!
    Vad roligt!! :) låter som en perfekt möhippa :)
  • marolo

Jag har världens bästa sambo! (vilket kan vara därför vi gifter ossFlört) i alla fall ska jag med tre veckor kvar få köpa en ny klänning, vilket vi inte riktigt har i budgeten egentligen eftersom jag redan köpt 3stycken innan (ja vissa har mer problem än andra eller vad säger du MH? Flört) men har fått en budget på 4000 vilket jag tycker är generöst med tanke på att jag köpt  3 klänningar och att vi har utgifter på typ 25 000 i Januari. Även om han tycker om min senaste så vet han att jag tvivlar på den så det är bara att leta, jag tror att drömklänningen finns där ute!  Testade en dröm för 6000, men det kändes orimligt när vi redan gått över budgeten för att köpa en för 4000. Tror endå att man kan hitta en riktigt fin för 4000, någon som har några tips? (bifogar bild på drömklänningen så tips liknande den för ca 4000 motages tacksamt)

och vi har fått menyn ifrån resturangen 5 rätters bjuder vi våra gäster på, har inte ätit något av det men det låter lyxigt  :)

1. Soppa på rostad rotselleri

2. Rillette på anklår med rosmarin, äpple och smörstekt bröd

3. Torskrygg med smörsås, pepparrot och dillolja

4. Oxkind med jordärtskocka och rökt oxmärg

5. Chokladmousse med variation på passionsfrukt 
Svar på tråden Bröllop vintern 2013/2014