Inlägg från: izredam |Visa alla inlägg
  • izredam

Bröllop vintern 2013/2014

Vi har inte tänkt ha några egentliga lekar eller aktiviteter. Men vi blir inte heller så många och varken jag eller m2b gillar lekar och annat sånt speciellt mycket. Håller däremot på med ett "festprogram" där det ska stå lite om menyn och sådär - och tänkte försöka få in lite kuriosa om oss som kanske inte våra "nya" familjer vet i alla fall - t ex att Tommy (m2b) skvalpar när han rör på sig efter att han har druckit vatten och att jag avslutar nästan alla reestaurangmåltider med "ska vi ta en kebabtallrik på det här?" (För att jag har så dålig humor, sadly enough). Borde man ordna någon lek? Eftersom vi bara blir typ 20 så vill jag inte riskera att det blir konstigt med lekar, men jag vill inte att det ska bli stelt heller... Usch, nu blev jag ju osäker...

Jag har en fundering förresten till er. Restaurangen vi ska vara på fick ny ägare i sommras (inget problem för oss så sett, har bara haft kontakt med den nya ägaren iaf) och håller på att göra om menyer och grejer. På hemsidan står det att de nya menyerna "ska" komma upp 20 september, men det är ju snart en månad sen. Jag och ägaren pratades vid innan dess och skulle höras senare och spika menyn exakt. När är senare? Är det tidigt att ringa nu och försöka spika allt när bröllopet är 21/12? Hur hade ni gjort?

• izredam

Ang. restaurangen vi ska vara på så kom deras nya meny upp på hemsidan idag och den såg mycket mer lockande ut än maten har sett ut förut (och den var ju uppenbarligen okej eftersom vi valde det stället) -- ska ringa dem i veckan och se om vi kan tänka om, de har nämligen skaffat boeuf bourguignon på menyn och det är typ en av mina favoriträtter. Dessutom är det BILLIGARE än det vi hade tänkt innan! Hoppas det går att lösa. Vore fantastiskt. Ska bara förankra idén med herrn i huset :)

• izredam

Vad det gäller ring så ville jag inte ha något stort och jättedyrt som jag behöver vara rädd om, för jag är inte försiktig som person.. Jag behöver en ring som jag kan slå i utan att den går sönder liksom. Tror att min vigselring blir sån trots att den har en sten som inte är helt infälld. Vi får väl se helt enkelt. Den är ju försäkrad i alla fall :P

På tal om något helt annat dock - bröllopsnatten! Hur gör ni? Eftersom vi gifter oss på en liten ort är alternativen för bröllopsnatten rätt få, jag har dock två alternativ kvar (egentligen tre, men det tredje gillar jag egentligen inte).

På första plats ligger hotell Wictoria. hotelwictoria.se - deras superior suite ser riktigt nice ut! Dock funderar jag på hur de menar i prissättningen, det står rum och pris, betyder det totalt eller per person? Totalt antar jag? Annars blir det ju en helt annan situation. 1650kr för en svit

Alternativ två är aqva (www.aqva.se/), vilket sambon inte riktigt gillar då det är precis bredvid hans mammas jobb (inte för att hon ska jobba då, men ändå). De verkar ha bättre frukost men deras svit har enkelsängar - så där blir det ingen svit utan ett vanligt rum. Dock billigare. 1100kr för ett dubbelrum

Tredje alternativet (som jag egentligen inte ens gillar, men som vi inte valt bort helt), vanerport.se/start/ ligger närmast feststället (alla ställen är inom 500m dock så jag vet inte om det är något argument), ligger finast till med sjöutsikt. Men den kommer vi inte se mitt i natten i alla fall. Rummen är inte alls i vår stil heller, därför känns det lite avigt. 1200kr för ett dubbelrum

Vad hade ni valt? Funderar på att lägga lite mer krut här och spara in på transport istället...

• izredam

Jo, jag letade lite efter något b&b eller något, men har inte hittat något som har vinteröppet som känns rätt :(

• izredam

Vi gör vanliga vikta kort som matchar inbjudningarna i tema. Tänkte ev. sätta mig och göra dem imorgon. Är gräsänka i helgen så jag behöver sysselsätta mig med något för att inte bli knäpp, det är tentaperiod snart så ingen är sugen på att göra något roligt heller :/ Ska träffa en kompis på söndag och plugga lite, men annars har jag inga planer i helgen alls, tur man har katt så man har lite sällskap i alla fall ;)

• izredam

Åh, du får lägga upp bild sen när den kommit!

Sitter och pillar på festprogram och välkomsttal. Eftersom vi själva är värdar så kände vi att vi själva ville hålla någon form av välkomsttal när vi kommer dit (eller det blir väl när vi satt oss vid bordet antar jag). Men jag har ingen aning om vad vi ska säga.. Sist vi pratade om det här hemma så sa m2b "Men du är ju bra på sånt där, det grejar du" - och visst, jag är nog bättre än honom på sånt, men han lär få hjälpa till i veckan när han är hemma igen :P

Vad ska ni ha i era festprogram förresten? Vi vill ha lite olika kuriosa om oss. Tänkte typ fem grejer var, har fyra på honom men bara två på mig :(

På honom har vi att han skvalpar när han har druckit för mycket vatten, att han bara äter dubbelmackor (vanliga enkelmackor viker han dubbla), att han missanvänder tyska ord som achtung och große, samt att han ändrar åsikt efter det senaste han har hört i en fråga (något både jag och hans föräldrar har jätteroligt åt).

På mig har vi att jag avslutar alla restaurangmåltider med "ska vi ta en kebabtallrik på det här?" och att jag inte vet vilket som är arktis och vilket som är antarktis. Sen står det helt still.

Någon annan som har skrivit något liknande och har tips?

Funderar på en tidslinje också, men det enda jag har på den är att vi har fötts och att jag när jag var liten köpte glass av svärfar (han körde glassbil på den tiden). Så det känns som att jag kanske får tänka om... Tur att det är nästan två månader kvar :P

• izredam

Menyn tänkte vi också ha med - men vi har ju inte bestämt den helt hundra än, så inte ens den kan jag ju skriva :P Det påminner mig dock om att jag MÅSTE ringa hon som äger restaurangen i veckan och höra hur hon har tänkt. Att det ska vara så svårt att komma ihåg, kommer bara på det vid såna här tillfällen och nu kan jag ju inte ringa :P

• izredam

Välkommen :D 7/12 är verkligen jättesnart ju! Jag gifter mig den 21/12 och insåg idag att det bara är 55 dagar tills dess - sjukt! Vi har bara planerat sen i augusti och det kändes som evigheter då och som att det är imorgon (fast ändå om en evighet) nu, tänk alla ni som har planerat i ett år eller ännu mer liksom!

Bokade förresten tid för hårfärgning innan bröllopet idag, har ju valt bort frisör på bröllopsdagen då jag ändå inte vill sätta upp håret - därför bestämde jag att jag vill färga det och få lite extra glans och sådär i det på bröllopet i alla fall :)

• izredam

Jag håller helt med er. Jag la fram det förslaget för herrn i huset innan vi började planera, det är en av anledningarna till att det har tagit så lång tid innan vi kom till skott, men han vägrar med motiveringen att "då blir det ju inte på riktigt" - så tillslut kompromissade vi med närmsta familjen och sådär... Det blir nog bra tillslut för oss allihop :)

På veckans planering står i alla fall

ringa restaurangen bestämma hur mycket glögg/kaffe/pepparkakor som behövs på "kyrkbacksfikat".. boka hotell till bröllopsresan, ev. bokade vi flyg igår, men jag är lite rädd att vi måste göra om den bokningen... tentaplugg hemtenta

I typ den ordningen ;)

• izredam

Bor din mormor i Töreboda? Det är ju nästan våra hemtrakter ju :) (även om vi inte bor där nu längre)

Tråkigt med gravyren - så vill man ju inte att det ska bli. Vi får tillbaka våra ringar på onsdag, längtar massor, det känns så tomt utan :o

Svar på tråden Bröllop vintern 2013/2014