Toastmaster/Toastmadame?
Vad är egentligen deras uppgift?
Hur väljer man vilka man ska fråga?
''Måste'' man ha en toastmaster/madame?
Vad är egentligen deras uppgift?
Hur väljer man vilka man ska fråga?
''Måste'' man ha en toastmaster/madame?
Vi hade ett toastpar, två vänner till oss som är bror och syster, så vi hade en toastmaster och en toastmadame. Det vi hade vårat toastpar till var ju främst under bröllopsdagen, det var inte så mkt förberedelser före bröllopet. Dom hade ordnat några lekar, på eget initiativ, och såg till att dom hade läst igenom festhäftet ett par gånger i förväg.
Annars var det att åka till festlokalen före alla gäster och kolla så dukningen såg okej ut, hälsa gästerna välkomna när dom anlände och toastmadame höll brudskålen. Sedan var det dom som skötte kontakten med serveringspersonal under kvällen och såg till att allt flöt på, höll koll på tal, lekar, allsånger och svarade på frågor från gästerna.
I kyrkan så var toastmastern marskalk och toastmadame hade då hjälp av sin sambo som "kyrkvärdar", där hälsade dom gästerna välkomna till kyrkan, delade ut vigselprogram och sånt.
Deras uppgift är att upprätthålla bröllopsdagen, de ska avlasta er och ta hand om dagen åt er. Det vore kul om de var personer som tycker att det är roligt att prata framför folk och kan ta intiativ. Det sköter allt från att välkomna, kordinera gästerna, informera om festen och tider. Kankse sjäva hålla tal och hålla reda på när folk ska hålla tal och hålla en viss ordning eller struktur på bröllopet. Det funkar som en länk mellan er, gäster och personal som jobar på bröllopet. Lite spindeln i nätet. De kan vara ett par el bara en person. Min bror var toastmaster på vårt bröllop och han hade hand om allt så vi kunde slapnna av och njuta av vår dag.Det kan vara en kompis eller en familje medlem. Man kan tom hyra toastmasters om man vill.
Okej, tack för svar!
Toastmaster/toastmadames uppgift är ENDAST OCH ENBART att hålla redan på talarlistan under middagen. De är ju "master of the toast" alltså skålande, dvs ofta tal.
Sedan innebäre det ju i praktiken att de måste ha viss kontakt med serveringspersonalen för att inte planera in tal samtidigt som huvudrätten ska serveras. Vore ju tråkigt om potatisgratängen kallnar med morbror Göran drar ut i tjugo minuter med berättelser om alla dumheter brudgummen hittade på den där sommaren när han var fem.
De flesta andra uppgifter som nämnts i tråden är mer värduppgifter och skulle förr i tiden fallit på brudens föräldrar. Eftersom brudpar nu vanligen står som värdar för sitt eget bröllop kan det vara klokt att be någon annan ta hand om detta.
Det kan kombineras med toastmaster-rollen (och görs nog ganska ofta därav viss förvirring kring begreppen) men personligen rekommenderar jag att man sprider ut sådant för att inte slita ut sina vänner. Det som Festochfoto beskriver låter mer som en betald bröllopskoordinator i mina öron. Man vill ju gärna att ens gäster också ska kunna njuta av festen.
Vi har ett toastmasterpar och ett värdpar, vilket givetvis inte är någon nödvändighet men vi tänkte som så att om vi engagerar många så behöver ingen jobba ihjäl sig :) värdparet tar hand om alla osa, de hjälper oss med förberedelser genom att ha kontakt med cateringen, de har hjälp oss leva solist, transport från kyrkan, de svarar på frågor via mail från gästerna, hjälper dem boka boende.. och säkert en del mer :)
Toastmasterparet koncentrerar sig helt på festen, tar emot anm om tal, lägger upp kvällen i stort, kommer hålla ordningen och tiden under festen, jobbar på festhäfte, gästbeskrivningar osv... Ja ungefär så har vi det!
Rin, jag förstår vad du menar men en koordinator har hand om massa saker som har med bröllopsplaneringen att göra, så det stora jobbet är innan själva bröllopsdagen.Jag utgår fråm mina erfarenheter och vad min bror gjorde på vårt bröllop. Han hade kul med uppgiften och ska man ha någon som vill va toastmaster ska den tycka attd et är roligt att ta på sig uppgiften och inte som en belastning.Sedan så tror jag att det här med etikett idagens bröllop är lite utsuddat och folk väljer lite hur de vill göra och hur det passar dem.Vi hade ett par vänner som var värdpar och min bror var toastmaster och alla tyckte att det var kul med sina uppdrag. Man får inte glömma att det ska vara roligt och inget jobb det här.
Jag tycker att du fått bra svar angående VAD en toastmaster och toastmadame ska göra, tänkte berätta om hur vi tänkte gällande VILKA vi frågade.
Min fästman och jag bestämde att vi ville ha varsin nära kompis som Toastmaster/-madame.
Jag valde en tjejkompis som jag vet kommer kunna hantera pressen under dagen och dessutom hjälpa mig med ev planering, hon är också en person som själv är duktig på att planera och hon är har tidigare själv anordnat lyckade fester. Jag vet att hon kommer bli underbar som toastmadame och eftersom att jag flera gånger gästat hennes fester så vet jag att hon är en underbar värdinna.
Både min toastmadame och min tärna ser jag som mina bästa vänner, jag resonerade som så att även om jag tror att min toastmadame gärna varit tärna, så tror jag att hon blir bättre som toastmadade jämfört med min tärna då hon är lite blygare.
Min fästman frågade en av sina bästa vänner (den andra är marsalk) om han ville vara toastmaster. Han är så vitt jag vet inte lika van som min väninna med att agera värd men han kommer avlasta henne och tillsammans kommer de presentera talare, skålar etc.
Jag tror dock att min väninna kommer hålla i fler trådar...
Våra TMs kommer också agera värdpar vilket ger dem fler uppgifter, men samtidigt så tror jag att det blir lättare för gästerna att veta vilka de ska vända sig till vid frågor etc.
Mina föräldrar har varit värdpar/TM vid 2 tillfällen så jag tänkte väll att min kompis unde snacka lite med min mor och få ett hum om hur det är, sedan ska vi självfallet komma överens allihopa om exakt hur allt ska gå till.
Kände du att du fick svar xmariax???