Inlägg från: daniiel |Visa alla inlägg
  • daniiel

jag får ett trailer trash bröllop

För det första, så skulle ni definitivt stått på er och bara bjudit in dom ni från början hade tänkt bjuda in. Folk har ingen rätt att bli arg och sur över en sådan sak och mer eller mindre tvinga till sig en inbjudan. Men. Nu verkar det som att folk ändå gjort det och det är tråkigt för er, för dels så får ni gäster som ni från började inte ville ha som gäster och ni har inte längre råd att bjuda dom gästerna ni ville ha på det ni ville bjuda på.

Nåja. Nu har ni gjort ert val och får försöka lösa situationen på bästa möjliga sätt.

Kan ni byta lokal? Finns det någon annan lokal med tex porslin som ni kan hyra istället?

Kan ni önska er tex bröllopstårtan i bröllopspresent av någon?

Måste ni hade både fika, tårta och ost och kex? Kan ni skippa övriga fikat, osten och kexen och lägga dom pengarna på maten istället?

Kan ni laga en egen liten buffé? Kan ni ha knytkalas? Kan ni få ner matkostnaden på något annat sätt? Måste ni ha middag?

Skulle ni köpa porslin på Ikea..
    70 tallrikar - 350kr
    Bestick till 70 personer - 522kr
    70 kaffemuggar - 280kr
    70 vanliga glas - 108kr
    70 vinglas - 468kr
    70 champangeglas - 468kr
    Summa: 2196kr, räknat lite i överkant.

Men alla kanske inte dricker kaffe? Alla kanske inte behöver ett vanligt glas och ett vinglas? Ni kanske kan komplettera med begagnade Ikea-glas tex? Ni kanske kan sälja allt efteråt?

Det är dock inget större fel på platsglas tycker jag, men det är ju min åsikt :)

• daniiel

Hur har ni tänkt duka? Alltså hur ska borden stå? Vad ska ni ha för dukar? Hur ser tallrikarna och glasen ut? Har ni temafärger? Vill du att dukningen ska gå i dom färgerna?

• daniiel
    Alyllyra skrev 2013-03-27 14:10:24 följande:
    Du startade inte direkt din trådstart med att rent ut fråga efter tips, så jag kan förstå att folk blev förvirrade...

Mitt tips är: kör fullt ut på plasten! Och ha kul med det!
    Passa på att få in massa roliga färger, eftersom det finns massa plastvaror som inte har de traditionella färgerna för glas och porslin. Då kan ni istället låtsas som att ni hade tänkt ha det så hela tiden.

Tanken är följande (säg till om ni inte håller med mig): Om man köper plast/pappersporslin som "ser ut" som vanligt porslin (genomskinliga klara glas, vita tallrikar, silverfärgade plastbestik), så ser det billigare ut därför att det försöker vara något det inte är. Om man istället köper plasttallrikar i en uppsjö av färger (rosa, gula, blå gröna...) och matchar det med glas i färgad plast, alternativt genomskinlig plast men som har en färg inlagd, typ liknande dessa:
    Är dock inte ofta så att den där typen av plastglas, som inte är engångs, är nästintill lika dyra som att köpa riktiga glas? Åtminstone riktiga glas från tex Ikea. Jag tror ju tanken med att använda sig av just engångsartiklar var att få ner kostnaden. Personligen kan jag tycka att engångsplastglas som är i någon färg ofta ser ännu billigare ut och att det lätt blir barnkalas över det hela då.
  • daniiel
    mirre01 skrev 2013-03-27 14:16:56 följande:
    vi skall duka med vit & rosa samt rosbland glasen ör genomskinliga vita vinglas i plast
    Okej, och vad vad dukningen har ni redan klart? Har ni dukar? Löpare? (Om ni ska ha det) Ljushållare? Vaser?
  • daniiel
    mirre01 skrev 2013-03-27 14:21:54 följande:

vi har vita underduka sedan cerisa löpare som skall ligga på bordets kort sida tvärs över här är en provdukning på det vi har dock känns de naket då vi ej kommer duka med tallrikar nu utan plastglasen enbart på bordet vill alltså fylla ut bordet med mer dekoration & pimpa så glasen kanske syns mindre 
    Ska ni inte ha tallrikar och bestick på borden? Även om det är papptallrikar och plastbestick, så kan ni ju duka med det på borden. Glasen tycker jag egentligen inte att ni behöver göra så mkt med. Du kanske kan köpa ett rosa organzaband, ganska tunt, som du knyter en rosett runt foten med. I övrigt så tycker jag inte, och tror inte, att er dukning kommer se naken ut alls. Less is more ;) Kom ihåg det, för det gäller nästan alltid faktiskt. Servetterna kommer ju ligga på tallrikens plats om inte annat och eftersom den är rosa, så fyller den ut bra. Jag antar att ni dessutom kommer ha blommor i vaserna och ljus i ljuskopparna, det fyller också ut. Placeringskort kanske är något som ni ska ha också? Även en sådan lite sak fyller ut bra. Jag vet inte om ni tänkt er festhäften, för dom fyller ju också ut i sådana fall.
Svar på tråden jag får ett trailer trash bröllop