• Cathelica

Vad är typiskt svensk/norsk?

Vi sitter o ska klura ihop nåt roligt till vårat festprogram..
    Vad är typisk norsk, och svensk?
    Vill gärna att det ska va lite lustigt och inte det vanliga; går på skidor o har lusekofte.. äter köttbullar och handlar på Ikea..

Hjälp? 

• Svar på tråden Vad är typiskt svensk/norsk?
  • TheD
    Cathelica skrev 2013-03-28 07:46:31 följande:
    Melodi festivalen är heelt klart typisk svensk.. osv :)
    Det finns ju "melodifestival" i alla länder som deltar i ESC men är utformade på olika sätt... ;)
  • Cathelica

Vi har melodi festivalen typ i Norge också, är inte så jag menar.
    Har dock bodd och varit i olika länder, och det är "ingen"  som är så stolta över det, och har det så stort som i Sverige. "Alla" stora svenska artister har varit med, ni firar utav än annan värd ect.

Detta är mest roligt, och inte menat som nåt angrep på Sverige, men dom flesta jag har pratat med förknippar Sverige med nettop Melodi festivalen, Ikea, och Köttbuller :) 

• amerika

Våfflorna!! Med smör, socker och kanel i Norge och i Sverige frasiga med grädde & sylt :)

• Annamolly

Det dar med Melodi ('schlager') festivalen haller jag med om. Det ar ju helt fanatskt vad dom skriver om det i tidningarna, skickar sina storsta popstjarnor och till och med visar pa storbilds-TV pa puben. Underbart. :)

2013.06.22 Samos, Grekland
  • Lenblo

"Typisk svensk jobber på 7-11 o gardermoen, och är partysvensk."

Tja, jag vet inte. Det är då inte typiskt för den överväldigande majoriteten svenskar som bor  i Sverige då.

Problemet med alla låtsasnorska ord som en del går på är att det också finns en hel del ord som är äkta och låter precis lika konstiga för en svensk. Jag trodde t. ex. att brilleslang var ett skämtord tills jag läste det i en norsk Kalle Anka-tidning.

• CoG

*Alla norrmän är säkert glada och hurtiga, för det låter som det då dom pratar.

Sen är det väl ett känt faktum att många svenskar mer eller mindre tänkte "gå med i Norge" eftersom att dom var smarta nog att hålla sig utanför EU :)

• CoG

">

Norska maffian har det inte så lätt heller...enligt Björn Gustafsson
  • TheD
    Lenblo skrev 2013-04-07 18:59:25 följande:
    "Typisk svensk jobber på 7-11 o gardermoen, och är partysvensk."

Tja, jag vet inte. Det är då inte typiskt för den överväldigande majoriteten svenskar som bor i Sverige då.
    Håller med om. Känner inte igen det för fem öre... Jag har träffat på fler partynorrmän än svenskar.
  • Annamolly

En norsk vaninna till mig postade det har pa facebook idag. Det ska vara ironiskt, men hon tyckte anda det stamde ganska bra. ;)
    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Lenblo

Rätt sött. Och jag kan tänka mig att leva så (om jag får byta fisksort).

Svar på tråden Vad är typiskt svensk/norsk?