• goli

Snälla, hjälp mig!!!

Hej!

Vänder mig till er eftersom jag vet att det finns många här med mycket erfarenhet och kunskap och behöver verkligen er hjälp!

Vi har ett bröllop planerat till den 3e augusti. Ringde till personen som har hand om vårt bröllop och ville boka tid hos honom för att bestämma meny, blommor och tårta mm. Men han svarade inte. Lämnade ett meddelande men han hörde inte av sig på två dagar. Till slut skickade jag ett sms och efter det ringde han äntligen upp. Då berättar han att han har mått dåligt och har undvikit mina samtal för att han kom på, FÖR EN MÅNAD SEDAN (!), att det datumet är dubbelbokat. Och detta fick jag veta igår. Han berättade att ett annat par bokade 4 månader innan oss. De betalade handpenning först och sedan skrev de kontrakt och på något sätt har kontraktet fallit bort, tydligen brukar han träffa paren först, skriva kontrakt och sedan ta handpenning. Det här paret har han bara träffat en gång. Vi har besökt honom flera gånger och även varit på provsmakning. Vi har också skrivit kontrakt med honom och betalat handpenning. Han ska träffa det andra paret idag och "lösa situationen", hur vet jag inte. Vill gärna vara förberedd innan han hör av sig idag igen.

Nu undrar jag om det finns någon som vet vilka rättigheter vi har som också har kontrakt med honom? Vad kan vi göra? Tacksam för all hjälp vi kan få!

• Svar på tråden Snälla, hjälp mig!!!
  • amerika

Vad är det för slags "person" som skulle ha hand om ert bröllop, en bröllopskoordinator eller någon som har en lokal där det även erbjuds kontakter med catering osv? 
    Hur som helst så känns inte detta seriöst! Om ni har skrivit kontrakt är det avtalsbrott. Om jag var ni skulle jag häva avtalet och handpenningen ska ni få tillbaka utan tjafs!
    Att han har hållit sig undan och inte hört av sig när han vetat en månad att han "råkade!" dubbelboka, det känns inte bara slarvigt och respektlöst utan som lurendrejeri!  

Ni borde dessutom anmäla den här personen till KonsumentOmbudsmannen, det verkar vara en riktig skojare!

Hoppas nu att ni kan få tag på någon annan lokal som känns bra för er!
    Lycka till!! 

• passionsblomman

Det kan väl inte vara vidare intressant att fortsätta ha honom som ansvarig för något som helts som kan kännas viktigt i era liv?

Oavsett vem som har rätt till hans tjänster mest enligt kontrakt etc, skulle jag personligen vara glad om jag fick tillbaka min handpenning, fick en ursäkt för misstaget och sedan kunde gå vidare med nya val av vilka som ska få förtroendet att ordna med saker.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • PimPim83
    passionsblomman skrev 2013-03-29 12:48:53 följande:
    Det kan väl inte vara vidare intressant att fortsätta ha honom som ansvarig för något som helts som kan kännas viktigt i era liv?

Oavsett vem som har rätt till hans tjänster mest enligt kontrakt etc, skulle jag personligen vara glad om jag fick tillbaka min handpenning, fick en ursäkt för misstaget och sedan kunde gå vidare med nya val av vilka som ska få förtroendet att ordna med saker.
    Jag håller helt med Passionsblomman! Se till att få tillbaka handpenningen och få en ursäkt och börja sedan leta alternativ. Jag skulle inte vilja lägga min bröllopsdag i hans händer efter detta....
  • goli

ja, just nu känner jag att all glädje som rörde vårt bröllop har försvunnit helt, känner mig bara helt tom. Även om detta skulle lösa sig, tänk om något annat händer längre fram? Tyvärr är det bara ca 4 mån kvar till bröllopet och på den tiden kan vi inte fixa samma koncept eftersom de lokaler som skulle vara aktuella är fullbokade. Då måste vi alltså ändra på allt. Sen är det överhuvudtaget inte lätt att hitta lokal i Stockholm för ett bröllop under sommaren.

men i all ärlighet så vet jag att han gör ett fantastiskt jobb, vi har sett andra bröllop som han har anordnat och det har varit toppkvalitet. Han erbjuder lokal samt mat och samarbetar med florister, dj, fotografer mm så man får hela paketet via honom.

Ja, ursäkter har jag redan fått av honom men det hjälper inte de stackars gäster som redan bokat flyg och hotell. Sen har vi gäster från vårt hemland som har betalat mycket stora summor bara för att få ansöka om visum. Hur ska man kunna ersätta det?

Tack för ert stöd och för att ni tar er tid till att svara på detta!

• goli

Finns det någon som vet vad påföljderna är för ett avtalsbrott?

• goli

Nu fick jag ett samtal från honom om att det har löst sig och att det andra brudparet flyttade sitt datum efter att han erbjöd dem en summa. Jag borde vara glad men helt seriöst vet jag inte vad jag känner nu. Hade vi haft andra alternativ så hade vi kanske gått till någon annan. Ska försöka lägga detta bakom mig nu och gå vidare.

Stort tack till er som skrev här på tråden!

• passionsblomman

Men du-välj att ta det positivt!
    Om han nu är duktig och har gott rykte, och dessutom verkar ha ansträngt sig för att faktiskt lösa saken-och det tycks ha lyckats, så kanske han är en sådan som kalrar av att ta tag i skit när den händer? Jag menar, den mänskliga faktorn kan ju drabba vilken företagare som helst-även om man är bra på sitt jobb. en del av det är ju att när man trasslat till det, klara av att lösa saker och ting för allas bästa.

Nu ändrar jag mig och tycker du ksa ge honom chansen OCH göra ett val där du känslomässigt kan gå vidarei det här utan att älta. att du kommer att vilja dubbelkolla saker lite extra framöver, får han väl däremot vara beredd på efter dn här händelsen.

Sett till allt du berättade om bokningar, visum och gäster, så skulle jag i dina skor inte ändra konceptet nu, utan ta det som att alla kan vi göra misstag och nu har han visat förmåga att rätta till sitt.

• goli

Ja, jag försöker också tänka så. Blev väldigt upprörd över att han ville glömma allt bara så där men å andra sidan har han haft längre tid på sig med detta, medan jag fick veta först igår. Så jag behöver bara bearbeta det och kunna lägga det bakom mig. Men det är sant, kommer definitivt dubbelkolla allt och det får han ta!

• passionsblomman

Varför blev det inga radbrytningar när jag vet att jag gjorde styckeindelningar? Obestämd
    Och sorry för alla felstavningar!

Svar på tråden Snälla, hjälp mig!!!