Inlägg från: teres77 |Visa alla inlägg
  • teres77

Fler som ska gifta sig Juli 2014?

Jag hoppar in i tråden... Glad Vi har bokat kyrka i vår hemby i Norrland, 25 juli nästa år. Det är 120 mil dit från där vi bor så det kommer krävas organisering och planering av stora mått. Tur att jag är mamma till ett barn med autism, vi är ena riktiga fenor på planering och checklistor. Flört

Kyrka och präst - bokat
    Festlokal - Bokad
    Tårta - bokad
    Fotograf - bokad
    Mat - buffé, i sort sett klar, kocken tillfrågad och har tackat ja!
    Trycksaker - scrappar egna med hjälp av mitt ex som är grafisk designer (far till barnet, nära vän)
    färgtema - Vitt, grått och lila
    Tärna och Bestman - klara
    Toastmaster - klar
    Budget - klar, vi har en plan iaf...
    Gästlista - klart, 80 gäster
    Buketten - Göra en egen av tyg och broscher, har hälften av materialet hemma...

Tidsplanen är i grova drag:

November- skicka Save the date, via mms
    mars - skicka ut inbjudningskort och beställa klänningar (det blir två för mig + en tärnklänning)
    Maj - sista svarsdag, sammanställa gästlistan och göra klart bordsplaceringen 
    Juli - Dagen D!

Klänningen jag kommer ha under vigseln och middagen.

Den här byter jag till när det blir fest och dans efteråt... 

Det är sjukt mycket detaljer mellan alla dessa rader, men jag tror att vi kommer fixa det här. Vi har så lika smak, jag och min blivande, så vi sara mycket energi på att inte träta om detaljer. Han är även väldigt delaktig och vi har planerat det mesta ihop. 
  • teres77

Ang fotograf... Vi hade satt ett tak på 10 000 för en halvdag. Vi ville ha bilder från förberedelser, vigseln, porträtt efter vigseln och när vi kommer till festen. Det var våra önskemål. Eftersom vi bor i södra Sverige men ska gifta oss i Norrland så är det svårt att träffa en fotograf på konsultation. Så vi surfade runt på olika hemsidor tills vi hittade en stil som passade oss. Vi hittade en jätteduktig tjej i Skellefteå som mest fotar bröllop och barn/porträtt. Sara Marklund. Om vi bokade henne nu så fick vi år 2013-priserna. Fair enough.. Hon hade fyra paket som stämde med våra kriterier, men bara ett som vi egentligen har råd med. Halvdagspaket 7500+ resa (ca 600) då ingår 70 redigerade bilder, ett gäng förstoringar, provfotning innan, fotobok, fotning i 4-5 h. Vi har bokat det, med reservation för att om budgeten håller så uppgraderar vi till en heldag som kostar 14500 + resa. Då får vi naturligtvis mer tid, bla 4 h fotning på festen, men även 200 bilder... Jag vill ha fler "reportagebilder" än rena porträtt. Jag är även beredd att kompromissa bort något annat till förmån för fotografen.

• teres77
    perlan skrev 2013-09-28 09:33:36 följande:
    Ja, vi har hittat två fotografer som vi gillar, som tar typen av bilder vi tycker om. Det kostar 11,000:- resp. 12,500:- beroende på vem vi väljer. Den första får vi 250 högupplösta bilder av, och resten lågupplösta. Från den andra får vi 500 högupplösta och resten lågupplösta. Vi står o velar mellan dessa två. Jag vill ju ha så många bilder som möjligt men 250 räcker ju gott och väl, knappast så man kommer göra förstoringar av så många :) men 500 bilder för lite mer känns också värt.. Vi har i alla fall lyckats välja ner till dessa två :)
    Vem av dessa två har ni bäst kemi med? Träffa båda på konsultation och ta den ni trivs bäst med. När det handlar om så liten prisskillnad skulle nog jag välja den jag trivdes bäst med... :) Det är ju minst lika viktigt att ni är bekväma för att det ska bli bra bilder, inte bara fotografens tekniska skicklighet. 
  • teres77

Idag har jag gjort prototyp på inbjudningskort och meny/placeringskort... Så verkligt allt blev när jag höll det i handen. Alltså, ännu mer verkligt!! Skrattande Ska försöka ladda upp lite bilder senare, tog kort med telefonen och det funkar ju inte att ladda upp via den. 

Det kommer bli så bra!!! Jag är supernöjd. Så där osvenskt, skitnöjd faktiskt...  

• teres77

Igår var vi och fotade lite till vår STD. Är så himla nöjd!! Vi kommer skicka ut det via mms till alla. Det var en kompis dotter som fotade oss i en park. Så här blir det, med kyrkans namn sen naturligtvis. De två typsnitten kommer vara genomgående i alla trycksaker... 

• teres77

Jag har klänningångest! Har sedan länge bestämt vilken jag vill ha... Meeen, nu börjar jag fundera på att jag kanske inte passar i den stilen (ball-gown) så nu har jag världens panik!! Har börjat kolla på andra stilar så jag kan ha nån sorts back up. Tanken är att köpa kinaklänning, men att gå och prova olika modeller innan jag lägger beställningen. Nu har jag helt plötsligt helt snöat in på spetsklänningar i A-line/Princess-stil eller möjligtvis Mermaid eftersom jag är rätt så kurvig. Allt beror på hur mycket jag lyckas gå ner i vikt innan mars. 

OMG, förlåt att jag babblar helt okontrollerat! Så här blir det när jag är ensam hemma på kvällen när min m2b jobbar... Bridezilla much? 

• teres77
    a ring on my finger skrev 2014-03-03 16:06:37 följande:
    Här är min klänning.
    Någon som är duktig på underkjolar? Skulle behöva lite råd ang vilken modell jag ska ha på underkjolen. Vill att den ska ligga ungefär som på originalbilderna.
    Det är 5 lager tyg på kjolen som den är men jag skulle vilja få bak släpet lite. Tror det blir lite enklare att gå i den då också.

Jag tror att en sån här typ av underkjol skulle lyfta släpet fint... 

www.jenjenhouse.com/Women-Nylon-Tulle-Netting-3-Tiers-Petticoats-037024157-g24157
  • teres77

Jag har inte varit här inne på länge så jag tänkte att det var dags för en uppdatering. Det här har hänt på klädfronten... Och smyckesfronten.

Ringen är klar: (oj vad stor bild, sorry)

Klänningarna är beställda. Det blev två, en lång till ceremonin och en kortare till kvällen. 

Och ( med lila spets istället för svart, samma som skorna)

Håller på att gå in skorna med... 

Och 

Blivande maken har köpt skor men inte kostym än. Han har kollat ut en och ska prova ut med en kompis nästa helg. Slips till honom, marsalk och sonen är inköpta. Sonens kostym är klar, skor fattas där bara. 

• teres77
    Julibrud2014 skrev 2014-04-08 09:13:07 följande:
    Jättefin ring och fina klänningar och skor! När kommer du att använda de låga skorna?
    Jag har köpt klackskor till klänningen som är vita som jag ska ha i kyrkan och på festen+ röda gummistövlar att ha till fotograferingen då jag är hysteriskt ormrädd (och vi har gått om dem här) och vi har tänkt fotografera oss i skärgården. Dessutom tänkte jag att det kunde vara bra med gummistövlar om det regnar eller är lerigt på bröllopsdagen.
    Tack! De låga skorna ska jag ha till den korta klänningen på kvällen. Jag älskar att dansa men kommer inte orka gå i klackar hela dagen. Efter första dansen så byter jag om. 

Smart med stövlar!! Å snyggt med röda. :) 
  • teres77
    CJ5 skrev 2014-04-08 12:10:05 följande:

Hej tjejer! Jag kommer och går här lite. Förlåt för det. Allt bra med alla?
    Hörrni, ivory är det gult i era ögon? Jag har trott att jag gillat den färgen, köpt ett par skor i ivory och dom är superfina, beställde min klänning i ivory och den kommer om typ fem veckor,, Men jag beställde näbbklänningar i ivory som jag fick hem för två veckor sen och dom är GULA!!!! GULA!! jag vill inte att min brudklänning är GUL!?!?!!

Näää... Ivory är som min långa klänning på bilden här ovanför. Hoppas jag iaf! Vitt men inte kritvitt. Nu blev jag lite nervös, jag har också beställt Ivoryfärgat... 
  • teres77
    Lexieli skrev 2014-04-02 07:48:47 följande:
    Min ring är färdig!
    Schalins River  Rhen med 0,15 ct diamant i mitten och sex st 0,03 ct diamanter. Skenan i vitt guld och fattningen i rött. 
    Jättefin!
  • teres77

Äntligen har jag fått tag i något jag har letat efter sen förra sommaren!! Dryckesbehållare i glas... Vi ska ha smaksatt vatten i dem på festen, tänkte vi! Finns på Granit för 399 kr/st. De rymmer 6 liter.

Nu känns det nära på nåt sätt... 89 dagar kvar bara.

Det här är klart än så länge:

Klänning nr 2 är hemma (ska ha en lång vid vigsel och middag och en kortare till festen efteråt)

Brudgummens kläder och skor

Sonens kläder

Tärnans klänning

Menyn är bestämd

Tårtan är provsmakad och bestämd

Skorna håller på att gås in, både mina och hans.

Inbjudningarna läggs på lådan i morgon

Placeringskorten är designade och väntar på utskrift

Ringen är klar och ligger hos guldsmeden och väntar

Hotellnatt bokad

Fotograf, handpenning betald

Frisyr och smink bestämt

Kyrka bokad, vet inte vilken präst som tjänstgör än. 

Festplatssen bokad

Dekorationer till borden inköpta. Vi ska inte ha blommor.

Övernattning för långväga gäster fixat

Har börjat med morgon och kvällsrutin i ansiktet, är så dålig på det annars. 

Snyggnaglar är på i tid så de hinner få "rätt" form

Håret är klippt så det är enklare att sätta upp. Kapade 30 cm... 

Det som inte är klart än är:

Hindersprövningen, var tvungen å vänta för att vi inte visste om jag kunde byta namn eller ej. Se egen tråd www.brollopstorget.se/forum/thread/4378151-pappan-vill-inte-att-sonen-ska-byta-namn 

Musikunderhållning på festen

Transportmedel till och från kyrkan

Festprogram, vet inte om vi ska ha det.

Klänning nr 1 kommer i mitten av maj

Sonens skor

Har säkert glömt nåt... 

• teres77

Nu är ringen hemma! Hur ska jag låta bli att pilla på den? Vi passade på att göra om min mormors gamla vigselring till ett hängsmycke som jag ska ha på bröllopsdagen. Det blev så himla fint! 

(Oj, så stor bilden blev...)

Präst är fixad, min blivande hade tydligen en helgo präst i släkten. Som dessutom har konfirmerat honom... Det känns så skönt att det löste sig. De två prästerna som tjänstgör i vår kyrka är inte så himla kul nämligen. 

Vi har även fått tag i en DJ. Det har jag haft lite ont i magen över... Det hade varit jobbigt att inte ha nån musik på kvällen. :/ 

Inbjudningarna lades på lådan idag, så nu är de ute. Har suttit och korrläst vår bröllopssida nu precis. Allt ser ok ut! Hur har ni andra gjort med information om allt? Vi skrev bara med tid, plats och datum för OSA, vem man ska osa till... Sen står resten på hemsidan. 

Nu väntar vi på hindersprövningen, namnändringen på sonen och hitta en fin bil att åka i... Jag ska göra en broschbukett, den är snart klar. Sen kan vi inte göra så mycket mer innan vi åker upp. 

• teres77
    Julibrud2014 skrev 2014-05-04 14:16:55 följande:

Oj vilket jättesnyggt smycke!! Jag älskar smycken med lite historia.

Vi hade ungefär lika mycket information som ni på inbjudan och resten på bröllopshemsidan.

Hur kommer du att ha ringarna i vilken ordning? Jag har fastnat på att det ser snyggast ut med vigselringen innerst närmast hjärta men före jag fick hem ringen hade jag tänkt ha i kronologiskordning så nu är jag osäker.

Tack! Det känns väldigt speciellt eftersom varken min morfar, som köpte stenen, eller min mamma, som fick ringen av mormor, lever idag. Det känns som att jag kommer ha med mig båda två... Mormor vet inte att jag har gjort om hennes gamla ring, men hon kommer tycka om det, det är jag säker på. 

Oj!! Det har jag inte ens funderat över... Hmmm, får nog testa å se... :) Bra ursäkt för att få prova den en stund! :D
  • teres77

Idag kom hindersprövningen...

Å igår bokade jag ett band till festen! :) det var inte meningen att vi skulle ha band, bara DJ som redan är bokad, men så la en gammal kompis upp en video på några låtar från en spelning. Jag trodde att de skulle vara alldeles för dyra men frågade ändå. Vi hade råd och slog till direkt! Är så himla lycklig!!! Det skulle varit jättebra med DJ - bara, men det är ändå en annan stämning med liveband. Det är mer vi, på nåt sätt!

• teres77

Nu är jag äntligen fru! Det var en magisk dag från start till slut! 

Här kommer lite bilder från fotografen och några gäster...

Smakprov från fotografen

Och några gästbilder...

Innan vi klippte av underkjolen som stack fram... 

Det var 30 grader varmt så jag var extremt lycklig över att jag köpte två klänningar!! 

Svar på tråden Fler som ska gifta sig Juli 2014?