Inlägg från: madigun |Visa alla inlägg
  • madigun

Fler som ska gifta sig Juli 2014?

Min blivande man friade i fredags och vi har tänkt gifta oss den 5 juli 2014. Har inte hunnit så mycket än, sitter här på bröllopstorget å lusläser ALLT :) Kyrka å festlokal ska vi ringa till i veckan å kolla om dom är lediga så nu håller vi tummarna för det :) Vi kommer att ha mycket att göra dom här 7-8 månaderna.... men kul är det :)

• madigun
    jac1979 skrev 2013-11-20 16:24:04 följande:
    Hej hej
    Tänkte att jag också skulle ta lite plats och dela med mig av planeringens gång.
    Vårt datum är 19/7 -2014 och vi gifter oss i Göteborg. Temat blir vitt och mörkrött.

Vi (läs mest jag) har fått en del klart:

* Valt färger
    * Gjort en budget
    * Bokat kyrka
    * Bokat präst från en annan församling
    * Bokat församlingslokalen
    * Bestämt gästlistan, 45 personer.
    * Skickade ut save-the-date korten förra veckan (gjorde egna)
    * Bestämt maten till buffen som min mamma fixar
    * Valt ut vigselringen
    * Bokat en super trevlig fotograf från Borås
    * Fixat kläder till brudtärnan och sonen
    * Valt utseende och smak på tårta
    * köpt lite smått som blåsbubblor, stolsband, murgröna, gästbok, ljus, pärlor, rosetter, slipsar m.m.
    * Har även själv gjort saker som tavla för bordsplaceringen, vimplar, kuvertlåda, myntlåda m.m.

Nästa steg blir att:
    * Provsmaka tårta
    * Välja och boka hotell för bröllopsnatten
    * Köpa brudskor
    * Hitta frisör och make up artist
    * Mina systrar gör inbjudningskorten som skickas till våren

Resten får nog vänta till efter nyår :)
    oj vad ni har hunnit med mycket :) vi har bara hunnit berätta för några stycken å bokat kyrkan :) i morgon får jag veta om lokalen vi vill ha är ledig. En kompis som är bagare ska göra tårtan, ska höra med en kompis som är frissa om hon fixar frisyren å hon har en vännina som är make up artist så hon kanske kan sminka mig :) ringar är vi inte överens om vad vi ska ha än. Letar musik som vi ska ha när vi går in och ut ur kyrkan, vill helst ha nån bra hårdrockslåt :) 
  • madigun
    Julibrud2014 skrev 2013-11-20 19:03:22 följande:
    Hej!

Hur kommer ni alla att göra med maten? Vi kommer att ha festen på en bygdegård och kommer att anlita en kock. Vem är lite osäkert ännu men eftersom jag själv jobbat flera år med catering (även om det nu är några år sedan) och även min m2b känner folk inom branchen så tror jag inte att det kommer att bli ett problem. Däremot sitter vi och funderar över menyn till bröllopet.

Vi har lite löst tänkt ha siktartar på  möktbröd till förrätt. Oxfilé, potatisgratäng och någon sås till varmrätt och vitchokladpanacotta med havtornsgelé till dessert. (Havtornen har vi själva plockat och pressat och fryst in redan)

Däremot är vi väldigt osäkra på vilken sås vi ska ha till varmrätten så är det någon som har några bra tips tar jag gärna emot. Känns som vi gärna skulle bestämma varmrätten snart så att vi kunde börja köpa på oss vin när vi åker över på färjorna mellan Sverige och Finland vilket vi gör rätt ofta. Sen kommer vi också att ha några vegetarianer och till dem måste vi ju planera något vegetariskt och där är jag helt ute när det kommer till festligare mat. Har någon tips?
    vi ska ha helstekt oxfilé och potatisgratäng, rödvinssky å beasås. min blivande är utbildad kock å gör en himelsk god rödvinssky så i matväg så ska han få göra den i alla fall :) en kompis åt han, som är kock å har egen restaurang ska mest troligt göra resten av maten :)
  • madigun

Tyvärr blir det inte lokalen vi ville ha:( den var fruktansvärd dyr :( mellan 14500-32500kr ville dom ha. Nej, tack, så mycket pengar lägger jag inte ut på lokal. Man måste köpa all alkohol av dom och använda deras personal som skulle ha 300kr/timme per st osv. Nä, Nog finns det billigare ställen

• madigun
    jac1979 skrev 2013-11-22 09:23:57 följande:
    Nej vad tråkigt! Men ni hittar nog något bra tillslut ;) 
    Vi höll på länge med lokalsökandet men insåg tillslut att inte ens 5,000kr var ok i våran budget, så därför bytte vi tankebanan där.
    jo, nog ska vi hitta nån lokal som vi vill ha :) nä, jag vill inte heller betala så mycket för en lokal
  • madigun
    Julibrud2014 skrev 2013-12-02 19:09:20 följande:
    Nej vad tråkigt att ni inte kan vara i lokalen ni vill. Men ska hålla tummarna att ni hittar något annat ställe att vara på. Vi kunde ju inte heller vara där vi först ville dock på grund av att stället vart för litet.
    jippi, idag har vi hittat en ännu bättre lokal så nu har en sten lyfts från våra axlar :) har ännu inte varit å sett på den men sett bilder å bokat lokalen :) priset blev 1500:- och då får vi ha lokalen från fredag kl 12- måndag kl 12, helt suveränt :) så nu är kyrkan och lokal klart i alla fall :) 

ringar har vi nog valt nu också, det blir mest troligt i svart stål, min med en diamant på :) vi vill inte ha varken guld eller silverringar så det blir perfekt :)
  • madigun

Nu har vi berättat att vi ska gifta oss för våra respektive familjer (föräldrar, syskon å lite annan släkt ) :)

Vi har redan bestämt färgtema å på ett ungefär vad vi vill ha för dekorationer, det blir lila, svart å silver. In marschen till vigseln har  vi valt låt å det blir Kiss- I was made for lovi´n you , nu är det bara ut marschen å psalmer kvar :)

Har börjat planera inbjudningskorten å tror jag vet på ett ungefär hur dom ska se ut, blir egengjorda av b la tapet, få se hur det blir :)

Har frågat min bästa kompis om hon och hennes make vill vara värdpar eller vad det nu heter, vicevärd kanske?? dom ska hjälpa oss med praktiska saker under festen och vigseln, tror även han ska få vara våran fotograf för han är jätteduktig på att fotografera :)  

så lite på väg är vi i alla fall :) 

• madigun
    Julibrud2014 skrev 2013-12-09 21:12:09 följande:
    Härligt att det ordnat sig med lokal! Så skönt när saker och ting börjar falla på plats.

Vi ska börja titta på ring på allvar snart också. För mig blir det nog i röttguld med några små diamanter i. Har ju redan valt att ha min förlovningsring i guld så vill att dessa ska passa ihop.
    jo, det är jätteskönt ;) Vi har inte förlovat oss så det blir bara en ring, hade jag haft en ring sedan tidigare så hade jag gjort som du, man vill ju att dom ska passa :)

Vi får inte veta  vilken präst vi får förrän semesterschemanen är lagda i mars/april, men vi tar den vi får :)
  • madigun

här har det inte hänt så mycket på sistone, varit så mycket annat just nu. Min sambo har startat eget så det har varit fullt upp med det ( är fullt upp) men snart skickas inbjudningarna ut i alla fall :) dom är klara. Ska ringa och höra när vi kan boka in en tid och åka å se på lokalen så man kan planera dukningen osv. 

Ringarna ska beställas nu oxå å börjat titta mer på allvar på kläder, fast jag hade velat gå ner lite mer i vikt innan jag beställer :) så få se om vi väntar ett tag till med det :) 

det börjar ju närma sig nu ändå :) måste hitta en låt som vi ska gå ut till, in har vi redan bestämt :)

• madigun

Oj, vad ni hunnit mycket! Jag känner mig ganska stressad nu, knappt nå som är klart. Det som är klart är:
    kyrkan, festplatsen, hindersprövningen, maten, mina smycken, pojkens skor, bilen, en del av serveringspersonalen.

Förhoppningsvis blir måtten tagna idag på mig å gubben å hans dotter,  så vi kan skicka in beställningen på våra kläder. Har bestämt klänning, hans kläder å pojkarnas kläder, det är flickans kläder som är lite (stora) frågetecken på.

På fredag ska jag ringa frissan och kyrkan så vi får veta vilken präst dom tänkt att vi ska ha. Får förhoppnngsvis svar i dag av hon jag tänkt ska göra tårtorna, har annars en backup. Fotar gör släktningar + en kompis som är jätteduktig. Sminket ska jag höra om en av mina kompisar kan fixa, hon är jätteduktig. Mina och flickans skor ska oxå inköpas snarast.

Vad ska ni ha för underkläder? vill ju ha nått skönt men ändå sexigt :) 

• madigun

nu börjar det närma sig med stormsteg :) blir mer å mer nervös.... skor inköpta, så nu ska jag börja gå in dom, klänningen kommer nog i veckan eller nästa vecka, hans dotters klänning och skor är köpta, vem som ska göra tårtan är klart, frisör är klar, träffat hon en gång och ska träffa hon två gånger till innan den stora dagen :)  naglar å smink är ofixat än. Oj va mycket det är att komma ihåg å fixa :)

Svar på tråden Fler som ska gifta sig Juli 2014?