Fler som ska gifta sig Juli 2014?
Hej!
Jag hoppar in här även om vi inte spikat datum helt säkert, tanken är att vi gifter oss i Juli 2014 men har inte bokat någonting ännu. Men troligtvis bestämmer vi oss denna vecka. Tänkte skriva in min preliminära "budget" här och tips för att få ner den mottages gärna. Man vill ju hålla ner kostnaderna så mycket det går samtidigt som man vill ha allt det man vill ha, svår kombination...
Prel. budget:
Lokal: 8500:- (detta känns dyrt, men det är en sååå bra lokal som vi redan varit och tittat på, och då känns alla andra jag hittat dåliga, hm)
Klänning: 5000:- (har hittat en jätte fin för 3500:-, dock inte provat ännu)
Dukning: 1500:-
Blommor: 3500:- (tänker brudbukett, tärnbuketter och blommor till dukning)
Gästbok: 500:-
Inbjudningskort: 500:- (gör själv)
Tärnklänningar: 2000:-
Smink + Hår: 3000:-
Naglar: 300:-
Mat: 12 000:- (har nog bestämt mig för catering, vill bara kunna slappna av på bröllopet och att nära och kära inte ska behöva ta allt för mycket ansvar)
Band: 5000:-
Kostym: 3000:-
"Personal": 1500:-
Tackkort: 400:- (gör själv)
Hotellnatt: 1200:-
Ring: ?
Tårta: ?
Framkalla foton: ?
....................
Som sagt, detta är bara en preliminär budget, vad jag "tror" samt vet att saker och ting kostar... Vill gärna få ner kostnaden, men tar det säkra före det osäkra och förbereder mig på det dyrare allternativet för att sedan göra allt jag kan för att få ner priset istället för att bli överaskad åt det andra hållet.
Har ni några tips på hur man kan få ner kostander? Smina sig själv och fixa håret själv, strunta i vissa saker, ja sånt går ju alltid. Men det är den största dagen i vårat liv och jag vill verkligen få till det så bra det går... Gud vad svårt det här är, men så kul på samma gång!!!!
/ Malin