Hur kan jag hjälpa honom?
Min sambo och jag har varit tillsammans i många år, och för några år sedan så blev han arbetslös ett tag (lågkonjunkturen) innan han fick jobb igen. Jag har aldrig sett honom må så dåligt som när han var arbetslös, eftersom han vill jobba och känna att han gör nytta. När han inte jobbar blir han alltså per definition värdelös.
Nu för ett tag sedan hamnade han i någon form av bråk med sin närmaste chef och har sedan dess inte jobbat något alls. Chefen ringer inte och bokar in honom på jobb. Förra veckan pratade han med någon, minns inte vem, som sa att han skulle gå på arbetsförmedlingen och anmäla sig som jobbsökande för att få någon form av inkomst igen. Och då hamnade han på samma punkt som förra gången han var arbetslös.
Jag känner mig maktlös när jag ser hur dåligt han mår, för jag vet att han är så mycket mer än sitt jobb. Han sa till mig för ett tag sedan att jag skulle påminna honom om att allt kommer bli bra, så jag tror han kände på sig att han skulle hamna på botten igen. Jag vet inte vad jag ska göra heller. Hade jag kunnat ge honom ett jobb så hade jag gjort det, men jag har inga kontakter eller något. Allt jag kan göra är att finnas där och säga att allt ordnar sig.
Att bröllopsplaneringen står stilla skiter jag fullständigt i. För mig räcker det att vi gifter oss, jag behöver ingen klänning för tusentals kronor, alla jag någonsin känt som ska äta middag med oss - allt jag vill ha är honom och att han ska må bra.