Studera ny utbildning och byta karriär?
Jag känner VERKLIGEN igen mig.
Min dröm har länge varit att bli barnmorska, det är fem år på universitetet.. Min familj stöttade inte detta, jag skulle bli nåt ”finare”, där man tjänar mer pengar, får mer status. Och det var svårt att vara knappa 20 och stå på sig i mitt fall.
Jag har idag ca 450 hp.. Började direkt efter studenten att läsa humanistämnen på universitetet, alltså historia, filosofi och språk (har en kandidat i engelska). Roliga allmänbildande saker. Men det blir man ju inget på så jag började direkt därefter läsa ekonomiämnen så jag har en kandidat i det också. Har ett bra stabilt logistikjobb idag sedan tre år tillbaka, tjänar 30 000 ungefär. Bra pengar, bra förmåner, bra tider, bra kollegor, mycket är bra. Men.. utvecklas inte, träffar inte så mycket folk och ämnet är inte roligt, jag har ofta tråkigt.. Jag läser kvällskurser i litteraturvetenskap för jag vill utvecklas, känna att jag är på väg någonstans.
Jag har ju pluggat sex år på universitetet heltid. Jag är 28. Börja om med ytterligare en utbildning för att hitta rätt känns riskabelt då jag har det bra, men jag vill! Jag söker utbildningar varje termin och kommer in men väljer att stanna på jobbet. Jag har dock inga CSN lån då jag jobbat extra hela tiden, men skulle inte få nåt bidrag.
Tycker absolut att du kan läsa en utbildning till, men en tredje utbildning som är fem år känns extremt i mitt fall. Att läsa personalvetare efter att du läst socionom låter inte helt fel, det känns ju relaterat, handlar om människor? Måste vara en fördel.