Inlägg från: PimPim83 |Visa alla inlägg
  • PimPim83

Studera ny utbildning och byta karriär?

Jag känner igen mig jättemycket!

Började läsa ett program på universitetet men hoppade av efter ett år. Började sedan läsa till lärare men på sista terminen kände jag att jag nog inte ville jobba som det. Har pluggat i sammanlagt 6 år och har inget CSN kvar att ta ut. Jobbar nu inom skolan men trivs inte speciellt bra. Vill gärna läsa en KY-utbildning på tre till fyra terminer som är något helt annat än det jag pluggat till. Vet bara inte om jag vågar söka med tanke på hus, två barn, csn-lån som ska betalas osv. Dessutom ligger utbildningen inte i den stan jag bor utan då får jag pendla en bra bit. Jag har en fast tjänst nu och jag vet inte om det är värt att äventyra den. Tänkt om jag inte trivs med det andra jobbet heller? Min sambo är inte så pigg på att jag ska skola om mig. Han tycker det är onödigt...Till saken hör att han fick fast tjänst efter gymnasiet och har inte pluggat vidare alls.

Jag är snart 30 år nu och OM jag ska skola om mig tror jag det måste bli före jag fyller 35. Sedan känns det nog inte värt det... Som du märker är jag rätt förvirrad själv och kan inte bidra med så mycket bra input, förutom att du inte är ensam om dina tankar!

• PimPim83
    Tiger Lou skrev 2013-04-04 22:16:09 följande:
    Får man fråga vad det är för typ av utbildning som du är intresserad av? KY ska ju ha nära anknytning till ett faktiskt arbete så det kanske kan vara värt att satsa på? Min sambo är inte heller jättepigg på att jag vill studera mer. Han vill att vi ska satsa på att köpa hus och liknande... Känns skönt att höra att jag inte än ensam att känna så här. Det känns ibland som att alla har vetat hela tiden vad dom vill plugga och är nyexade när dom är typ 23 och hinner skaffa både karriär och en riktig lön innan dom skaffar barn. Jag känner mig lite efter ibland...
    Jag har funderat på KY-utbildningar som har med administration att göra. Typ personaladministration eller löneadministration.

Hade jag fått stå där för 10 år sedan igen när jag skulle välja utbildning hade jag definitivt valt KY istället för universitetet. Tror det passar mig bättre med närheten till arbetslivet. Dessutom har jag flera vänner som läst KY och som tyckt att det varit jättebra samt snabbt fått jobb efteråt.
Svar på tråden Studera ny utbildning och byta karriär?