Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

"godkända" psalmer med typ inget Gud etc..

Jag tror jag förstår vad du menar.
    Du vill inte be prästen att tona ner pratet och ändra i gudstjänsten. Men de delar du kan påverka vill du ha möjlighet att styra.
    Att du inte vill övertala prästen att ta bort psalmerna säger väl en del tycker jag...

Jag brukar kalla mig själv för agnostiker.
    Jag tror - om någon kan bevisa det.
    Jag är väldigt säker på att det finns något mer där ute. Men om det är moder jord (Wikka). Asatron eller kristendomen eller något annat som är rätt, det vet jag inte och det tänker jag inte gissa på heller.

Däremot känner jag ett väldigt lugn i kyrkan. Jag tycker om att vara i kyrkor. Jag tänder alltid ljus för de jag förlorat när jag besöker en kyrka och jag känner mig extra nära dom då.
    Därför var beslutet lätt. Vi skulle vigas i kyrkan för den underbara kärleksfulla stämningens skull.
    Gud är kärlek.
    Försök tänk er Gud som ett annat ord för kärlek bara så tror jag att du kommer att se hela vigselgudstjänsten med bibelläsning och psalmer på ett annat sätt Glad 

Och som sagt. En vänlig grönskas rika dräkt är ju rätt fin... Kör på den Solig 
    (så behöver ni bara hitta en till)  

• Chicita
    Kjörling skrev 2013-04-05 11:55:59 följande:
    Man måste ju inte ha sånger från psalmboken välj egna låtar som är ni, Det gjorde vi gick hur bra som helst, så vi valde 4 sånger som var "oss" så att säga, vår präst tyckte inte alls att det va nått konstigt med det :)
    Då begick er präst tjänstefel.
    En vigselgudstjänst ska innehålla minst två psalmer egentligen. 
  • Chicita
    Kjörling skrev 2013-04-05 12:21:18 följande:
    Ja det vet jag inget om ifall han gjorde, men vår vigsel va kanon fin och gifta blev vi ju ändå ;)
    Ja visst blev ni gifta och det var säkert jättefint.
    Men du säger att det går jättebra att hoppa över psalmerna och ersätta med annan musik. Men det är fel av prästen och alltså inget du bör rekommendera i fortsättningen då det kan sluta med någon som blir väldigt ledsen och upprörd för att dom inte får göra det. "För det gick ju för er"... 
  • Chicita

Jag kommer inte ens ihåg vilka psalmer vi hade.
    Det var inte så viktigt för oss. Vi visste att det inte är någon av de vi känner (förutom eventuellt svärmor då) som sjunger i kyrkan.
    Så vi ville satsa på äldre psalmer som gav en förstärkning till temat.
    Prästen fick välja själv i princip Flört 
    Och det blev bra ändå... 

• Chicita
    TheD skrev 2013-04-05 12:50:00 följande:
    Försöker komma på vilka ni hade... Ehh..ja du.
    Haha... ja det är tur att du var där och kan vara mitt minne. Flört
    Min fokus var mest på "jag måste få ta av mig skorna... aj aj aj vad ont det gör, är det inte slut snart, varför valde vi 2 egna sånger också? osv..."
    Och det trots att jag valde skor som var ordentligt ingådda och aldrig gett mig problem innan.

Nåja, så kan det gå när man är lite "trasig" i kroppen...

Hur som helst så finns det många fina psalmer.
    Och det är många psalmer som jag inte ens räknat som just psalmer (som den blomstertid nu kommer och en vänlig grönskas rika dräkt), utan som bara fina sommarsånger... Glad 
Svar på tråden "godkända" psalmer med typ inget Gud etc..