Inlägg från: afturelding |Visa alla inlägg
  • afturelding

Hur göra med alkoholfritt?

Vi kommer bara ha alkoholfritt. Trevligare så (och varken jag eller sambon dricker alls, känns väldigt dumt att betala någon annans fylla).

Vi kommer servera en ganska stor variation. Tre sorters must (svartvinbär, ljus äppelmust och mörk äppelmust med tranbär)  kommer stå på borden i karaffer (en fjärde med vatten). I zinkbaljor fyllda med is kommer det stå flaskor med cider och burkar med öl, på bordet där våra yngre kusiner/sambons syskon ska sitta kommer det även finnas en flaska läsk.

Jag själv som inte dricker tycker att det är fruktansvärt tråkigt att komma hem till min familj som vuxen och så är det enda alkoholfria alternativen kranvatten och läsk som bara smakar socker, så det är ju något att fundera på. Det finns så många bra alkoholfria alternativ på systemet, så det är inte alls svårt att hitta något de flesta tycker om. Jag själv tycker dock inte om alkoholfritt vin då det har någon konstig bismak, men det finns massor med olika muster nu. 

• afturelding

Vi ska servera Nigrum, som jag tycker är helt okej. Men eftersom att dessa säljs för 35 kr/33 cl så ska vi göra ett slags bål av den för att sedan ha i flaskor. Det finns en tetrajuice som är baserad på äpple, tranbär och vindruva som påminner om Nigrum, och vi ska alltså då ta en del juice (1 L) och två delar Nigrum (66 cl), vilket gör att vi får 1.66 L för 78 kronor. Vi får ut ganska exakt 9 L för 350 kronor, och detta ska vara vårat "vinsubstitut". 

Vi har provat oss fram för att få fram rätt blandning, och denna är inte lika sur som Nigrum men inte lika smaklös och saftaktig som juicen. En del juice och en del nigrum funkade inte heller, eftersom att smaken från Nigrum slukades upp. 

Kanske värt att prova för er? Mer ekonomiskt och helt okej till maten eftersom att den inte blir lika söt som äppelmust. 

• afturelding
    säker skrev 2013-04-10 17:35:24 följande:
    Varför ha dricka som liknar vin och alkholhaltiga drycker i över huvudtaget? Personer kan vara nykterister av olika skäl. Därför tycker jag att man bör hoppa över sådant som försöker efterlikna. Om det är en person som t.ex. har problem med att motstå alkhol, så kanske det inte är själva procenten och hur "stark" drycken som gör att denne "trillar dit". Det kan vara bara en sådan sak som att det alkoholfria alternativet liknar i utseende och smak som det alkoholhaltiga alternativet. Vatten, läsk eller bål gjord på ex. fläderblomssaft, citron och frysta hallon är inte tråkigt. 
    Fast då måste man ju bara servera alkoholfritt, om man ska tänka så. Och sen kan man ju ha många gäster som ska köra också, som inte är nykterister i vanliga fall. Och alla har inte forna alkholister bland gästerna heller. Både jag och min blivande är nykterister, som sagt, och läsk är faktiskt fruktansvärt tråkigt eftersom att man då blir förpassad till att hälla i sig massa socker som egentligen inte passar maten. Det finns en anledning till att alkohol serveras till mat, och det är för att det helt enkelt passar och förhöjer maten. Därför har man dryck som liknar alkholhaltiga drycker.

Men fläderblomsbål är helt klart ett bra alternativ, så länge den inte är för söt.
Svar på tråden Hur göra med alkoholfritt?