• Sherlock

Ett litet bröllop, två fester?!?

Behöver råd och tips!

Hur ska man göra för att ingen ska känna sig utanför?

Sambon och jag vill gifta oss i sommar , helst litet (men romantiskt) och kanske hemligt för alla utom de närmsta.

Vi är bosatta i England och enklast vore för oss att gifta oss borgligt här då min sambos färäldrar inte kan resa pga olika anledningar. Min mamma, bror och svägerska kan eventuellt komma över men min pappa man tyvärr inte resa pga problem m hälsan. Så vi kan inte samla alla på samma ställe. Min pappa är visseligen lite folkskygg och skulle nog applådera oss för att vi väljer att "spara" pengar istället för att lägga dem på ett stort bröllop.

Vill ha det litet och enkelt MEN, vi vill gärna fira med en riktigt avslappnad och trevlig fest för våra vänner några veckor senare.

Problemet: mina vänner bor nästan alla i sverige och sambons här i england.

Vi tänkte eventuellt ha en stor fest här i UK några veckor efter bröllopet och bjuda in vännerna i england. Ska man bjuda de från sverige också? Reser folk så långt för att "bara" vara med på festen? Eller ska man ha en separat fest i sverige?

Kankse kan vi flyga över till sverige dagen efter bröllopet och fira med familj och vänner ett par dagar efter? Och sedan tillbaka till england och ha fest här?  Blir det lite flängigt att fara runt så mycket?!?

Snälla ge mig råd

PS  - Jag har varit gift förut och hade då hela pådraget med kyrka, princessklänning, stoor fest osv. Ville det inte då (vart pressad av svärfamiljen...) och vill absolut inte ha det nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-20 14:43
    Nu har vi tänkt om helt

Ska nu åka till Danmark i augusti och gifta oss, bara vi två. Vi ska bara berätta för närmsta familjen innan. Längtar!

Har luskat ut mina föräldrar med frågor som att "om vi någon gång skulle gifta oss, blir ni ledsna om vi åker utomlands och gör det?" och de sa att det blir inte ledsna alls utan det nog helt rätt för oss. Tror nog att dom tycker att det blir skönt att undvika stor fest då de bägge var rätt stressade när jag gifte mig första gången.

Sen blir det liten familjemiddag med våra närmsta när vi kommer hem

Längtar till vår dag!
  • Svar på tråden Ett litet bröllop, två fester?!?
  • Chicita

Jag skulle nog ha bjudit in dom Svenska vännerna till den Engelska festen som ni skulle ha, och dom som kommer dom kommer.
    Men... Jag skulle nog även haft en till fest i Sverige längre fram i samband med att ni ändå ska hit.
    Ni kanske kan ge någon ni litar på i uppdrag att fixa den så att ni slipper sitta och leta lokaler mm från England?

Jag skulle inte ha rest extra till Sverige direkt efter bröllopet "bara för att fixa en fest". Speciellt när det inte blir någon välsignelsecermoni eller liknande som kanske skulle locka dom som annars kanske inte tycker att det är värt besväret (eller hur man ska formulera det).

Försök inte anpassa er så mycket så att ni tappar bort er själva i processen

• Sherlock

Chicita, tack för ditt svar

Ja det blir nog för mycket att fara till sverige direkt efter. Du har rätt i att de som kan kommer till england, och de andra kan man fira med senare. Vi ha en liten bjudning hos min mamma senare på sommaren (4-5 veckor efter bröllopet)

Hur snart efter det lilla bröllopet bör man ha festen i england då? Vi hade tänkt att skicka ut inbjudan till "fest" muntligt, via email eller sms några veckor innan själva bröllopet. Folk kommer att tro att det är en föslovningsfest Samma dag som vi gifter oss så skickar vi en riktig inbjudan där vi mederlar att vi nu har gift oss och att "festen" är för att fira det. Hur låter det?

Ja det är lätt att man förköker anpassa sig till vad alla andra tycker!

• Chicita

Jag skulle nog bara skicka ut någon variant av Save The Date men utan att specificera vad det är för tillställning ni firar.
    Så att ni inte riskerar att någon känner sig lurad om dom liksom förespeglas att det är en förlovningsfest.
    Låt dom dra sina egna slutsatser Flört 

Kanske typ
    Spara datumet 
    Den X/X-201X
    Är du inbjuden att fira en större händelse med oss
    Mer information kommer längre fram.

Hur långt innan måste du nog känna av själv.
    Hur många av dom du känner skulle ha både ekonomi och möjlighet (jobbmässigt) att bara sticka iväg med några veckors förvarning? Och hur många skulle behöva flera månader - kanske ett halvår på sig att spara ihop till bara resan?
    Jag skulle nog ha skickat "förhandsinbjudningen" redan nu faktiskt om jag var i dina skor Glad

• Sherlock

Ja du har rätt i att man nog borde skicka inbjudningar till sverige snart! Vad spännande det känns nu!

Jag tror nog att fyra av mina närmsta vänner skulle kunna komma hit utan problem men vet att några andra som har familj osv kanske inte kan eller vill lägga pengar på en resa för enbart en fest. Men då kan man ha en barnvänlig fest i sverige senare.

Det skulle verkligen vara underbart om några kom så de får vara med och dela glädjen på festen.

Vi bor nära London så de som kommer får ju en min-weekend till London på köpet

Men jag måste ju boka själva vigseln här först. Och festlokalen mm

Ska diskutera med sambon ikväll.

• Sherlock
    Chicita skrev 2013-04-09 16:08:23 följande:
    Jag skulle nog bara skicka ut någon variant av Save The Date men utan att specificera vad det är för tillställning ni firar.
    Så att ni inte riskerar att någon känner sig lurad om dom liksom förespeglas att det är en förlovningsfest.
    Låt dom dra sina egna slutsatser Flört 

Kanske typ
    Spara datumet 
    Den X/X-201X
    Är du inbjuden att fira en större händelse med oss
    Mer information kommer längre fram.

Hur långt innan måste du nog känna av själv.
    Hur många av dom du känner skulle ha både ekonomi och möjlighet (jobbmässigt) att bara sticka iväg med några veckors förvarning? Och hur många skulle behöva flera månader - kanske ett halvår på sig att spara ihop till bara resan?
    Jag skulle nog ha skickat "förhandsinbjudningen" redan nu faktiskt om jag var i dina skor Glad

Ja den ordformuleringen lät bra. Tack!
  • Chicita

Låter som att det är dags att sätta fart då Glad
    Du kanske ska kolla med några hotell i närheten av platsen ni ska fira på och fråga om gästerna kan få rabatt om ni rekommenderar just deras hotell Glad
    Det brukar kunna bli ett par hundringar billigare för det mesta och ett par hundra gör ju stor skillnad när man har resekostnader och allt Glad

• Sherlock
    Chicita skrev 2013-04-09 16:27:15 följande:
    Låter som att det är dags att sätta fart då Glad
    Du kanske ska kolla med några hotell i närheten av platsen ni ska fira på och fråga om gästerna kan få rabatt om ni rekommenderar just deras hotell Glad
    Det brukar kunna bli ett par hundringar billigare för det mesta och ett par hundra gör ju stor skillnad när man har resekostnader och allt Glad
    Bra ide! Ska ringa runt när jag väl vet datum etc, så kan man skicka med namn på hotell och rabattkod m själva inbjudan.

Hur lockande det nu är just nu (efter att ha hängt på BT en hel dag dvs ) att ändra på planen och bjuda över alla på till både vigsel och fest så känns det ända mest rätt att bara ha familjen där på själva vigseln. Då blir det presis så low key som vi tänkt det och vi får ändå ha ne fest senare utan press och stress.

Jag älskar verkligen att fixa fest, hoppas vi kan få en bra lokal bokad!
  • Chicita

Det är alltid lättare att flytta vigseln till fest-datumet om ni skulle ångra er, och överraska med att dom faktiskt får vara med på det också. Än att säga att "vi ångrade oss ni får inte vara med på vigseln" om ni hade skickat inbjudningar till alltihop.
    Så det är inte skrivet i sten bara för att ni väljer det här upplägget just nu Glad

Satsa på det som känns bra för er i dagsläget. Om ni ångrar er så går det alltid att lösa som sagt Glad

Svar på tråden Ett litet bröllop, två fester?!?