Icalundahl skrev 2013-09-05 20:05:17 följande:
Något jag har ett litet dilemma över är vår gästlista.
Jag har NOLL kontakt med nästan alla mina kusiner och farbröder, fastrar. Vi har inte träffats på flera år och jag skulle lätt kunna skita i att bjuda alla utan bara de jag faktiskt skulle vilja närvara.
Jag har frågat min pappa om jag vill att jag bjuder alla och har sagt att jag kan göra det, för hans skull.
Han säger att jag får göra som jag vill men att jag "måste förstå att det kommer sätta spår om de inte blir bjudna".
Hur gör ni? Bjuder i hela släkten (även de ni knappt träffar) eller håller ni er till de som står er närmast?
På min sambos sida är det bjuder vi alal då vi vet att det kommer bli ramaskrik om vi inte gör det!
För min del tycker jag det är konstigt.. Om jag skulle bli bjuden till något jag absolut inte vill gå till eller om det är en person jag inte känner mig så nära till tackar jag nej..
Men vet att min pappas släkt kommer att komma..
Hängde ni med i problemet? :)
När jag och min sambo diskuterade gästlista sa vi att vi skulle bjuda den släkt vi umgicks med. Vi har några väldigt nära vänner, och de kommer bjudas, men i övrigt blir det bara familj. Det visade sig att vi umgicks med hela vår släkt, men då har vi inte så många kusiner var heller. Det är en av mina kusiner som jag inte umgås med, men att bjuda alla hans syskon med partners och inte han, det kändes dumt. Då får han också en inbjudan.
Även mindre nära släktingar som vi umgås med kommer vi att bjuda. Totalt blir vi omkring 65-70 personer.
Hur man ska välja vilka man bjuder är en väldigt vanlig diskussion här på BT, och det allra vanligaste rådet är att det är ER dag, gör som NI vill. Om ni inte vill ha hela tjocka släkten på plats, bjud bara dem ni vill ha där. Jag tror att oavsett hur man gör kommer någon att bli upprörd. Någon som tycker att den borde ha bjudits, oavsett om det är släkt eller vänner.
Vi kommer ha kuvertavgift, så antalet gäster vi kan ha beror egentligen bara på hur många som ryms i lokalen. Men jag vill ha ett lite mindre bröllop, och 65 var det minsta vi kunde få ihop när vi skrev "måste-listan" över vilka vi vill ha där