sha skrev 2014-03-22 20:30:22 följande:
Hade ni då tänkt skriva ut i inbjudan att det var just kuvertavgiften de betalade? Så skulle man ju faktiskt kunna skriva kanske. Men det känns inte heller helt 100! Fattar inte varför man ska göra så stor grej av allting som har med bröllopet att göra, haha!
Ja, vi hade tänkt specificera att det var kuvertavgift man "gav i present". Då går det ju använda det för att vara snäll om det är någon som hjälper till, typ som att min syster skulle baka tårtorna - tack för hjälpen, vi bjuder på kuvertavgiften!
Även om vi sköt upp bröllopet eftersom vi var arbetslösa båda två, så tror jag vi kommer göra så ändå när vi återupptar planeringen igen. Vi har som sagt bott ihop i snart fem år, det känns inte som vi vill ha massa presenter. Från början var presenterna något man fick för att hjälpa till att bygga det gemensamma hemmet, men det är inte lika nödvändigt idag då väldigt många bor ihop innan bröllopet.
Det enda jag vet att mina föräldrar fick i bröllopspresent (vad jag minns att de berättat alltså) är en fin porslinsservis som levde sina dagar i ett skåp i köket. Vi använde den en gång under min barndom (återigen, vad jag minns), och något sådant har varken jag eller min sambo lust att få.
Då uppskattar vi mer att våra gäster bidrar till festen så att den får bli så bra som möjligt utan att vi ska behöva leva på vatten och bröd i flera månader.