• getingen

Hjälp! Begravningstext i ringen...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-10 18:50
    Har beställt en ring som symbol för vår dotter och graverade in "Aldrig densamma - N" där N är dotterns initial. Det jag menade med gravyren var att hennes inträde i världen har förändrat och berikat mig otroligt och jag kommer aldrig bli den jag var innan (på ett positivt sätt!). När jag kom hem från affären insåg jag att det finns en väldigt känd dikt som är jättefin men som verkar vara väldigt vanlig vid begravningar:

Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag
    och något alldeles oväntat sker
    Världen förändrar sig varje dag
    men ibland blir den aldrig densamma mer

Fick lite ångest över mitt gravyrval för jag menade det inte alls negativt. Vad tycker ni, låter det för melankoliskt? Vill ju inte att det ska låta som att livet tog slut när hon kom eller att hon dog eller nåt sånt...

• Svar på tråden Hjälp! Begravningstext i ringen...
  • daniiel

Jag tycker den där dikten kan betyda något positivt lika väl som något så ledsamt och tragiskt som ett dödsfall. Saker och ting förändras hela tiden, på olika sätt. Att få barn är en stor förändring och omställning och inget blir sig likt. Mitt liv och jag som person kommer aldrig mer bli som jag var före jag fick min dotter. Aldrig densamma. Passar jättebra tycker jag :)

• PiaB

Jag tycker absolut du kan ha den meningen Som daniiel säger så blir ju livet aldrig sig likt efter att man fått barn. Jag tycker den dikten kan passa både på glädje och sorg. Jag kan relatera till den både som "efter barnen dikt" och efter att jag träffade kärleken

• Chicita

Det viktigaste är ju vad texten betyder för dig.
    Det är ditt hjärta den ska beröra, ingen annans Solig 

• Want to

Den texten finns i dop kort med

• CharliesChoice

Jag tycker det är en jättefin mening att ha och passar fint som du har tänkt!

Jag blir faktiskt lite inspirerad av iden måste jag säga, kanske jag stjäl den.

• stormhelen

När jag läste vad gravyn var tolkade jag det som att man ständigt växer och förändras, dvs. förblir aldrig densamma.

Så jag tyckte att det var jätte fint och är passande.

Det är ju bara att förklara för henne då hon blir lite äldre att "den här ringen köpte jag för att visa min kärlek till dig, och i ringen står det `aldrig densamme - N `, och det betyder ......... ! "

• getingen

Tack för era svar! Jag blev lätt nojjig över att det skulle kännas för negativt, men nu känns det bättre och jag längtar tills ringen kommer. Kul att dikten även finns på dopkort, det känns ju mer passande! För övrigt så får man gärna låna idéen om man vill ;)

• passionsblomman

Det där är ju Alf Henrikssons välformulerade strof. Inte tror jag han nödvändigtvis satt och tänkte enbart på döden-även om jag förstår att det är ord som även passar när man vill uttrycka känslan inför att någon lämnat.

Någon kommer och någon går-det som båda delarna har gemensamt är ju faktiskt precis det-världen för de som älskar denna någon, blir aldrig densamma mer. Det är sant hela vägen från vaggan till graven ju!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Hjälp! Begravningstext i ringen...